«مخازن فوق‌سرد» ایران‌ساخت شد

«مخازن فوق‌سرد» ایران‌ساخت شد

موادی که خوراک بسیاری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را تامین می‌کنند پس از تولید بلافاصله مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. ذخیره درست و بی‌خطر این مواد یکی از مهم‌ترین موارد صنایع نفت، پتروشیمی و پالایشگاه است.

واحدهای نفت و گاز برای نگهداری نفت خام و گاز و نیز انبار کردن فرآورده‌های نفتی گوناگون، نیاز به تعداد بسیاری مخزن دارند. تعداد این مخازن به عواملی مختلفی مانند دوری و نزدیکی واحد به منابع تامین کننده نفت خام، تعداد و ظرفیت واحدهای پالایش، تنوع فرآورده های تولیدی و سرانجام چگونگی انتقال و پخش فرآورده‌ها بستگی دارد.

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته با به‌کار گیری توان و دانش بومی به تولید انبوه مخازن پالایشگاه – پتروشیمی، مخازن LNG ، مخازن بیمارستان، مخازن آبزی‌پروری، مخازن صنایع غذایی، حمل، فولاد، صنعتی و مخزن کرایوژنیک دست پیدا کند.

کرایوژنیک (فوق سرد) شاخه‌ای از علم فیزیک است که شرایط تولیدی و تاثیراتی دمای فوق سرد یا مادون سرد را شامل می‌شود. در این حالت تمام تجهیزات باید قابلیت کار با این دما‌ها را داشته باشند.

سید محمدرضا محمودیان رییس هیات‌ مدیره شرکت دانش‌بنیان « پیشران زمهریر آسمان» درباره تولیدات این شرکت به نام مخزن کرایوژنیک گفت: این مخزن از دو مخزن تشکیل شده است که مخزن اصلی درون یک پوسته خارجی قرار می‌گیرد و حد فاصل این دو مخزن، از مواد عایق مانند پرلیت تشکیل شده است که براساس روش غربال مولکولی عمل می‌کند.

وی ادامه داد: مخزن درونی لوله‌های درونی مخزن، از جنس استنلس استیل است که در کنار تست‌های زیادی که بر روی مخزن انجام می‌شود موجب تضمین مرغوبیت و کیفیت مایعات گازی می‌شود که خود عامل مهمی در بالا نگه داشتن خلوص گاز‌ها است.

این فعال فناور افزود: این مخازن با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و فناوری روز دنیا که تحت سیستم کنترل کیفیت است، ساخته می‌شود. قسمت‌های متعدد در طراحی و ساخت، این مخازن را جزو تجهیزات پیشرفته در سطح دنیا قرار داده است.

صادرات تجهیزات به ۳ کشور دنیا

محمودیان همچنین افزود: مخازن کرایوژنیک در صنعت پالایشگاه و پتروشیمی کاربردهای زیادی دارند و از جمله آنها می‌توان به مخازن : نیتروژن مایع، اکسیژن مایع، آرگون مایع و مایع co۲ اشاره کرد. مخازن مورد استفاده در مجموعه‌های پتروشیمی معمولا با ظرفیت‌های بالا و فشار کاری ۵ تا ۱۵ بار است.

وی بیان کرد: پیشتر این تجهیزات از کشورهای ترکیه، چین، هند، آلمان و فرانسه وارد کشور می‌شد.

این فعال فناور به صادرات این محصول اشاره کرد و گفت: ۲ کارخانه فولاد در کردستان عراق با تولیدات این شرکت تجهیز شدند. همچنین محصولات تولیدی این شرکت به کشورهای سوریه و افغانستان نیز صادر شده است.

رییس هیات‌ مدیره شرکت دانش‌بنیان «پیشران زمهریر آسمان» افزود: با تولیدات این شرکت برای ۷۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

محمودیان به اختلاف قیمت محصولات این شرکت و نمونه مشابه خارجی آن اشاره کرد و گفت: در بخش تجهیزات بیمارستانی اختلاف قیمت بیش از دو برابر است و در حوزه صنعت فولاد این اختلاف کمتر می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: با تولید این تجهیزات سالانه حدود ۵ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد که البته با توجه به ظرفیت بزرگی که در کشور وجود دارد این رقم می‌تواند به حدود ۳۰۰ میلیون دلار برسد.

گزارش از: http://iransakht.isti.ir/

پایان پیام/

اخبار مرتبط

* ازدیاد برداشت از مخازن نفتی به روش تزریق گاز دی‌اکسید کربن

* طرح‌های نوآورانه در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور حمایت می‌شود

* تولید مخازن سوخت انعطاف‌پذیر و قطعات لاستیکی خاص با کاربرد در صنایع هوایی و دریایی

* کشور از وابستگی به مخازن نگهداری گاز بی‌نیاز شد

* اشتغالزایی و افزایش توانمندی علمی با تولید دستگاه‌های ساخت مخازن CNG در ایران

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات