اکوویک بیست و پنجم: از همکاری و یا ادغام اسنپ تریپ و فلایتیو تا آماده شدن سرویس ماشین اشتراکی تپ سی تا یک ماه آینده

اکوویک بیست و پنجم: از همکاری و یا ادغام اسنپ تریپ و فلایتیو تا آماده شدن سرویس ماشین اشتراکی تپ سی تا یک ماه آینده

طبق روال شنبه ها در اکوویک این هفته نیز به بررسی اخبار مهم ایرانی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ های ملی خواهیم پرداخت. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته سوم بهمن ماه بیشترین اخبار منتشر شده در صدر رسانه های داخلی به خصوص رسانه های فعال در حوزه کسب و کار و استارتاپ ها مربوط به تغییرات جدید در سرویس ها و خدمات ارائه شده و یا ساختار کلی تاکسی های آنلاین فعال در داخل ایران بوده است. به عنوان مثال قرار است تا یک ماه آینده تپسی سرویس ماشین اشتراکی خود را ارئه کند. خبر دیگری که در خصوص تاکسی های اینترنتی در داخل کشور در رسانه های مختلف منتشر شد خبر همکاری اسنپ تریپ و فلایتیو است که به عقیده بسیاری این همکاری منجر به ادغام این دو شرکت خواهد شد.

فلایتیو و اسنپ تریپ همکاری خود را با یکدیگر آغاز کردند. پیوستن پین تاپین به گروه اینترنتی ایران و تغییر نام این برند به اسنپ تریپ، یکی از مهمترین خبرهای حوزه استارتاپ‌های ایرانی در چند روز گذشته بوده است. روز گذشته پین تا پین رسما برند خود را به اسنپ تریپ تغییر داد و خبرهایی نیز مبنی بر همکاری آن با استارتاپ فلایتیو و احتمالا ادغام آن با گروه اینترنتی ایران شنیده می‌شود. چندی پیش نیز خبری مبنی بر ادغام جاباما، زورق و علی بابا را شنیدیم. حال باید دید این دو برند بزرگ چه تحولاتی را در حوزه گردشگری ایران به وجود می‌آورند.  هر چند مهاجر (مدیرارشد داخلی اسنپ تریپ) در مورد ادغام فلایتیو با اسنپ تریپ، با رد این شایعه در مورد همکاری تازه این دو استارتاپ فعال در حوزه گردشگری تشریح کرد: به منظور کامل کردن بسته خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهیم، تصمیم داشتیم که امکان رزور پروازهای داخلی و خارجی را نیز مهیا کنیم؛ برای رسیدن به این هدف دو راه پیش‌رو داشتیم یکی اینکه خودمان وارد این حوزه شویم  و از صفر آغاز کنیم و دوم اینکه با برندی که شناخته شده است همکاری کنیم. در نتیجه تصمیم گرفتیم که با فلایتیو یک همکاری را در قالب قرارداد پارتنرشیپ آغاز کنیم. بنابراین هیچ ادغامی انجام نشده است.

تاکسی های آنلاین کشور دارای آیین نامه خواهند شد. نخستین جلسه کارگروه شرکت‌های تاکسی آنلاین با حضور مدیران شرکت‌های تاکسی آنلاین، نمایندگان پلیس اماکن و پلیس فتا در محل اتحادیه کسب و کارهای مجازی برگزار شد. در این جلسه مشکلات تاکسی‌های آنلاین مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا پیش زمینه‌ها برای تدوین آیین نامه تاکسی‌های اینترنتی مطرح شود؛ هدف اصلی این آیین نامه جلوگیری از پلمب شدن این کسب و کارها در آینده است. رضا الفت نسب (دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی) با اشاره به اینکه ۳۰ شرکت تاکسی آنلاین در کشور فعالیت دارند و حدود نیمی از آنها در شهرستان‌ها مستقر هستند، گفت: در اولین جلسه کارگروه شرکت‌های تاکسی آنلاین ۱۵ شرکت حضور داشتند. از تهران اسنپ، تپسی، دینگ و ماکسیم و از شهرستان‌ها شرکت‌هایی همچون عطاتاکسی، تاچ‌سی، بارکو، آی تاکسی، رادمان و جابجا و … حضور داشتند. پس از تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، نوبت تشکیل گروه‌های تخصصی برای رسته‌های مختلف این اتحادیه بود تا ضوابط و قوانین خاص هر حوزه با حضور فعالان آن استخراج شود.

رفت و برگشت اسنپ به کافه بازار خبر ساز شد. به علت نقض قوانین کافه بازار در حوزه تبلیغات، اپلیکیشن اسنپ امروز از کافه بازار حذف شد؛ اما دوباره به بازار برگشت. دلیل حذف این اپلیکیشن، نقض یکی از قوانین کافه بازار و نمایش تبلیغات توسط نوتیفیکیشن به کاربران بوده است. طبق این بند از قوانین کافه بازار، اپلیکیشن‌ها نباید از اعلان‌ها برای ارسال تبلیغات استفاده کنند. اعلان‌ها تنها می‌توانند برای اطلاع رسانی موضوعاتی در ارتباط با کارکرد برنامه مثل بروز‌رسانی‌ و امکانات جدید بکار روند. استفاده از اعلان‌های چسبان (Ongoing) نیز به غیر از مواقعی که برنامه برای عملکرد صحیح به آن احتیاج دارد، برخلاف قوانین است. اما پس از گذشت ساعاتی از حذف اسنپ، مجددا این اپلیکیشن برای کاربران کافه بازار در دسترس قرار گرفت.

سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی راه اندازی خواهد شد. سامانه ثبت دامنه‌های اینترنتی با میزبانی داخلی به منظور اعمال تعرفه‌های ترجیحی اینترنت در سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شد. به نقل از دیده بان علم ایران، این طرح در راستای مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و با هدف محاسبه نیم بهای ترافیک اینترنت برای وب‌سایت‌های داخلی اجرا خواهد شد. تا قبل این، تعرفه ترجیحی نیم بها برای ۵۰۰ سایت پربازدید داخلی در نظر گرفته می‌شد، اما چند روز پیش با اعلام محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) این دستور العمل به سایر وب‌سایت‌های داخلی نیز تعمیم یافت. در نتیجه همه وب‌سایت‌های داخلی که دارای میزبان داخلی هستند و امکان بروزرسانی IP آدرس‌های خود را دارند، مشمول این طرح می‌شوند. به همین منظور، سامانه ثبت درخواست و ایجاد لیست سفید برای اعلام آدرس IP دارندگان ترافیک متقاضی اعمال تعرفه ترجیحی راه اندازی شد. همچنین دارندگان ترافیک داخلی می‌توانند آدرس‌های IP را در این سامانه بروزرسانی کنند. مسئولیت ورود اطلاعات به این سامانه از جمله آدرس IP و بروزرسانی مرتب آن به عهده ثبت نام کنندگان است.

دولت در سال 1397 از استارتاپ ها حمایت جدی خواهد کرد. دکتر حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی به سیاست‌های جدی دولت برای حمایت از استارتاپ‌ها در سال ۹۷ اشاره کرد. رئیس جمهور کشورمان در این نشست گفت: تعداد زیادی از استارتاپ‌های جدید به دست افرادی راه اندازی شده است که در خارج از کشور تحصیل کرده‌اند و به کشور بازگشته‌اند. ما در سال آینده از این قشر حمایت خواهیم کرد. دکتر روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد اقتصاد غیرنفتی و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت، بیان کرد: گام به گام باید از نفت خام فاصله بگیریم و به صادرات بنزین و گاز برسیم. اما باید اتکای بودجه کشور به نفت خام را نیز کاهش دهیم. رئیس جمهور اضافه کرد: به ویژه در بودجه جاری باید به این موضوع توجه شود. یعنی اتکا کشور عمدتا باید به مالیات باشد، اما نباید به قشری که مالیات می‌پردازند، فشار بیاوریم.

به گفته مدیر عامل فرابورس، فین استارز 2018 از هفته چهارم بهمن ماه آغاز به کار خواهد کرد. امیر هامونی (مدیرعامل فرابورس ایران) گفت: احتمالا در هفته آتی مراسم افتتاحیه فین استارز ۲۰۱۸ برگزار می‌شود. وی افزود: تمام استارتاپ‌هایی که در حوزه فین تک فعالیت دارند، می‌توانند در این رویداد ثبت نام کنند. استارتاپ‌هایی که اقدام به ثبت نام در فین استارز ۲۰۱۸ می‌کنند، طی سه ماه آینده داوری می‌شوند و در آخرین روز نمایشگاه بانک، بورس و بیمه، برندگان این رویداد معرفی خواهند شد. هامونی خاطر نشان کرد: در مراسم اختتامیه از فعالان فین استارز در دوره‌های قبل یعنی فین استارز ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تقدیر می‌شود و از زبان خودشان پیشینه‌ای از فعالیت آنان را خواهیم شنید. این کار می‌تواند به توسعه و فرهنگ‌سازی این بخش کمک کند.

با فیدیباکس در مترو کتاب بخوانید. فیدیباکس محصول جدیدی از فیدیبو است. مدیرعامل این شرکت در مورد فیدیباکس گفت: این محصول تحولی را در حیطه کتابخوانی به وجود می‌آورد. روز گذشته با حضور شهردار تهران، مدیرعامل دیجی کالا (سرمایه گذار اصلی فیدیبو) و دست اندرکاران فیدیبو و اهالی رسانه در ایستگاه مترو میدان ولیعصر مراسم رونمایی از این محصول جدید برگزار شد. در خلال مراسم حضور مسافرین مترو نیز به چشم می‌خورد‎ که با راهنمایی اعضای فیدیبو از چگونگی عملکرد فیدیباکس اطلاع پیدا می‌کردند. فیدیباکس با استفاده از موبایل و ارائه یک کد QR، این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که به مدت یک ساعت بطور رایگان از این نرم‌افزار استفاده کنند. جالب است بدانید، لازم نیست کاربر حتما کنار دستگاه حضور داشته باشند و به مدت یک ساعت هر جا که برود، دسترسی رایگان خود را خواهند داشت. مجید قاسمی (مدیرعامل فیدیبو) از دستگاه فیدیباکس به عنوان آینده کتاب و نشر نام برد و خاطرنشان کرد که این سیستم برای اولین بار در دنیا ایجاد شده است.

ماکسیم فعالیت خود را در چند شهر کشور آغاز کرده است. تاکسی اینترنتی ماکسیم که اصالتا روسی است، از روز گذشته فعالیت خود را در چند شهر کشورمان آغاز نمود. ماکسیم اعلام کرد به زودی تمام کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهد. براساس اعلام ماکسیم در حال حاضر این سرویس برای شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، بندرعباس، قم و مشهد فعال است. حمید بذرگر (مدیرعامل ماکسیم ایران)، یکی از تمایزهای ماکسیم با دیگر سامانه‌های تاکسی آنلاین را فعال شدن آن در سراسر ایران دانست. به نظر می‌رسد اولین سامانه خارجی تاکسی آنلاین در ایران، فعالیت خود را با جدیت دنبال می‌کند و برنامه‌هایی نیز برای بهبود نقشه و کیفیت خدمات رسانی دارد. ماکسیم تمایزهای دیگری نیز برای سرویس خود نسبت به دیگر سامانه‌های فعال در کشور در نظر گرفته است، از جمله انتخاب محدوده فعالیت توسط راننده، امکان درخواست خودرو در دیگر کشورهایی که ماکسیم در آن فعالیت دارد، امکان رزرو خودرو برای ساعت‌ها و روزهای خاص، انتخاب چندین مقصد بدون محدودیت و درخواست چندین خودرو به صورت همزمان.

تا سال 1404 اولین پارک فناوری بیوتکنولوژی در ایران راه اندازی خواهد شد. نیراعظم خوش خلق سیما (رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی) در مراسم افتتاح اولین مرکز رشد بیوتکنولوژی کشاورزی کشور که در رشت برگزار شد، اعلام کرد که اولین پارک فناوری بیوتکنولوژی تا سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود. خوش خلق سیما با اشاره به برنامه ریزی این پژوهشگاه برای تاسیس پارک علم و فناوری زیستی در استان البرز تا سال ۱۴۰۴، از دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری این استان درخواست کرد که با حمایت از این مرکز رشد، زمینه نقش آفرینی موثرتر آن در توسعه زیست فناوری کشاورزی کشور را به وجود آوردند. وی با ذکر این نکته که عدم ارتباط مناسب میان مراکز پژوهشی و صنعت یکی از موانع اصلی در مسیر اثربخشی تحقیقات است، خاطر نشان کرد: در پژوهشگاه سعی بر این داریم، نقش پلی برای انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به واحدهای صنعتی را ایفا کنیم؛ لذا گسترش شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد.

استفاده از بیت کوین و دیگر ارزهای رمز پایه در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفت. اسماعیل جلیلی (معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی) بیان کرد: بهره‌مندی از فناوری اطلاعات به ویژه در شبکه‌های تعاملی جهانی (اینترنت) با رویکرد استفاده از گردش داده‌ها با عنوان ارزهای مجازی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. جلیلی در حاشیه نشست هم اندیشی اقتصادی چهارمحال و بختیاری، گفت: اعتقاد داریم مبادلات حوزه مالی و پولی در فضای اینترنتی موضوعی غیرقابل انکار است و در سایر کشورها نه تنها بیت کوین بلکه سایر ارزهای مجازی نیز در مبادلات استفاده می‌شوند. وی اضافه کرد: طرحی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد که بر اساس آن بانک مرکزی موظف است میزان اثرگذاری مبادلات اینترنتی با ارز مجازی در گردش مالی و پولی را بررسی کند. معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در صورتی که قرار باشد این طرح به عنوان سیاست عام به کار برده شود، به قانونگذاری و ایجاد زیرساخت برای اجرا و متصل شدن به شبکه جهانی و ایجاد کمترین تهدید برای کاربران فعال در این فضا احتیاج است.

سرویس ماشین اشتراکی تپسی تا یک ماه آینده آماده خواهد شد. امیر پاشا (مدیر بازاریابی تپسی) ضمن اشاره به ورود تپسی به دو شهر جدید، از احتمال آماده شدن سرویس ماشین اشتراکی تپسی لاین تا یک ماه آینده خبر داد. پاشا سرویس جدید تپسی لاین به این صورت معرفی کرد که مسافران با مبدا و مقصد مشابه که در زمانی مشابه قصد سفر دارند، به جای اینکه هر کدام با یک ماشین سفر کنند و مثلا مبلغ ۱۰ هزار تومان بپردازند، هر دو نفر از یک ماشین استفاده می‌کنند و هر کدام ۷ هزار تومان می‌پردازند. به این ترتیب علاوه بر اینکه مسافران هزینه کمتری پرداخت می‌کنند، راننده نیز مبلغ بیشتری دریافت خواهد کرد. وی با اشاره به این نکته که سرویسی مشابه تپسی لاین وجود ندارد، گفت: این سرویس هم به نفع راننده و هم به نفع مسافر است؛ اما مهمتر از همه، تپسی لاین به کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز کمک خواهد کرد. از طریق چنین خدماتی است که سرویس‌های آنلاین می‌توانند با بهبود عملکرد خود به جامعه خدمت کنند.

 

نظرات