«زیست‌بوم نوآوری» دژ مستحکم رویارویی با مواد مخدر است

«زیست‌بوم نوآوری» دژ مستحکم رویارویی با مواد مخدر است

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری صبح امروز در جمع مدیران و کارشناسان حوزه پیشیگیری، کشف و مبارزه با مواد مخد حاضر شد و از ظرفیت زیست‌بوم نوآوری برای کمک به این حوزه گفت.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در «نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های سراسر کشور» با بیان این‌که فناوری‌های نو و هوشمند‌سازی لازمه‌های پیشگیری از شیوع مواد مخدر و مبارزه با فرآیندهای قاچاق آن است، اظهار کرد: پیچیدگی و تحولات پرشتاب دنیای امروز، ضرورت استفاده از فناوری‌های پیشرفته را ایجاب می‌کند؛ باید در همه حوزه های فناورانه مرتبط با پیشگیری، کشف و درمان آسیب‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر کار کنیم.

ستاری با بیان این‌که بخش عمده‌ای از کار کشف و مبارزه با موادمخدر نیازمند وجود یک بستر اطلاعاتی است، افزود: این بستر با کمک فناوری‌های نو ایجاد می‌شود و قابلیت فناوری‌های نو در توانمند ساختن ما برای ایستادگی در مبارزه تمام عیار با آفت مواد مخدر پرشمار است؛ مثلا هوش مصنوعی، امکانات بسیار خوبی را برای تسهیل کار تشخیص ارائه می‌دهد، همچنین علوم و فناوری‌ها شناختی ، امکانات و ابزارهای پیشرفته ای به ارمغان آورده است

توانمندی «زیست‌بوم»


ستاری با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای کمک به توسعه زیست‌بوم مبارزه با مواد مخدر گفت و ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ هایی هستند که خدمات و محصولات و بسیار خوبی در این حوزه دارند کافی است مسائل و نیازها به این شرکت ها ارائه شود، تا راه‌حل‌های فناورانه و خلاقانه خود را ارائه دهند، این کسب و کارها در ازای ارائه راه‌کارهایشان هزینه‌ای مطالبه نمی‌کنند و صرفاً باید میدان لازم برای بروز و شکوفایی نوآوری‌ها در اختیارشان قرار بگیرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهری با تاکید بر این‌که خلق محصول یا راه‌کار اثرمند از دانشگاه‌ها را باید در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های دانشگاهیان جست‌وجو کرد، ادامه داد: محصول اصلی دانشگاه، نیروی انسانی دانش‌آموخته و خلاق است. دانشگاه به مدد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌هایی که ماحصل خلاقیت دانش‌آموختگانش است، مشکلات جامعه را حل می‌کند. دانشگاه ها می توانند راهکار ارائه کنند اما محصول را باید از شرکت‌ها انتظار داشت.

وی با بیان این‌که بازار قابل توجه فناوری‌های حوزه رویارویی با مواد مخدر باید در اختیار این شرکت ها قرار بگیرد، ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر زیست بومی تازه و پویا نیاز دارد که با میدان دادن به شرکت های دانش بنیان رونق می‌گیرد. اولویت اصلی ما ایجاد همین زیست بوم است تا ایجاد استارتاپ ها توسط جوانان خلاق و فعال، نه تنها از آسیب‌های این معضل خانمان‌سوز جامعه می‌کاهند، بازار بزرگ دانش‌بنیان، دژ مستحکمی در مقابل بازار قاچاق قرار می‌دهند.

ستاری، بیش از ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان و هزاران استارتاپ داریم که می‌توانند فناوری های کارآمد و محصولات پیشرفته‌شان را به خدمت عرصه مبارزه با مواد مخدر درآورند. همکاری اثرگذار از توانمندی این کسب‌وکارها در بخش دفاعی کشور و نتیجه‌بخش بودن آن، الگوی خوبی است که می‌تواند در تمامی عرصه‌های مبارزه با مواد مخدر از پیشگیری تا درمان اعتیاد، پیاده‌سازی شود.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، "شرکت های دانش‌بنیان فوق العاده‌ای داریم که فناوری و نوآوری هایشان می‌تواند به کمک بخش های مختلف بیاید از جمله حوزه مرزبانی که فناوری های خوبی در آن توسعه پیدا کرده است. در تولید رادار نیز دستارودهای خوبی داریم. فناوری‌های بومی در حوزه ژنتیک، می‌تواند روند تکثیر، تربیت و افزایش کارآمدی و هوشمندی سگ‌های تشخیص مواد مخدر را که سالانه هزینه‌های هنگفتی صرف واردتشان می‌شد، تسریع و بهبود ببخشد."

ستاری، استفاده از دستگاه های ایکس‌ری را نمونه موفق استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات پیشرفته وفناورانه دانست و گفت: این دستگاه‌ها که در انواع گوناگون و به طور کامل ایران‌ساخت شده و در اختیار تعدادی از ارگان‌ها قرار گرفته است. این دستگاه‌ها با هزینه‌هایی به مراتب پایین تر از نمونه های اروپایی و چینی و کیفیتی هم‌پای نمونه‌های برتر موجود در بازار تولید می‌شوند و ضمن آن‌که مشکل پشتیبانی و تامین قطعه نمونه های وارداتی را ندارند، می‌توانند به تشخیص و کشف مواد مخدر کمک کنند.


ستاری بر ضرورت درک و تفکیک‌بخشی میان مفهوم هوشمندسازی و الکترونیکی‌سازی گفت: هوشمندسازی به معنای ایجاد زیرساختی است که فعالان زیست‌بوم نوآوری بر بستر آن بتوانند کار نوآورانه کنند و قابلیت‌هایشان را ارائه دهند. روی این بستر نظارت وجود داشته باشد و بتوان نیازها را با ارتباط بخشیدن به ایده‌های نوآورانه، تامین کرد.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، تاکید کرد: هدف غایی باید ایجاد زیست بومی باشد که بر بستر آن، ایده‌های نوآورانه در هر موضوعی و با کمک بحش خصوصی به یک محصول یا خدمت کارآمد بدل شود. باید از هر فناوری نویی استقبال کنیم و استفاده کنیم تا به در مبارزه تمام‌عیار با قاچاق مواد مخدر، به موفقیت دست پیدا کنیم؛ باید روی نتیجه کار کسب‌وکارها متمرکز شویم و اجازه دهیم، کارشان را آزادانه و خلاقانه، آن‌گونه که می‌خواهند به سرانجام برسانند.

صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد دلاری

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که زیست‌یوم حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و بیوتکنولوژی اکنون در تامین نیازهای فناورانه خود به بلوغ و توانمندی رسیده است، گفت: بساری از شرکت های بخش خصوصی دارویی، بدون هیچ کمکی پای به عرصه تولید محصولات دانش بنیان گذاشته‌اند و دولت بدون هزینه‌ای در این زیست‌بوم و با حمایت از نقش‌آفرینی بخش خصوصی، میدانی ایجاد کرده است که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها نیازهای دارویی کشورمان را تولید کنند. صرفا باید بازار مناسبی در اختیارشان قرار بگیرد.


رییس ستاد توسعه زیست‌فناوری، به صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد دلاری حاصل از تولیدات دارویی این زیست‌بوم اشاره کرد و گفت: سال آینده این میزان صرفه جویی به بیش از یک و نیم میلیارد دلار می‌رسد. در این حوزه بازار خوبی برای شرکت های دانش بنیان دارویی وجود دارد؛ در تلاش هستیم مهم ترین و به روزترین داروهای کاهش اثرات سوء مصرف مواد مخدر و درمان آن، توسط شرکت های دانش بنیان بومی سازی شود.

وی ادامه داد: این زیست بوم اکنون به قدری در حوزه دارویی موفق و بالغ شده است که نخبگان حوزه دارویی در کشور ماندگار شده‌اند و شرکت‌هایی با چندین میلیارد دلار درآمد، به دنبال جدب نخبگان این حوزه هستند. در حوزه زیست فناوری بهترین در منطقه و درقاره آسیا جزو چهار کشور برترفعال در این حوزه هستیم؛ معتقدم ایرانی ها به طور ذاتی در حوزه زیست فناوری موفق و مستعد هستند.

به اعتقاد معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، "نیروی انسانی که با جان خود برای مبارزه با بلای خانمان‌سوز مواد مخدر ایستادگی می‌کند، بزرگ‌ترین دارایی و سرمایه این کشور به شمار می‌رود. فناوری باید به میدان بیاید تا از هدررفت این سرمایه ارزشمند جلوگیری شود. حفظ این سرمایه ارزنده، که نخبه‌های کشور هستند و لازم است تا بمانند و به کمک پیشرفت کشورشان بیایند با تکیه به فناوری‌ و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ممکن می‌شود."

از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم

در این نشست همچنین سردار اسکندر مومنی از آمادگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه‌های گوناگون پیشگیری، کشف و درمان گفت و ادامه داد: برای مبارزه در این عرصه، قطعاً راهکارهای فناورانه و به روز نیاز است که آمادگی داریم برای بهره‌مندی از این توانمندی، با شرکت های دانش بنیان همراه شویم.

رونمایی و تقدیر

در این مراسم توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، از دو سند راهبردی، پنج کتاب و یک سامانه جامع با محوریت مبارزه با مواد مخدر رونمایی شد. همچنین پژوهشگران برتر در حوزه مبارزه و کاهش مصرف مواد مخدر تقدیر شدند.

پایان پیام/۲۴

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات