«سیستم غربالگری اولیه اتیسم» بومی شد

«سیستم غربالگری اولیه اتیسم» بومی شد

شرکت دانش‌بنیان «فناوران شناختی پارس» توانسته است با به کار گیری توان و دانش بومی به تولید چند محصول در حوزه علوم شناختی بخصوص اتیسم دست پیدا کند.

منوچهر مرادی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «فناوران شناختی پارس» درباره نوع فعالیت و تولیدات این شرکت توضیح داد: مجموعه‌ای از سیستم‌های هوشمند وجود دارند که می‌توانند به عنوان سیستم هشدار‌ دهنده اولیه به‌کار ‌روند. از جمله این سیستم‌ها، سیستم غربالگری اولیه اتیسم است که می‌تواند وجود نشانه‌هایی از اتیسم در کودکان را به خانوده برای مراجعه به متخصصین و پزشکان اعلام کند.

این فعال فناور ادامه داد: در همین راستا، این شرکت محصولات مختلفی را طراحی و تولید کرده است که هر کدام کارکرد و ویژگی خاص خود را داراست. این محصولات عبارتند از: «ماشین اسباب‌بازی هوشمند»، «سیستم هوشمند غربالگری اولیه اتیسم» «توان‌بخشی تطابق چشم و دست (بازی زنبور گلچین)»، «لامپ‌های توجه اشتراکی» و «جمع آوری صدا برای غربالگری اتیسم».

وی درباره یکی از این محصولات به نام «سیستم هوشمند غربالگری اولیه اتیسم» توضیح داد: این محصول یک سیستم هوشمند است که توسط متخصصین علوم شناختی، روانشناسی و روانپزشکی، و هوش مصنوعی ساخته شده است. در این سیستم سوالاتی طرح شده است که با پاسخ دادن به آن سیستم قادر است با دقت غربالگری اولیه را انجام داده و در صورت احتمال وجود اتیسم خانواده‌ را مطلع کند. جواب غربالگری اولیه سیستم به صورت پیامک به کاربر ارسال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «فناوران شناختی پارس» افزود:‌ دقت سیستم بستگی به دقت پاسخی است که به سوالات سیستم داده می‌شود و در صورت اشتباه در پاسخ، غربالگری سیستم معتبر نخواهد بود.

این فعال فناور از محصول دیگر این شرکت به نام «ماشین هوشمند اسباب‌بازی» نام برد و توضیح داد: این محصول طوری طراحی شده ‌است که با ثبت نحوه بازی فرد می‌تواند وجود علائم اتیسم را شناسایی کند.

وی ادامه داد: در این محصول نرم‌افزاری برای جمع‌آوری و تحلیل یا ارسال داده‌‌ها طراحی شده ‌است که قابلیت نصب بر روی تلفن‌های هوشمند را نیز دارد.

مرادی به اشتغال‌زایی صورت گرفته در این شرکت اشاره و گفت: در این شرکت ۶ نفر مشغول به کار هستند و تعدادی از دانشجویان نیز به صورت پاره وقت با این مجموعه همکاری دارند.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/


اخبار مرتبط

* شتابدهنده «پرسیس‌ژن» باحضور معاون علمی‌ و‌ فناوری رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود

* داروی ضد سرطان ایرانی با فرمولاسیون جدید وارد بازار می‌شود

* پژوهشگران حوزه پزشکی از خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند می‌شوند

* ساخت داربست استخوانی حاوی نانوذرات بارگذاری شده

* صادرات نانو اسکوپ AFM ؛ ساخت ایران، باکیفیت، ارزان

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات