گردشگری کودک در قالب شرکت‌های خلاق گسترش می‌یابد

گردشگری کودک در قالب شرکت‌های خلاق گسترش می‌یابد

در برخی کشورهای توسعه یافته گردشگری آموزش محور با رویکرد کودکان به سرعت در حال گسترش است. «رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی»، «نظم پذیری»، «کنترل ترس»، «تقویت مهارت‌های ارتباطی»، «آسان کردن پذیرش نظر مخالف»، «آداب ومعاشرت»، «قانون پذیری و مسئولیت پذیری کودکان» از جمله اهدافی است که می‌تواند در بستر گردشگری کودک محقق شود.

تجربه جدید آموزش

در گردشگری ویژه کودکان، آنها و والدینشان با چالش کمتری در فرایند یادگیری مواجه می‌شوند. به عنوان مثال در جریان سفر، یک تجربه جدید می‌تواند نه تنها باعث رشد تربیتی کودک شود، بلکه فرایند آموزش را برای وی به یک تجربه فرحبخش تبدیل سازد.

« طبیعت خلاق »، « آشپزی در طبیعت»، «نقاشی در طبیعت»، « تور بازی مطابق با آموزش»، «کمپ شبانه رصد ماه و ستارگان»، « بازدید اماکن تاریخی» و ده‌ها سرفصل دیگر می‌تواند موضوع گردشگری کودک باشد.

محمد آخوندی، مدیر عامل شرکت گردشگری کودک سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: گردشگری کودک از جمله حوزه‌های است که می‌تواند بستر ساز ایجاد اشتغال و توسعه فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان شود، در حال حاضر همکاران ما با اجرای تئاتر‌های آموزشی در مدارس در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

به گفته مدیر عامل این شرکت خلاق در کشور، تورهای تخصصی کودکان در قالب شرکت‌های خلاق رو به گسترش است و گفتمان مبتنی بر صنایع خلاق کمک فراوانی به توسعه این نوع خاص از صنعت گردشگری کرده است. کودکان در بستر تورهای خاص طراحی شده برای آنان، آمادگی بسیار بیشتری برای جذب داده‌های فرهنگی و یادگیری دارند.

آموزش همسالان

با فراگیر شدن مفهومی به نام آموزش همسالان در کشور، گردشگری کودک به عنوان یک ابزار آموزشی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. «تسهیل‌گر آموزش» کودک، راهنمایی تخصصی تور در حوزه گردشگری کودک محسوب می‌شود که باید همچون مربیان مهد کودک آموزش ببیند.

موسسات تخصصی

در تهران و برخی نقاط کشور، موسسات کوچکی شکل گرفته‌اند که به صورت تخصصی اقدام به عقد قرارداد با مهدهای کودک و مدارس می‌کنند و تورهای یک یا دورزه گردشگری کودک برگزار می‌کنند.

بیشتر موسسات فعال در این حوزه به صورت دوره‌ای چنین تورهای برگزاری می‌کنند. با توجه به تازگی این حوزه از گردشگری در کشور انتطار می‌رود که فعالان این حوزه بتوانند از حاشیه سود مناسبی برخوردار شوند.

برخلاف تورهای برگزار شده برای بزرگ‌سالان، تور ویژه کودکان به چند تسهیل‌گر آموزش دیده نیاز دارد تا مراقب کودکان باشند، هزینه‌های مربوط به بیمه، لوازم پزشکی و اقامتی ضروری نیز بر قیمت این گونه تورها افزوده است. هر چند این مسئله چیزی از استقبال رو به افزایش عمومی نسبت به گردشگری ویژه کودکان کم نکرده است.

گزارش از : مرکز ارتباطاات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/۳۳


اخبار مرتبط:

استارت‌آپ‌های حوزه گردشگری از تسهیلات شرکت‌های خلاق بهره‌مند می‌شوند

همکاری میان ایران و کره‌جنوبی در حوزه تولید و عرضه مشترک صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی

ایجاد مرکز نوآوری میراث‌فرهنگی پیگیری می‌شود

زیر زمینی‌هایی که می‌توانند مجوزدار شوند

بیش از ۲ هزار میلیارد دلار گردش مالی صنایع خلاق


لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات