مصاحبه با رییس محترم پارک علم و فناوری مدرس در خصوص جشنواره استارپوزال

مصاحبه با رییس محترم پارک علم و فناوری مدرس در خصوص جشنواره استارپوزال

مسعود ابراهیمی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از اجرای طرحی برای بهبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت خبر داد و اظهار کرد: «ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله مباحثی است که طی سالیان گذشته بسیار مورد بحث قرار گرفته است؛ معمولاً دانشگاه‌ها به دنبال راهکارهای معجزه‌آسا برای برقراری این ارتباط می‌گردند و متاسفانه با این رویکرد هیچ‌گاه این مشکل برطرف نمی‌شود و کماکان باقی مانده است».
او ادامه داد: «متاسفانه این راهکارهای عجیب منجر شده است که این مشکل بزرگ و بزرگ‌تر به نظر برسد و نتوانیم آن را مدیریت کنیم؛ از نظر ما به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های کشور، برقراری ارتباط مناسب بین دانشگاه و صنعت نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات از طرف صنعت و دانشگاه‌ها است».
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: «اختلال در بین صنعت و دانشگاه تنها یک حلقه مفقوده نیست و نبود حلقه‌های متعدد منجر به سخت شدن برقراری ارتباط شده است. اقدامات اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت کمک زیادی به حل این معضل کرده است؛ اجرای طرح تاپ از جمله اقداماتی بود که حلقه‌های مفقوده این ارتباط را رفع کرد».
ابراهیمی بیان کرد: «جلسات متعددی تشکیل شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که از پتانسیل فعالیت دانشجویان در پایان‌نامه‌های دانشجویی برای حل مسائل جامعه و صنعت و برای تجاری‌سازی و ایجاد شرکت‌ها بهره بگیریم. سالیانه ده‌ها هزار پایان‌نامه در کشور نوشته و منتشر می‌شود که معمولاً بدون جهت‌گیری و هدف مناسب است».
او افزود: «حتی اگر بتوانیم درصدی از این پایان‌نامه‌ها را پوشش دهیم، می‌توانیم کمک زیادی به برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه کنیم. در همین راستا جشنواره‌ای به زودی در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس برگزاری می‌شود، ایده این طرح از سال ۹۷ مطرح و بودجه مناسب به آن اختصاص داده شد».

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به برگزاری این جشنواره، گفت: «با توجه به اختلالات مالی که در سال ۹۸ دولت و به‌خصوص دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند، طرح اصلی مدنظر ما قابلیت اجرا پیدا نکرد، پس دو راهکار پیش‌رو داشتیم، یا آن را به زمان دیگری موکول کنیم یا تلاش کنیم تا در سطح کوچک‌تری آن را برگزار کنیم. با توجه به شرایط ذکرشده و برای تعیین ایرادات طرح، تصمیم به برگزاری مقیاس کوچک‌تری از این جشنواره گرفتیم. همانطور که می‌دانید پایان شهریورماه آخرین فرصت برای ارائه پروپوزال پایان‌نامه و تصویب آن در دانشگاه‌ها است، بنابراین تلاش کردیم در سریع‌ترین زمان ممکن این طرح را اجرایی کنیم».
او با تاکید بر تاثیر این جشنواره بر انتخاب موضوع مناسب برای پایان‌نامه‌ها، گفت: «اجرای طرح‌های متناسب با صنعت به ارائه آموزش نیاز دارد بنابراین در نظر داریم در این جشنواره روش مواجهه با مشکلات صنعت و نیازسنجی‌ها را به دانشجویان بیاموزیم».
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به همراهی این جشنواره با تمام رشته‌های تحصیلی و دانشگاهی، یادآوری کرد: «در این جشنواره به معنای عام صنعت خواهیم پرداخت و تمام دانشجویان می‌توانند به مشکلات کشور از جمله مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بپردازند».

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

منبع خبر

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات