رویکرد جدید اتاق ایران - آلمان: و حالا «استارتاپ»
«نمیدانم این را چطور بگویم که باور کنید، اما واقعا آلمانیها دوست دارند با ایران کار کنند.» این جملهای است که «حسین سرافراز»، قائم مقام مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان میگوید؛ اتاقی که به تازگی یک «واحد استارتاپ» تشکیل داده و برنامهای جدی دارد تا در دورهای خاص از روابط بینالمللی ایران، گامهای بلندی بردارد. در اولین رویدادی که این اتاق به شکل مشخص برای آشنایی علاقمندان با اکوسیستم استارتاپی برلین ترتیب داد، «ملینا هانیش» (Melina Hanisch)، مسئول واحد استارتاپ در اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در برلین کارگاهی را برگزار کرد تا علاقمندان ایرانی بیشتر با اکوسیستمی که در این شهر حضور دارد، آشنا شوند و البته به شکل دقیقتر بتوانند ایدههای خود را برای سرمایهگذاران بینالمللی ارائه دهند. سرافراز میگوید اگرچه هدف بازدید و آشنایی بود اما همان جا اتفاقاتی افتاد و یکی از استارتاپهای ایرانی با شرکتی لهستانی، گفتگوهایی را برای جذب سرمایه و همکاری شروع کرد: «پس حتی در دوران تحریم هم شانسهایی برای سرمایهگذاری خارجی وجود دارد.» با این حال او تاکید میکند که هدف اصلیشان برای استارتاپهای ایرانی، دریافت آموزش و البته دانش و در مراحل بعدی، کمک به حضور در نمایشگاههای خارجی است: او همچنین میگوید که تا فوریه، وضعیت سیاسی-اقتصادی ایران و اروپا هم مشخصتر میشود اما با این حال هم، اتاق برای سناریوهای مختلف آماده شده، چرا که تمرکز اولیهاش را بر آموزش و رویدادهای مختلف قرار داده است: اگرچه اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان حالا اولویت اصلیاش را بر پایهی ایجاد یک پل ارتباطی بین استارتاپهای ایرانی و آلمانی، و انتقال دانش و تجربه ترسیم کرده است، اما در شرایطی که ترند گوگل حکایت از علاقه بیشتر به مهاجرت میدهد، آیا این پل ارتباطی تبدیل به یک پل یک طرفه برای خروج از ایران نمیشود؟ سرافراز به این سوال، پاسخ منفی میدهد و میگوید این موضوعی بسیار حساس برای اتاق است: کار دیگری که اتاق اکنون در حال انجامش است، ایجاد امکان فعالیت توسعه دهندگان ایرانی با شرکتها و استارتاپهای آلمانی است؛ اتفاقی که به گفته سرافراز، باعث ارزآوری میشود. اما اساسا عضویت استارتاپها در این اتاق چه مزیتهایی برای آنها دارد؟ به گفته سرافراز، اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان اکنون حدود ۲۵۰۰ عضو دارد و استارتاپها میتوانند تا ۵۰ درصد تخفیف برای حق عضویت سالانه دریافت کنند. سرافراز همچنین به بخش حقوقی که در این اتاق حضور دارد اشاره میکند و میگوید: «مشاورهای که میدهیم برای اعضا رایگان است. هانیش در گفتگو با دیجیاتو از تغییر جهت اکوسیستم استارتاپی آلمان در ۱۰ سال اخیر میگوید و خبر میدهد که در برلین، تمرکز استارتاپها اکنون بیشتر از هر چیز، روی فینتک، هوش مصنوعی و بلاکچین است: «در واقع اکوسیستم استارتاپی برلین بین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش بیشتر از هر چیز بر تجارت الکترونیکی و کسب درآمد از مشتری نهایی (B۲C) تمرکز کرده بود اما امروزه تمرکز اصلی بیشتر بر نرمافزار است و بخشی زیادی از درآمدها، به سمت همکاریهای تجاری (B۲B) سوق پیدا کرده.» نکته دیگری که هانیش به آن اشاره میکند، این است که تقریبا تمام استارتاپها در آلمان، جهانی فکر میکنند و به دنبال بازارهای بینالمللی هستند: «شاید یکی از دلایل همین موضوع، این باشد که کارمندان بینالمللی زیادی هم دارند؛ که البته این هم یکی از مشخصههای اکوسیستم استارتاپی برلین است و این شهر، پس از سیلیکون ولی، دومین جایگاه برای استارتاپهایی است که توسط افراد غیربومی تاسیس شدهاند.» به گفته او، اتاق بازرگانی و صنایع آلمان در برلین مسئولیت مدیریت این برنامه را بر عهده دارد:
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات