راه‌های نجات استارت‌آپ‌ها از کرونا

کرونا اما این مدل را به هم ریخته است چراکه بسیاری از استارت‌آپ‌ها با توجه به نامشخص بودن وضعیت بازارها قادر به پیش‌بینی زمان خروج (ورود به بورس، فروش به شرکت دیگر، ادغام و …) نیستند. چنین وضعیتی برای استارت‌آپ‌ها که نهال‌های نوپایی در کسب‌وکار به‌شمار می‌روند می‌تواند به سرعت به فاجعه و شکست بینجامد به‌خصوص این شرکت‌ها بر خلاف شرکت‌های سنتی با روش‌های محافظه‌کارانه اداره نمی‌شدند و اتفاقا همین نقطه مزیت آنها نسبت به کسب‌وکارهای بالغ‌ و سنتی به حساب می‌آمد. برای تخمین وضعیت کرونا حتی نگاهی به استارت‌آپ‌های ایرانی نشان می‌دهد موج اولیه چقدر زودتر از بقیه جهان به ایران رسید. در این گزارش از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط پرسیده شده که چقدر برنامه برای مواجهه با چنین بحرانی داشته‌اید؟ آیا اصلا برنامه‌ای داشته‌اید؟ جالب این است که ۷۱ درصد بنگاه‌های بین‌المللی دنیا اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای نداشتند و هرگز فکر نمی‌کردند که بحرانی چنین عظیم بتواند رخ دهد که تمام زنجیره تامین، تولید، توزیع، فروش و نیروی انسانی را تحت تاثیر قرار دهد.» البته استارت‌آپ‌ها نسبت به بنگاه‌های بزرگ و متوسط ممکن است از نظر منابع مالی و انسانی ضعیف‌تر باشند؛ ولی حداقل در یک جنبه قوی‌ترند و شاید این مهم‌ترین چیزی باشد که این روزها به آن نیاز داریم. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اضافه می‌کند: «من فکر می‌کنم که حداقل از این نظر استارت‌آپ‌های ایرانی جزو یادگیرنده‌ترین بنگاه‌های ایران هستند و بر خلاف اینکه در منابع مالی و منابع انسانی، ظرفیت‌های مازاد ندارند؛ ولی حداقل از جنبه‌های یادگیری و انعطاف‌پذیری نسبت به خیلی از بنگاه‌های بزرگ و متوسط کشور ما، پتانسیل بسیار بالاتری دارند. آنها خیلی زودتر از بنگاه‌های بزرگ یاد می‌گیرند که با روش‌های گذشته نمی‌توان یک بنگاه را اداره کرد و نحوه مدیریت کارکنان و هیات‌مدیره باید بازبینی جدی داشته باشد. با توجه به اسامی استارت‌آپ‌های مطرح شده که برخی از آنها در دوران کرونا اتفاقا از رشد قابل‌توجهی برخوردار بودند انتظار می‌رود حضور این استارت‌آپ‌ها در بورس ایران با استقبال روبه‌رو شود به‌خصوص در روزهایی که بازدهی بورس به یکی از تاریخی‌ترین نقاط خود رسیده است. حضور در بورس احتمالا بتواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند که سرمایه مورد نظر را برای رشد تامین کنند اما از یک جهت دیگر هم بازدهی آن به خود اقتصاد ایران برمی‌گردد و آن ایجاد نمونه‌های ایرانی شرکت‌های تکنولوژی است که حالا توانسته‌اند به بازار سرمایه وارد شوند و بخشی از سرمایه‌ای را که ممکن است در بازارهای غیرمولدی چون ارز و طلا برود را به سمت ایجاد شرکت‌های تکنولوژی قدرتمند هدایت کنند.

متن کامل خبر در سایت مدیر اینفو

    منبع خبر

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو

    مدیر اینفو یک رسانه در شهر تهران می باشد

    نظرات