توسط پژوهشگران پارک علم و فناوری مازندران؛ برنج متحمل به شوری برکت تولید شد

توسط پژوهشگران پارک علم و فناوری مازندران؛ برنج متحمل به شوری برکت تولید شد

محققان پارک علم و فناوری مازندران، موفق به تولید برنج متحمل به شوری برکت شدند.
برنج متحمل به شوری برکت تولید شد

به گزارش  روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران، مدیر عامل شرکت اصلاح بذر مازند مستقر در پارک علم و فناوری مازندران گفت: شوری خاک و آب یکی از محدودیت‌های اساسی در افزایش تولید در برنج است؛ برای حل این مشکل و افزایش سطح زیرکشت در محیط‌های شور، اصلاح ژنتیکی گیاهان یک راهکار مهم و اساسی است.

کیانی افزود: ایجاد لاین‌های متحمل به شوری تولید پایدار برنج را در خاک‌های شور به‌دنبال خواهد داشت. اصلاح لاین‌های برنج متحمل به شوری با ویژگی‌های زراعی مطلوب و عملکرد خوب از طریق روش‌های ژنتیکی و اصلاحی پس از چندین سال برنامه تحقیقاتی منجر به تولید لاین جدیدی از برنج متحمل به شوری با نام برکت گردید.

وی تصریح کرد: کشت این لاین متحمل به شوری ابتدا در مقیاس پایلوت در زمین‌های ساحلی خزر با مشکل شوری انجام و عملکرد شلتوک ۷ تن در هکتار برداشت شد. این پروژه گامی مهم و موثر در جهت بهره‌برداری از زمین‌های با مشکل شوری در نواحی خزری بوده و تولید پایدار و امنیت غذایی در کشور را به‌دنبال خواهد بود.

کیانی با اشاره به مزیت‌های این نوع برنج گفت: طول دوره رشد (از بذر پاشی تا برداشت)، ارتفاع بوته در ۱۰۶ سانتی.متر، افزایش وزن هزار دانه، بیش از ۷ تن در هکتار، طول دانه برنج سفید در ۴.۷ میلی‌متر، درجه حرارت ژلاتینی شدن در ۲۵.۳ می‌باشد. لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری مازندران

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری مازندران

    پارک علم و فناوری مازندران

    پارک علم و فناوری مازندران یک پارک علم و فناوری در شهر ساری می باشد

      نظرات