ارزش‌آوری زعفران از مسیر «خلاق» و«دانش بنیان شدن» می‌گذرد

ارزش‌آوری زعفران از مسیر «خلاق» و«دانش بنیان شدن» می‌گذرد

آن‌چه بیش از همه به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی حوزه گیاهان دارویی بر آن تاکید می‌شود، مسئله ارزش افزوده بالا و اشتغال‌زایی قابل توجه این حوزه است. در این بخش مثال‌ها و نمونه‌های عمده‌ای وجود دارد و زعفران یکی از آنها است. ایران بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران در جهان است ( ۹۴ درصد تولید جهانی) با این همه فروش کشور از این محصول رقمی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار است.

گردش مالی زعفران در دنیا بیش از ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود. در صورت فعال شدن شرکت‌های فناور حوزه گیاهان دارویی با استفاده از برنامه‌های مانند برنامه زیست بوم صنایع خلاق و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، می‌توان امیدوار بود که با استحصال انواع فرآورده از این محصول بتوان سهم ایران را از گردش مالی این محصول افزایش داد.

صنایع پایین دستی فرآوری

با توجه به منابع سرشار گیاهان اندمیک در ایران، بی‌شک می‌توان در این حوزه تحول آفرینی کرد، باید عزمی ملی و فرابخشی ایجاد شود که در گام دوم انقلاب با عبور از خام فروشی مواد گیاهی مانند زعفران، مقدماتی فراهم شود که شرکتی که مثلاً از این محصول برای تولید داروی آلزایمر استفاده می‌کند، با تقویت زیرساخت مورد نیازمحصولات خود را توسعه دهد.

شرکت‌های خلاق و فعالان فناور در این حوزه اقدامات مثبت قابل توجهی انجام داده‌اند، در حال حاضرشرکت­های خلاق و دانش بنیانی در این حوزه وجود دارند که در زمینه ماشین آلات و تکنولوژی تولید و یا فرآوری زعفران در حال فعالیت هستند. استفاده از فناوری می‌تواند در این بخش جهشی بزرگ ایجاد کند .

محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در این‌باره گفت: «سیاستگذاری برای توسعه برنامه زیست بوم شرکت‌های خلاق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیتی ارزشمند است؛ زیرا شرکت‌های که ظرفیت لازم برای دانش بنیان شدن را ندارند اما در سطحی بالاتر از یک شرکت عادی قرار دارند و دارای یک ایده هستند از این طریق حمایت می‌شوند. این حمایت آنها را در مسیر رشد قرار می‌دهد . ».

گزارش از: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط:

* خیز دولت و مجلس برای حمایت از زعفران ایران

* ۹۵ درصد تولیدات زعفران به صورت فله صادرات می‌شود/ گردش مالی ۴۰۰ میلیون دلاری زعفران برای ایران

* تولید زعفران ارگانیک در گرو حمایت عملی مسئولان/ آیا باید برای صادرات زعفران حق دلالی بدهیم؟

* مشکلات صادرات زعفران

* تولید و صادرات زعفران از علل و مشکلات تا راه‌حل های موجود برای کشور


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات