در مصاحبه با خبرنگار ایسنا مطرح شد؛
عدم وجود صندوق پژوهش و فناوری در استان آذربایجان غربی

در مصاحبه با خبرنگار ایسنا مطرح شد؛ عدم وجود صندوق پژوهش و فناوری در استان آذربایجان غربی

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی عدم وجود صندوق پزوهش و فناوری در استان را یکی از معضلات فناوران مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری آذربایجان غربی، دکتر علی محمد نیکبخت با حضور در دفتر ‌ایسنا در گفت و گو با خبرنگاران این خبرگزاری با تاکید بر اینکه با توجه به موقعیت ژئوپولیتیکی استان و همسایگی با چند کشور باید به مقوله بین المللی شدن پارک علم وفناوری استان توجه جدی شود، اظهار کرد: صندوق پژوهش و فناوری با تزریق سرمایه در گردش برای شرکت های دانش بنیان سهم بزرگی در پژوهش و توسعه اقتصاد دارد که متاسفانه تاکنون این صندوق در استان ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری مالکیتی بر شرکت های دانش بنیان نداشته بلکه فقط به عنوان چتر حمایتی برای رونق کسب و کار شرکت های مستقر در پارک فعالیت می کند لازمه استقرار این شرکتها در پارک را وجود پژوهش های کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه اعلام کرد و گفت: پژوهش‌های انجام شده در شرکت‌های دانش بنیان باید مبتنی بر دانش و فناوری بوده و ارزش افزوده بالایی داشته باشد تا موجب رونق کسب وکار شرکت‌ها شود.

نیکبخت با بیان اینکه حمایت‌های پارک از شرکت‌های پژوهشی به ۲ صورت مستقیم و غیر مستیم انجام می شود، ‌خاطرنشان کرد: تزریق سرمایه اولیه به شرکت‌های دانش بنیان و حمایت برای بازاریابی، حضور در  مناقصه ها و فروش محصول به بازارهای همسایه، حضور در نمایشگاه های خارجی ، معافیت های مالیاتی و حل مسائل گمرکی و مالکیت فکری از جمله حمایت‌های پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان در آذربایجان غربی است.

وی با تاکید به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل فراهم کردن زیر ساخت‌های پژوهشی، بخشی از ایده‌های دانش محور و اقتصادی به پارک سوق داده شده تا ضمن فراهم کردن ارزش افزوده به شرکت‌ها موجب توسعه پژوهش در استان نیز شوند، ادامه داد: شاخص‌های ارزیابی وضعیت پژوهش در آذربایجان غربی متفاوت است، با این وجود در مقایسه با برخی استان ها تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

نیکبخت با اشاره به اینکه تعداد شرکت های دانش محور مستقر در پارک استان نزدیک به ۱۰۰ شرکت و تعداد افراد فعال در آن نیز ۴۹۵نفر است، افزود: با توجه به پتانسیل موجود در استان این تعداد شرکت دانش بنیان مورد قبول برای استان ما نیست.

وی تصریح کرد: راهکار برون رفت از بحران بیکاری و گسترش پژوهش‌های کاربردی در آذربایجان غربی حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، محدود نکردن بازار به داخل کشور و حل مشکلات سرمایه در گردش شرکت‌های دانش بنیان استان است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه توسعه پیشران هر جامعه‌ای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است، اظهار کرد: نهادهای دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیاز است که از شرکت‌های پژوهشی و دانش بنیان حمایت کنند، چرا که پژوهش کاربردی در شرایط فعلی نیاز ضروری استان است.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

    پارک علم و فناوری آذربایجان غربی

    پارک علم و فناوری آذربایجان غربی یک پارک علم و فناوری در شهر ارومیه می باشد

      نظرات