تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه

۵۳ نفر از پژوهشگران و ۹ نفر از فناوران برتر استان کرمانشاه معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه گفت: دانشگاه‌ بهترین فضا برای نقد مسائل و مشکلات موجود است، چرا که در این محیط‌های دانشگاهی برای نقدها بصورت منطقی و علمی پاسخ‌هایی وجود دارد.

افشین کریمی در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه که  (۵ دی) در دانشگاه رازی برگزارشد، بابیان اینکه توسعه و حل مشکلات جامعه بدون تولید دانش و علم و بها دادن به این دو مقوله امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: برای اینکه در جامعه‌ای مشکلات حل شوند، باید علم واقعی تولید شود و برای تولید علم واقعی نیز نیاز به پرسشگری است.

وی شروع نهضت روشنگری در ایران را با پرسشگری دانست و گفت:  زمانی نهضت روشنگری در ایران شروع شد که چراهایی در مورد وضعیت کشور شکل گرفت، مقایسه‌هایی بین ایران و کشورهای توسعه یافته اروپایی شد و جامعه نخبه ایرانی نیز هرکدام جواب‌های مختلفی به این پرسش‌ها دادند.

معاون استانداری کرمانشاه در ادامه با تاکید براینکه باید روحیه پرسشگری را در جامعه تقویت کنیم، عنوان کرد: شروع این پرسشگری‌ها باید از آموزش و پروش باشد و در مدارس دانش آموزان را به چرا گفتن تشویق کنیم و از سوی دیگر در دانشگاهایمان نیز بصورت منطقی چرایی‌های جامعه را به بحث بگذاریم تا در نهایت بتوانیم توسعه پیدا کنیم.

وی در ادامه گفت: حجم زیادی از سوالات در ذهن مردم کرمانشاه وجود دارد، مثل اینکه چرا استانی همانند ما با این همه ظرفیت و پتانسیل خدادادی هنوز یک استان توسعه نیافته است و روند توسعه کُندی داریم که برای یافتن پاسخ این سوالات باید از جامعه دانشگاهی کمک بگیریم.

کریمی بابیان اینکه دانشگاه‌هایمان باید تلاش کنند تا پژوهش‌ها را به سمت پاسخ دادن به این چراها و مشکلات استان ببرند، عنوان کرد: سالانه حجم زیادی پایان نامه در دانشگاه‌ها تولید می‌شود که تنها تعداد کمی از آنها پاسخگوی مشکلات جامعه و استان هستند.

وی اضافه کرد: اساتید ما باید دانشجویان را تشویق کنند که به سمت انجام کارهای پژوهشی در راستای رفع مشکلات استان پیش بروند.

معاون استانداری کرمانشاه در ادامه برلزوم باز شدن فضای نقادی در دانشگاه‌ها هم تاکید کرد و افزود: جامعه‌ای که در آن نقد نباشد، جامعه‌ای مُرده است و امن ترین فضای کنونی هم برای انجام نقد دانشگاه‌ است.

وی اضافه کرد: باید توجه کنیم که در نقدهایی که می‌شود تنها دولت یا یک دستگاه مورد نقد قرار نگیرد، بلکه غیر از دولت، صداو سیما، قوه مقننه و قضائیه و ... نیز مورد نقد منطقی قرار گیرند.

کریمی یادآورشد: بهترین فضا برای نقد دانشگاه است، چرا که در دانشگاه‌ها اساتیدی هستند که با استانداردهای علمی می‌توانند در پاسخ به نقد دانشجو جواب‌های منطقی بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اختصاص نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان بودجه پژوهشی در استان اشاره کرد و گفت: در سطح ملی بودجه‌های کلان و خوبی برای انجام کارهای پژوهشی به وزارتخانه‌ها داده می‌شود، اما متاسفانه پژوهشگران کرمانشاهی هیچ سهمی از این کارهای پژوهشی ندارند که باید برای این مسئله رایزنی‌هایی داشته باشیم.

این مسئول در پایان به برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش در استان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در نمایشگاه امسال استقبال بسیار خوبی را از جانب دانشجویان، دانش آموزان و حتی سرمایه گذاران و صاحبان صنایع استان شاهد بودیم که ما را برای برگزاری نمایشگاه‌های پربارتر در سالهای آینده تشویق می‌کند.

در ادامه محمدابراهیم اعلمی آل آقا رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به روند روبه رشد توسعه فضای پژوهش و فناوری در استان، اظهار کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر و به ویژه در یکسال گذشته نگاه مسئولین به این سمت سوق یافته که فضای دانش بنیان و فن‌آورانه در همه محافل علمی ما تقویت شود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور افزایش تعامل بین دانشگاه و جامعه و لزوم استفاده از ابزارها و روش‌های مناسب برای رسیدن به این هدف یکی از مسائل مورد توجه در کشور و به تبع در استان کرمانشاه است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تاکید کرد: همه ما دانشگاهیان علاقمند رسیدن به این هدف هستیم، اما سختی‌ها و دشواریهایی را نیز در مسیر تقویت ارتباط با جامعه و صنایع داریم که باید آنها را برطرف کنیم.

وی به نقش مهم مسئولین در جهت تعمیق ارتباط بین دانشگاه و جامعه اشاره کرد و گفت: اگر در این راه مسئولین بصورت جدی پای کار نیایند، اتفاقات مثبتی رخ نخواهد داد.

اعلمی آل آقا گفت: هرچند رنکینگ دانشگاه‌های کرمانشاه بویژه دانشگاه رازی طبق پایگاه استنادی جهان اسلام در کشور مناسب است، اما متاسفانه تا بحال از این ظرفیت برای رفع ناهنجاری‌های جامعه و ایجاد ارزش افزوده در صنعت استان چندان استفاده نشده است.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه به پایین بودن بودجه پژوهشی در استان اشاره کرد و گفت: از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان انتظار داریم در تخصیص اعتبارات حوزه پژوهش توجه بیشتری داشته باشد تا دانشگاه‌ها بتوانند در راستای رفع مشکلات جامعه و صنایع قدم‌های ارزنده‌تری بردارند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای انجام پژوهش‌هایی که منجر به حل مشکلات جامعه و استان شود، در نظر داریم تا سال آینده ۲۰ رساله دکتری را با محوریت مسائل استان انجام دهیم که برای رسیدن به این برنامه نیاز به همکاری و اهتمام مسئولین استانی داریم و قطعا با انجام این پژوهش‌ها و کمک پژوهشگران استان سال بعد شاهد تحولات ارزشمندی در استان خواهیم بود.

وی در ادامه به موفقیت آمیز بودن نمایشگاه هفته پژوهش در کرمانشاه اشاره‌ کرد و گفت: پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه که امسال متولی برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش بود، به خوبی این نمایشگاه را برگزار کرد و تغییرات مثبت و محسوسی در نمایشگاه امسال را شاهد بودیم.

در این جشنواره از ۵۳ نفر از پژوهشگران و چهار نفر از فناوران دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی و مراکز رشد تقدیر شد.

همچنین از غرفه‌های برتر نمایشگاه استانی هفته پژوهش و فناوری نیز تجلیل شد که در بخش غرفه‌های برتر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، غرفه پارک علم و فناوری، دانشگاه رازی ، دانشگاه صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان غرفه‌های برتر انتخاب شدند.

غرفه اداره کل آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری و دانشگاه رازی هم به عنوان غرفه‌های برتر از دیدگاه بازدیدکنندگان حائز رتبه های برتر شدند.

همچنین در بخش غرفه‌های برتر دستگاه‌های اجرایی غرفه اداره کل آموزش و پرورش و در بخش خصوصی نیز غرفه شرکت مارپیچ باختر انتخاب شدند و غرفه دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمانشاه نیز شایسته تقدیر شد.

تجلیل از شش نگارنده پایان نامه قابل تجاری سازی مریم کیانی فر طراحی و پیاده سازی سیستم مانیتورنیگ و کنترل کننده اتاق سرور با استفاده از اینترنت اشیاء، سعیده گلاب شکرآنالیز سلول‌های سرطان سینه در نمونه بافت ایمونوهیستوشیمی با استفاده از پردازش تصویر، علی جوکار بررسی اثر جایگزینی ژلاتین ماهی با ژلاتین حاصل از گاو بر ویژگی های مختلف فیزیکوشیمیایی حسی و بافتی پاستیل فراسودمند، ناصر کهن نیاتولید و بررسی خصوصیات ظروف بسته بندی فعال بر پایه پلی اتیلن ترفتالات حاوی نانوذرات اکسید روی  و دی اکسید تیتانیوم و تاثیر آن ها بر ماندگاری مایونز، میلاد اقبالی طراحی ساخت و ارزیابی دستگاه تولید بیوچار، نگین میری مطالعه تاثیر افزودن اسانس کاکوتی کوهی و روغن های گیاهی بر ویژگی های فیزیکی، مکانیکی، ساختاری، آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی فیلم بر پایه کیتوزان-موسیلاژ دانه کتان و کاربرد آن بر مدت زمان ماندگاری گوشت چرخ کرده ماهی قزل آلا نیز از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

    پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه یک پارک علم و فناوری در شهر کرمانشاه می باشد

      نظرات