در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام شد؛ حذف کارت بانکی با تولید نرم‌افزار جوانان کردستانی در پارک علم و فناوری کردستان

در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام شد؛ حذف کارت بانکی با تولید نرم‌افزار جوانان کردستانی در پارک علم و فناوری کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شرکت توسعه رایانش ابری کردستان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کردستان است که براساس تجربه‌ای هشت ساله و برگرفته از دانش تخصصی و فنی در حوزه IT شکل گرفت تا در حوزه تولید نرم‌فزار، طراحی سایت، میزبانی و پشتیبانی وب، تحقیق و توسعه و بکارگیری سرویس‌های رایانش ابری فعالیت کند.

این شرکت با مدیریت پیمان نویدی، کارشناس ارشد مهندسی نرم‌افزار توسعه یافته و از هفت تیم تخصصی امنیت شبکه، برنامه‌نویسی PHP، برنامه‌نویسی UI، برنامه‌نویسی تلفن همراه،، تحقیق و توسعه R ;D، IOT، بازاریابی و تجاری‌سازی بهره می‌برد.

پیمان نویدی اهل بانه و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار است که از سال ۸۶ وارد بازار IT شده و در این مدت شرکت توسعه رایانش ابری کردستان در حوزه تولید نرم افزار و تولید دستگاه‌های صنعتیIOT  را تاسیس کرد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های شرکت توسعه رایانش ابری کردستان با پیمان نویدی مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی داشته ایم که در زیر مشروح آن را می‌بینید.

فارس: از چه سالی شروع به فعالیت در حوزه نرم‌افزار کردید؟

در سال ۸۶ اولین کسب و کار خود را در قالب شرکت ISP راه‌اندازی کردم که در حوزه توزیع شبکه اینرنت فعالیت می‌کرد اما از سال ۹۴ اولین شرکت نرم‌افزاری به نام توسعه رایانش ابری کردستان را تاسیس کردم که محصولات نرم‌افزاری تولید می‌کردیم و از کار شبکه خارج شدیم.

سال ۹۵  شرکت ما جزو پارک علم و فناوری کردستان شد و حدود سه سال است به عنوان واحد فناور مستقر در پارک مشغول فعالیت هستیم، دوره‌های پیش‌رشد و رشد را گذراندیم و در حال ورود به مرحله پارک هستیم.

فارس: تا امروز چه محصولاتی طراحی و تولید کرده‌اید؟

اولین محصول ما نرم افزارهایی برای اتوماسیون کسب و کارها بود که متاسفانه به آن صورت نتوانست بازار را بگیرد. لذا بصورت ویژه به سمت تولید نرم‌افزارهایی برای اتوماسیون دانشگاه‌ها رفتیم و سامانه مدیریت کار دانشجویی، پروژه وب سایت مرکز آپا دانشگاه کردستان و  چند سامانه دیگر را برای دانشگاه کردستان طراحی و تولید کردیم و امروز به غیر از دانشگاه کردستان، چند دانشگاه دیگر نیز این سامانه‌ها را از ما خریداری کردند.

تولید سامانه شعف(شبکه پارک‌های علم و فناوری کشور)

محصول بعدی ما سامانه شعف (شبکه علم و فناوری) بود که این سامانه تحت حمایت دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و تولید شد، سامانه شعف با هدف ایجاد تعامل و ارتباط پارک‌ها، مرکزهای رشد و واحدهای فناور مستقر در پارک ها توسط شرکت توسعه رایانش ابری کردستان طراحی و راه‌اندازی شد.

شبکه‌سازی بین پارک‌ها و مرکزهای رشد، تجاری سازی محصولات واحدهای فناور و دانش بنیان، مالکیت فکری، طرح ایده‌های نو و اعلام نیاز توسط دانشگاه‌ها در این سامانه به ۲ زبان فارسی و انگلیسی پیش‌بینی شده و هم اکنون تمام پارک‌های علم و فناوری کشور عضو آن هستند و در واقع ارتباط سرمایه‌گذاران و خریداران را با ایده‌ها و تولیدات تسهیل می‌کند. همچنین بر روی بستر شعف، سیستم کنترل تردد هوشمند بر پایه تکنولوژی IOT طراحی و تولید نمودیم که ورود و خروج تمامی افراد حاضر در پارک را کنترل می نماید.

محصول بعدی ما نرم‌افزار «به پیش» بود که هدفش نوشتن طرح کسب و کار است در واقع این نرم‌افزار به کسب و کارها کمک می‌کند که قبل از اینکه محصولی تولید کنند یا هدف توسعه بازار داشته باشند مشخصات خود را در این نرم‌افزار وارد کنند و این نرم‌افزار اطلاعات آنها را به سندی که خط مشی تعیین می‌کند تبدیل کند، این نرم‌افزار همچنین برای افرادی کاربرد دارد که بخواهند وارد مراکز رشد شوند یا برای دریافت تسهیلات طرح توجیهی ارائه دهند.

حذف کارت‌های بانکی با تولید نرم‌افزار «پل »
در زیرمجموعه شرکت توسعه رایانش ابری کردستان شرکتی جدید به نام دارا رایان آفرنگ واران تاسیس کردیم و نرم‌‌افزاری در حوزه پرداخت با عنوان «پل» تولید و طراحی نمودیم و که مجوز آن را با عنوان «پرداخت یاری» از بانک مرکزی و شرکت شاپرک دریافت کردیم.

نرم‌افزار «پل» با هدف حذف کارت‌های بانکی، حذف رسید، افزایش امنیت ورود اطلاعات کارت کاربران و تسهیل در انجام عملیات دریافت و پرداخت تولید شد، یعنی دستگاه‌های کارت‌خوان‌ به شکل امروزی حذف می‌شود و مدل جدیدی کارت‌خوان تولید کردیم که نیازی به کشیدن کارت وجود ندارد.

طراحی درگاه‌ پرداخت با امنیت بالاتر

در این نرم‌افزار امکان پرداخت قبوض، شارژ و خرید بسته اینترنت و همچنین تهیه بلیط قطار و اتوبوس نیز وجود دارد، درگاه پرداخت که ما بر روی بستر «پل» طراحی کردیم نوع جدیدتری از درگاه‌های پرداخت است که امنیت آن بالاتر است.

مجوزهای لازم برای استفاده از نرم افزار پرداخت‌یاری را از بانک مرکزی دریافت کردیم و قرار است فعلا در شهر سنندج به عنوان پایلوت اجرا شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، آن را در کل کشور راه اندازی کنیم.

فارس: چند نفر اشتغال‌زایی دارد؟

در حال حاضر ۲۰ نفر بصورت مستقیم با ما کار می‌کنند.

دولت در معرفی محصولات ما به مردم تسهیل‌گری کند

فارس: چه انتظاری از مسوولین امر دارید؟

ما انتظاری از دولت نداریم که به ما کمک کند چون ما به عنوان یک کارآفرین باید خودمان کار خود را انجام دهیم فقط تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد تسهیلگری برای معرفی ما به جامعه است یعنی تنها چیزی که برای ما سخت است همین است در واقع انتظار داریم صدا و سیما و یا هر رسانه دیگر در شرایط مناسب محصولات تولیدی ما را به مردم معرفی کند که بهتر و بیشتر دیده شویم این بهترین کمک است که دولت در حق ما می‌تواند انجام دهد.

هزینه‌ای برای تبلیغات و معرفی محصولات خود به جامعه نداریم

مدل درآمدی ما بگونه‌ای است که سرمایه‌گذار جذب کردیم و نمی‌توانیم برای نصب یک بنر در سطح شهر هزینه میلیاردی پرداخت کنیم لذا انتظار داریم که دولت، شهرداری‌ها، صدا و سیما و ارگان‌های مرتبط را متقاعد کنند که با ما همکاری کنند و تیزری از محصولات ما در صدا و سیما پخش کنند و یا بنری در سطح شهر نصب کنند البته ما نمی‌گوییم اصلا هزینه‌ای از ما دریافت نکند بلکه می‌گوییم هزینه کمتری از ما دریافت کنند که توان پرداختش را داشته باشیم.

اگر کارآفرین دنبال وام و دریافت تسهیلات باشد مطمئنا وارد پروسه خسته‌کننده بروکراسی اداری می‌شود و از ادامه کار پشیمان می‌شود ولی چون ما وام دنبال دریافت تسهیلات نبودیم در این پروسه گیر نیفتادیم اما مجوزهای خود را به سختی دریافت کردیم البته این سختی طبیعی است چرا که با نرم‌افزار مالی و رد و بدل پول طرف هستیم و طبیعی است که مسئولین و ارگان‌های مرتبط با حساسیت ویژه‌ای مجوزها را صادر کنند.

برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهای بین‌المللی

فارس: برای آینده هم برنامه ای دارید؟

هدف ما این است که محصولات نر‌م‌افزاری زیادی را با نام و برند کردستان تولید کنیم و نشان دهیم که نه فقط مشهدی‌ها، تهرانی‌ها و اصفهانی‌ها در حوزه نرم‌افزار حرف برای گفتن دارند بلکه جوانان کردستانی هم در حوزه نرم‌افزار بسیار فعال و قدرتمند هستند.

البته در بلندمدت هم برای ورود به بازار‌های بین‌المللی برنامه داریم و امیدواریم بتوانیم منابعی جذب کنیم که در بازارهای بین‌المللی فعالیت کنیم.

فارس: با توجه به آمار بالای بیکاران فارغ‌التحصیل در کردستان به عنوان یک جوان کارآفرین چه توصیه‌ای برای جوانان دارید .

من زمانی کارمند بودم چند نفر هم در زیرمجموعه من کار می‌کردند اما از کارمندی استعفا دادم و یک شرکت خصوصی که نتیجه دسترنج خودم است راه‌اندازی کردم هرچند در این شرکت کارم سخت‌تر شد اما چون به کارم علاقه دارم لذتی چندین برابر کار کارمندی به من می‌دهد.

کار حتما وجود دارد بویژه در حوزه نرم‌افزار، بدون شک کسی که کامیپوتر بداند نباید بیکار شود و اگر بیکار شود مقصر خودش است. بیکاری در کردستان زیاد است دلیلش هم شاید آموزش‌های غلط باشد آموزش‌‌های غلطی که ابتدا از پدر و مادر یاد می‌گیریم که نزدیکترین فرد هستند و لعد هم مدرسه و در نهایت دانشگاه، البته دانشگاه تلاش خود را می‌کند که دانشجویان دنبال کارآفرینی بروند اما در مدرسه باید با دید تجاری و کسب درآمد دانش‌آموزان را تربیت کنند نه اینکه دانش‌آموز فقط دنبال مدرک و نمره باشد.

اگر استان کردستان نیروی بیکار زیادی دارد کل تقصیرها به دولت و مسئولین برنمی‌گردد بلکه خطا از خودمان است بسیاری از افراد در استان وجود دارند که هم امکانات دارند و هم شرایط کار کردن را دارند اما به بیکاری عادت کردند و علاقه‌ای به کار کردن ندارند.

انجام هیچ کاری عیب نیست از حمل بار بگیرید تا کارهای ساختمانی، صنعتی، نانوایی و ... همه کار هستند، کارهایی که تمام جامعه به آنها نیاز دارند، چه ایرادی دارد فردی مکانیک باشد، فردی شاطر نانوایی باشد، فردی جوشکار باشد و... به نظر من کار کردن عیب نیست عیب آن است که جوانی سالم و عاقل با قدرت تفکر، دست در جیب خالی کند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات