مسیر درست پیوند ایده به محصول

اینکه ایده ای در ذهن شکل بگیرد و پرورش یابد، فاصله زیادی تا تبدیل شدن به محصول دارد. گام های بلندی که شاید هر کسی توان برداشتن آن را نداشته باشد و به تنهایی نتواند از پس تجاری سازی ایده خود بربیاید.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری البرز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سالیان درازی است که ایران به دلیل برخی تحریم ها به این باور رسیده است که باید روی پای خود بایستد و به این تحریم ها پاسخی قاطع دهد.

پاسخی که با بارورسازی ایده های نوآورانه و خلاق جوانان به ثمر می رسد. مسیری پرپیچ و خم که با کمک دستان پرقدرت و همت ناتمام جوانانی به ثمر می رسد که شاید پیش از این جایی در اقتصاد کشور نداشتند. اقتصادی گره خورده در منابع زیرزمینی که بوی نفت آن شامه همه را پر کرده است.

اقتصادی نفتی که هیچ ربطی به ایده های نوآورانه و خلاق ندارد و در این گستره عظیم زیرزمینی آن جایی برای جوانان و توانمندی های آنها نیست. اما این روزها با باز شدن درهای اقتصادی به روی جوانان، این اقتصاد سنتی به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و نگاه امیدوار مردم به جوانانی است که در تلاش و تکاپو هستند تا مرهمی شوند بر نیازهای جامعه.

در این مسیر ناهموار باید سخت جنگید تا پیروز شد، جوانان نیاز به هم فکری و همدلی دارند. جوانانی که شاید مسیر درست تبدیل ایده به محصول را بلد نباشند و یا دستشان به نهادی نرسد که بتواند کاری برای آنها انجام دهد به همین دلیل این جوانان خوش فکر و ایده پرداز برای روی ریل افتادن ایده های خود به نهادهای واسطی نیاز دارند که برای تسریع در نیل به اهدافشان یاری دهند.

یکی از این نهادهای واسطی که چند سالی است در دل زیست بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته اند، پارک های فناوری هستند که شرکت های متعددی را در بر گرفته اند و آنها را پله پله به سمت ارتقا و صنعتی شدن پیش می برند.

پارک فناوری های برای اینکه عصای دست این شرکت ها شود و آنها را هدایت کند مرکز رشد فناوری نخبگان را با هدف بسترسازی مناسب برای تجاری سازی تحقیقات و زمینه سازی ایجاد اشتغال برای فعالان اقتصاد دانش بنیان، راه اندازی کرده است. این مرکز با هدایت ایده های نوآور و خلاق استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان نوپا، شرایط توسعه و فروش محصولات و خدمات آنها در بازار هدف را نیز فراهم می کند.

سالها است که در کشور زیست بوم فناوری و نوآوری شکل گرفته است. زیست بومی که برخلاف گذشته به منابع زیرزمینی نگاه نمی کند و به دستان توانمند جوانان ایرانی چشم امید بسته است. جوانانی که با تلاش های بی وقفه خود به فکر رقم زدن آینده ای با رونق اقتصادی و ارزش افزوده بالا است.

در این مراکز رشد فناوری نخبگان، مشاورانی حضور دارند که به صاحبان ایده مشاوره های ضروری ارائه می کنند تا ایده مندان به کمک این مشاوره ها بتوانند راه های ترقی در بازارهای هدف را زودتر بپیمایند. ارائه خدمات تخصصی، امکانات فضا و استقرار، وجود شبکه گسترده همکاران(خصوصی و دولتی)، بخشی از مزایای ویژه این مراکز است.

خدماتی چون «قرار گرفتن در یک مجتمع تحقیقاتی و فناوری شناخته‌شده در عرصه بین‌المللی»، «استفاده ازمزایای همجواری واحدهای فناور جهت توسعه بازار خارجی و تولید فناوری‌های جدید»، «پیدا کردن یک وجهه بین‌المللی و اعتباری جدید در قالب حضور در پارک فناوری برای توسعه بازار»، «صرفه‌جویی اقتصادی و کاستن از هزینه‌های شرکت از قبیل زمین، ساختمان، دسترسی به اینترنت پر سرعت، غذاخوری، کتابخانه، سالن کنفرانس و اتاق جلسه با کیفیت بالا و ...» و «شرایط سرمایه‌گذاری و سرمایه پذیری مطلوب» از جمله مزایای عضویت در این مراکز است.

البته عضویت در این مرکز برای شرکت های متقاضی شروطی چون داشتن تیم متخصص، بالا بودن سطح فناوری طرح و پتانسیل بازار موجود محصول و خدمات ارائه شده توسط شرکت در نظر گرفته شده است. همچنین طرح های ارائه شده برای عضو شدن در مجموعه مرکز رشد، باید بخشی از مسیر تجاری سازی را طی و محصول نمونه را آماده کرده باشند تا در فضای کاری اشتراکی مرکز بتوانند مسیر درست تبدیل ایده به محصول را طی کنند.

این را هم باید در نظر گرفت که این مراکز تازه متولد شده در این چند سال، کاری کرده اند که شاید یک اقتصاد نفتی با عظمتی چند برابر از عهده آن برنیامده بود. مراکزی که از بطن جامعه و میان مردم سربرآورده و به دنبال ارائه خدمت به جوانانی است که حلقه مفقوده اقتصاد کشور بودند.


لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری البرز

منبع خبر

پارک علم و فناوری البرز

پارک علم و فناوری البرز

زمینه فعالیت جامع

    نظرات