توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه شکوفایی اقتصادی است

توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه شکوفایی اقتصادی است

توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه شکوفایی اقتصادی است.

به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری دکتر ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شیراز در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۹۸ بود.

دکتر امین‌رضا ذوالقدر، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز افزود: راه حل مشکلات و تنها راه نجات هر جامعه‌ای مشورت گرفتن از دانشمندان، فرهیختگان و به ویژه فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی است.

رییس پارک علم و فناوری فارس گفت: برای شکوفایی اقتصادی راهی جز تکیه بر دانش و توجه به اقتصاد دانش‌بنیان وجود ندارد.

وی ادامه داد: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیانی که با تکیه بر دانش و اندیشه در حال کارآفرینی، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و ارزآوری هستند نیاز به حمایت همگان دارند و باید از نیروی فکری این کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان جوان برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کرد.

او اظهار داشت: اگر ما امروز نتوانیم علم و دانش نظری، تجربی و مهندسی تولید شده در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را در عرصه تولید به کار گیریم و از آن خروجی فناورانه و عملی داشته باشیم این دانش نفعی نخواهد داشت.

رییس پارک علم و فناوری فارس افزود: ما گنجینه نیروی جوان و نخبه‌ای داریم که در صورت توجه به آنها می‌توان در بین کشورهای پیشرو در انقلاب صنعتی چهارم حضور داشته باشیم که پتانسیل آن در کشور وجود دارد و آن فارغ‌اتحصیلان جوان و نخبه است.

ذوالقدر افزود: بسیاری از کشورها به دنبال این هستند که جوانان ما را جذب کنند و در انقلاب صنعتی چهارم از آنها استفاده کنند، بنابراین وظیفه داریم از این نیروها حمایت و استفاده کنیم.

او اضافه کرد: رسالت پارک علم و فناوری استان فارس حمایت از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به عنوان افرادی است که بتوانند در شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های دانش محور بر روی محصولات فناورانه کار کنند، به عبارت دیگر خروجی دانشگاه‌های استان فارس ورودی پارک علم و فناوری خواهد بود و ما از این افراد حمایت خواهیم کرد.

وی گفت: در پارک علم و فناوری، حمایت‌های مالی برای شرکت‌های نوپا تا سقف ۹۱ میلیون تومان است که به شکل ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و تا سقف ۷۱ میلیون تومان تسهیلات ایده‌محوری و تحقیقاتی و با سود یک تا یک و ۲ دهم درصد پرداخت می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری فارس، معافیت مالیاتی، استفاده از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های پارک و استقرار و در اختیار گذاشتن فضاهای اداری و کارگاهی را از دیگر مباحث حمایتی پارک علم و فناوری برشمرد.

ذوالقدر افزود: وقتی فرد یک ایده را شکل داد و محصولی را به عنوان نمونه تولید کرد صندوق پژوهش و فناوری فارس که در پارک علم و فناوری این استان مستقر است برای تولید تجاری این محصول، ایجاد زیرساخت و خدمات دیگری که به سمت تقاضا یا مشتری است حمایت‌های مالی خوبی را تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان انجام می‌دهد که امیدواریم بتوانیم این سقف را افزایش دهیم.

او گفت: در نهایت شرکت‌هایی که محصول تجاری سازی شده تولید می‌کنند، صندوق نوآوری و شکوفایی کشور که پارک علم و فناوری فارس عاملیت آن را دارد تا سقف ۵۰ میلیارد تومان به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

وی اظهار داشت: هم‌اینک در پارک فارس ۳۵۴ شرکت مستقر است و ۵۰ شرکت نیز پذیرش شده‌اند که به زودی مستقر می‌شوند.

رییس پارک علم و فناوری فارس ادامه داد: در مجموع تا امروز حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در این پارک مشغول فعالیت در حیطه‌های فناورانه هستند و سال گذشته نزدیک به هفت میلیون دلار نیز صادرات داشته‌ایم.

ذوالقدر از شرکت‌های فعال در استان خواست که با محوریت پارک علم و فناوری حضور و تعامل داشته باشند.

او گفت: دانشگاه شیراز برای ایجاد این همگرایی فضایی را در اختیار پارک قرار داده که محور همگرایی در استان شود و ما آنرا دره فناوری شیراز نامگذاری کرده‌ایم که همه دانشگاه‌های استان در آنجا جمع می‌شوند.

وی، همچنین از نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز تقاضا کرد که خواسته‌ پارک علم و فناوری فارس از رهبر معظم انقلاب یعنی حمایت ویژه ایشان از این پارک را به اطلاع معظم‌له برساند تا در سایه این حمایت تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک در پایان یک دوره ۲ ساله به سه هزار شرکت برسد و گزارش روند این کار نیز به شکل ماهیانه ارائه شود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری فارس

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری فارس

    پارک علم و فناوری فارس

    پارک علم و فناوری فارس یک پارک علم و فناوری در شهر شیراز می باشد

      نظرات