۶۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان موفق به «تمدید تاییدیه» شدند

۶۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان موفق به «تمدید تاییدیه» شدند

فرآیند «تمدید تاییدیه شرکت‌های دانش بنیان» این امکان را فراهم می‌سازد تا بتوان با گذشت دو سال از فعالیت‌های شرکت دانش بنیان یک ارزیابی مجدد از جایگاهی که شرکت در آن قرار دارد را به دست آورد.

بر اساس آمارها تا بهار ۱۳۹۸ تعداد ۲۱۸۱ شرکت دانش بنیان درخواست تمدید تاییدیه دانش بنیان بودن خود را ارائه دادند که از این تعداد ۱۲۷۳ شرکت موفق شدند که تاییدیه خود را تمدید کنند. در واقع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان برای ۴۰ درصد از این درخواست‌ها، تاییدیه مجدد صادر نکرد.

این مسئله موید این موضوع است که ملاک‌ها و معیارهای قابل تاملی در فرآیندهای نظارت وجود دارد. تنها فعالیت مثبت و سازنده و مبتنی بر فناوری شرکت‌ها است که می‌تواند باعث شود تا آنها مجدداً از «تاییدیه تمدید» فعالیت برخوردار شوند.

سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری در این‌باره اظهار کرد: از سال ۹۲ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، با نوشتن آیین‌نامه و فرآیندها اجرایی شد. شرکت دانش‌بنیان باید در حوزه فناوری برتر فعالیت کند و در حوزه‌ «های‌تک» قرار داشته باشد. شرکتی که در حوزه «فناوری متوسط» و یا «فناوری پایین» فعالیت می‌کند، می‌تواند واحد فناور شود باشد؛ اما نمی‌تواند دانش‌بنیان تلقی شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به مراحل مختلف کارشناسی، بیان داشت: در دنیا صنایع مختلف را بر اساس «عمق تحقیق و توسعه» یا «چگالی توسعه» دسته‌بندی می‌کنند. چگالی بالا «های‌تک»، یک پله پایین‌تر «مدیوم های‌تک»، پله پایین‌تر «مدیوم لو تک» و آخرین «لو تک» محسوب می‌شود. ملاک انتخاب بر اساس میزان تحقیق و توسعه‌ای است که یک شرکت باید انجام دهد و به یک‌سری مشکلات فائق آید، تعریف می‌شود.

رییس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان عنوان کرد: یک مدل تهیه شد و پیچیده‌ترین محصول در هر حوزه علمی که در کشور امکان تولید داشتیم را به عنوان «های تک» برگزیدیم و بر همین اساس رتبه‌های پایین‌تر دسته بندی شد.

وی اظهارکرد: شرکت‌های دانش بنیانِ سطح بالا که بیشترین تحقیق و توسعه را دارند، معافیت مالیاتی می‌گیرند و سطح دوم تایید، بدون معافیت مالیاتی و سطح پایین هم عدم تایید است.

صاحبکار گفت: تاییدیه شرکت‌های دانش‌بنیان هر دو سال یکبار تمدید می‌شود. کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز هر سال معیارهای ارزیابی را اندکی سخت‌تر می‌کند. این تصمیم کارگروه ارزیابی به منظور افزایش کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است تا به برخی از صنایعِ با کیفیت پایین تبدیل نشوند.

گزارش از : مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط:

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در اماکن مسکونی تهران با همکاری شهرداری تهران

تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان با ارائه خدمات مشاوره توسعه فنی سرعت می‌گیرد

صاحب‌کار: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان با امنیت کشور گره خورده است

درخواست های شرکت های دانش بنیان استان قم را با جدیت پیگیری می کنیم

۵ عامل شکست و موفقیت‌ شرکت‌های دانش بنیان


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات