هیبریدی‌ها بهترین گزینه برای کاهش آلودگی هوا

هیبریدی‌ها بهترین گزینه برای کاهش آلودگی هوا

امروزه آلودگی هوا همچون دیگر موارد آلودگی محیط زیست اثرات مضری بر انسان و دیگر موجودات زنده به جا می گذارد.

با توجه به اینکه تهران یکی از آلودهترین شهرهای جهان بشمار می‌رود و دیگر شهرهای بزرگ کشورمان هم روز بروز بیشتر درگیر این مسئله می‌شوند، شناخت هر چه بهتر این مشکل و راه‌حلهای موثر آن یکی از ضرورت‌های جامعه ما است .

آلاینده‌های اصلی هوای تهران عبارتند از " ازن " و " دی‌اکسید نیتروژن " ، " دی‌اکسید گوگرد " ، " ذرات گردوغبار " ، " سرب " و " مونوکسیدکربن. " تمامی آلوده‌کننده‌های هوا به جز سرب و مونوکسیدکربن بر روی دستگاه تنفسی اثر می‌گذارد و موجب افزایش علائم بیماری ریوی در بیماران و یا دیگر اثرات مضر بر سلامت می‌شوند .

بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزانه مرگ و میر ناشی از آلاینده‌های هوا در تهران در حال افزایش است . با گذشت زمان و افزایش تعداد خودروها و مصرف سوخت‌های فسیلی، میزان آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشورهای مختلف به معضل مهمی در روند رو به رشد گرمایش جهانی تبدیل شده است .

افزایش فزاینده آلودگی هوا در سال‌های گذشته، صنعت خودروسازی را برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جایگزین و کمترآلاینده ترغیب کرده است. از جمله راه‌کارهای به کارگرفته شده در این مسیر طراحی و تولید خودروهای هیبریدی است.

کلمه هیبرید (Hybrid) ، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. خودرو هیبرید که از آن به عنوان " ماشین سبز " هم یاد می‌شود، از دو منبع انرژی و یک باتری برای حرکت خود بهره می‌برد. سیستم این نوع از اتومبیل‌های برقی دوگانه متشکل از یک موتور بنزینی، یک موتور برقی و یک باتری است که هدفشان مصرف هر چه‌ کمتر بنزین و به حداکثر رساندن راندمان و کارایی خودرو است .

خودروهای هیبریدی با کمک موتور الکتریکی خود، انرژی جنبشی هدررفته در هنگام ترمزگیری را به صورت الکتریسیته در باتری‌ها ذخیره کرده و مجدداً از آن استفاده می‌کنند .

وجود خودروهای هیبریدی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی بسیار مناسب است .

با توجه به اینکه در کشور ایران معضل آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی محسوب می‌شود، استفاده از وسایل نقلیه برقی و هیبریدی به جای نوع بنزینی مطرح شده است .

استفاده از خودروهای هیبرید الکتریکی در شهری مانند تهران می‌تواند به صورت چشمگیری به کاهش آلودگی هوا کمک کند .

بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. بنابراین بسیاری از شرکت‌های خودرو سازی در جهان عزم خود را برای تولید انبوه خودروهای برقی جذب کرده و از برنامه‌های خود بدین منظور رونمایی کرده‌اند.

افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروها موجب شده از شرکت‌های خودروساز در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود در طراحی و تولید خودروهای بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

* معاون تعاملات بین‌المللی توسعه کسب‌وکارهای نوپای ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پااین پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات