نهضت داخلی‌سازی صنعت خودرو شتاب می‌گیرد

نهضت داخلی‌سازی صنعت خودرو شتاب می‌گیرد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری مهمان گروه صنعتی ایران خودرو شد تا با امضای چند تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت ساپکو، شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روند توسعه صنعت خودروسازی به کمک فعالان زیست‌بوم نوآوری شتاب بگیرد .

نوآوری دانش‌بنیان ها از خودروسازی صنعتی پویا می سازد

در این مراسم ستاری با تاکید بر ایجاد زمینه حضور نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودروسازی کشور گفت: باید تصمیم بگیریم که از بین کارخانه‌داری، خودروسازی و صنعت خودرو در پی کدام هستیم. مرز میان دانش بنیان بودن یا نبودن یک صنعت نوآور و پویا، همین جا آشکار می‌شود .

ستاری با بیان این که صنعت، پذیرای نوآوری و کسب وکارهای دانش‌بنیان و محلی برای توسعه نوآوری است، افزود: کارخانه‌داری نیازی به نیروی انسانی متخصص ندارد و محدود به ابزارهای وارداتی است. در حالی که صنعت به دنبال نوآوری، ماشین سازی و طراحی است و کارخانه‌داری در نقطه آغاز خود باقی می‌ماند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، ظرفیت بیش از ۴میلیون و ۵۰۰هزار نفری نیروی انسانی را فرصتی برای توسعه صنایع و تزریق نوآوری به آنها دانست و گفت: ظرفیت نیروی انسانی خلاق و دانش آموخته ضرورت ایجاد صنعت دانش‌بنیان را دوچندان می‌کند و با استفاده از این ظرفیت خارق العاده باید بتوانیم به صنعتی دست یابیم که با سوار شدن به نوآوری‌ها، شاهد صنعت پیشرفته خودرو باشیم .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق به تدریج در صنعت خودرو در حال تحقق است و الان به جایی رسیده‌ایم که طراحی در این صنعت رخ می‌دهد. وقتی پلتفرم و زیرساخت طراحی در اختیار کشور باشد، دانش ایجاد شده از این صنعت موجب خلق ارزش افزوده واشتغال واقعی می‌شود.

ستاری همچنین بیان کرد: در این صورت می‌توانیم همپای کشورهای پیشرفته مدل‌های کارآمد و جدید خودرو را مطابق با فرهنگ بومی و نیازهای جامعه در شکل روزآمد تولید و تجاری‌سازی کنیم. محصولاتی که می‌توانند به بازارهای خارجی راه پیدا کنند .

عزم صنعت خودروسازی ایران برای پیشرفت جدی است

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در ادامه گفت: خوشحالم که شاهد آغاز این روند هستم و ایران خودرو در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی با برگزاری رویداد نیازهای فناورانه صنعت خودرو، نشان داد که عزم صنعت خودروسازی ایران برای پیشرفت و توسعه به کمک نوآوری و فناوری دانش بنیان‌ها و استارتاپ‌ها جدی است .

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه صنعت خودرو اقتصاد بزرگی را در دل خود دارد، گفت: این صنعت مرز فناوری های مختلف را در می‌نوردد و از زیست فناوری تا هوش مصنوعی را درگیر می‌کند. استفاده از این فناوری‌ها در دنیا به یک بجث جدی تبدیل شده است و صنایع بزرگ ناگزیر از حرکت در مسیر استفاده از فناوری‌ها و حرکت به سوی توسعه به طور مثال در حوزه هوشمندسازی هستند .

ستاری ادامه داد: اگر صنعت خودروسازی به این مسیر ورود نکند، قطعا میدان را به شرکت‌های خلاق و نوآوری که الزاما خودروساز نیستند اما بر مدار نوآوری حرکت می‌کنند، واگذار می‌کند. راه توسعه این صنایع استفاده از نوآوری‌های جدیدی است که هم با قیمت و کیفیت رقابتی مورد استقبال جامعه قرار بگیرد و توسعه دانش این حوزه را در پی داشته باشد .

به گفته وی، در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیانی در حوزه‌های مختلفی مانند هوش مصنوعی داریم که صنعت خودروسازی کشور می‌تواند نیاز خود را برای آنها تعریف کند و با مدیریت روی آن در همکاری با این شرکت‌ها ضمن رفع آن نیاز به دستاوردهای تازه‌ای دست پیدا کند .

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: فناوری‌های پیشرفته مزیت‌هایی را به خودرو ارائه می‌دهد که علاوه بر کاهش هزینه‌های تمام شده و افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی، زمینه را برای توسعه فناوری و پیشرفت کشور در این حوزه هموار می‌کند. به کمک فناوری این شرکت‌ها است که صنعت خودرو می‌تواند نوآوری و پیشرفت را ضمیمه تولیدات خود قرار دهد .

ستاری در پایان گفت: برای تحقق این موضوع مهم باید با نگرشی تازه به شرکت‌های دانش بنیان نگریسته شود و در تمام شرایط از جمله اکنون که سایه تحریم‌ها بر این صنعت گسترده شده است، درها برای استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان گشوده باشد و از فعالان زیست بوم نوآوری استقبال شود .

تعامل میان فعالان دانش بنیان و صنعت خودرو

بر اساس این گزارش، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، رییس گروه صنعتی ایران خودرو در این مراسم ۵ تفاهم نامه همکاری فناورانه بین شرکت ساپکو، شرکت‌های دانش بنیان و پارک فناوری پردیس امضا شد .

نخستین تفاهم نامه با محوریت ایجاد فن بازار تخصصی خودرو میان پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ساپکو، با حضور پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو و صفاری نیا رییس پارک فناوری پردیس منعقد شد .

تفاهم نامه بعدی میان شرکت دانش بنیان رویال صنعت و ساپکو با محوریت پیاده سازی سامانه emp برای نخستین بار در کشور بر روی خودروها پیاده سازی می‌شود. با تحقق این طرح فناور بیش از ۱۵۰ میلیون صرفه جویی ارزی صورت می‌گیرد. همچنین شرکت دانش‌بنیان سیال نیرو صنعت با محوریت توسعه فرمان هیدرولیک در پلتفرم خودرو با این شرکت خودروساز تفاهم نامه همکاری امضا کرد .

شرکت دانش بنیان فدک صنعت پویاشاد با محوریت تولید «ایران ساخت» گاز مصرفی در خنک کننده خودرو نیز تفاهم‌نامه بعدی را با شرکت ساپکو منعقد کرد . بر اساس این تفاهم نامه‌های همکاری در حوزه قطعه سازی از شرکت‌های دانش بنیان ایران که نیازهای صنعت خودروسازی را تامین کنند، حمایت می‌شود .

پایان پیام/۲۴

اخبار مرتبط:

* استارتاپ‌ها تزریق کننده نیروی متخصص به اکوسیستم نوآوری کشور هستند

* شتابدهنده تخصصی خودرو راه اندازی می شود

* آینده صنعت خودرو در دستان استارتاپ ها

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات