وزیر علوم در آیین افتتاحیه نمایشگاه ملی هفته پژوهش کشور مطرح کرد: لزوم ارائه دستاوردهای فناورانه کشور در بازارهای جهانی/ تمرکز مراکز علمی به اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان بخش مهم توسعه کشور

وزیر علوم در آیین افتتاحیه نمایشگاه ملی هفته پژوهش کشور مطرح کرد: لزوم ارائه دستاوردهای فناورانه کشور در بازارهای جهانی/ تمرکز مراکز علمی به اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان بخش مهم توسعه کشور

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، آئین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور و افتتاحیه مشترک بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار و هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، روز سه‌شنبه ۲۶ آذر ماه با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور، دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و جمعی از روسای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگران در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.
دکتر غلامی در این مراسم ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی یادآور زحمات و تلاش‌های مستمر پژوهشگران طی سال‌های متمادی است که در سال‌های اخیر نتیجه ارزشمند آن‌‌‌ها حاصل شده است.
وی با بیان اینکه ایجاد امید در جوانان به واسطه دستاوردها و پیشرفت‌های علمی سرمایه کشور است، به تاریخچه پژوهش و فناوری اشاره کرد و افزود: پژوهش و فناوری در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته شاید تاریخچه طولانی‌ای نداشته باشد اما در همین مدت نیز دستاوردهای ارزشمندی را به همراه دارد.
وزیر علوم ادامه داد: حرکت جدی به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی از اواسط دهه ۷۰ به‌طور پررنگ در کشور ما آغاز شد اما در این مدت در مقایسه با تاریخچه کشورهای توسعه یافته گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته شده است.
دکتر غلامی با بیان اینکه دستاوردهای علمی عمدتاً مبتنی بر عشق و علاقه از سمت محققان و استعداد بسیار بالای اساتید و جوانان است، اظهارداشت: درحال حاضر محققان و جوانان کشور جزو نخبه‌های مراکز علمی مختلف از جمله مراکز علمی خارج از کشور هستند که این امر مایه افتخار و بالندگی مجموعه علمی ایران است.
وی با اشاره به لزوم تکیه بر توان داخلی جهت حل چالش‌ها تصریح کرد: امروزه آنچه در دانشگاه‌ها با آن روبه‌رو هستیم، این است که جایگاه علمی کشور چقدر در حل مشکلات داخلی موثر بوده؟ آمار و بازدیدهایی که از نمایشگاه‌ها در این زمینه صورت گرفته بخشی از پاسخ به این پرسش است.
وزیر علوم با بیان اینکه فعالیت جدی در حوزه فناوری از اواخر دهه ۸۰ در کشور آغاز شده است گفت: از زمان آغاز فعالیت‌های فناورانه تاکنون، توسعه کشور در حوزه‌های مختلف همواره مورد توجه وزارت علوم، مراکز علمی و تحقیقاتی قرار دارد که بخش مهمی از آن، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان است.
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم رفع موانع در حوزه پژوهش و فناوری افزود: محققان برای شکوفایی ایده‌ها علاوه بر حمایت‌های مادی نیاز به حمایت در زمینه‌های مختلف اعم از تنظیم ضوابط و آئین‌نامه‌ها دارند.
وی ادامه داد: در حال حاضر علی رغم وجود تحریم‌های ناعادلانه از سوی برخی کشورها، شرایط مناسبی برای توسعه فعالیت‌های فناور در کشور وجود دارد و اگر می‌خواهیم در شرایط فعلی، تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار نگیریم، باید به توان داخلی و علمی در کشور تکیه کنیم.
دکتر غلامی در ادامه با تاکید بر لزوم مراقبت از فناوران و تولیدکنندگان در حوزه تجارت در برابر فشارهای خارجی مطرح کرد: باید با حمایت برنامه‌ریزی‌شده، این حرکت‌ها را به انتشار دستاوردهای فناورانه کشور در بازارهای جهانی متصل کنیم.
وزیر علوم گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ایرانی در کشورهای دیگر حضور موفق و فعالی دارند که این فعالیت‌ها باید به منظور حضور و سهیم شدن رفاه و آسایش مردم بین ملت‌ها ادامه یابد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات