نگاهی به آمار خروج نفرات‌برتر کنکور از کشور/ رد یک ادعا

نگاهی به آمار خروج نفرات‌برتر کنکور از کشور/ رد یک ادعا

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی دولت به نقل از گیت مهاجرت ایران، در ادامه بررسی ادعاهای مطروحه در حوزه مهاجرت نخبگانی که هرازگاهی به عنوان یکی از موضوعات داغ رسانه‌ای مطرح و تبعاً مجال خوبی نیز برای شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس می‌شود، بیان شده: « بنیاد ملی نخبگان ایران اعلام کرد ۳۰۸ نفر از دارندگان مدال المپیاد و ۳۵۰ نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال ۸۲ تا ۸۶ به خارج مهاجرت کرده‌اند»!.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مطالعات بنیاد ملی نخبگان حاکی از آن است که به‌طور متوسط ۱۵ درصد از رتبه‌های برتر آزمون‌های سراسری (رتبه‌های زیر ۱۰۰۰هر آزمون)  بین سال‌های ۸۵ تا ۹۴ مهاجرت کرده‌اند. علاوه بر آن،  بنیاد ملی نخبگان هرگز آمار رسمی‌ای در خصوص مهاجرت دارندگان مدال‌های المپیاد و برترین‌های آزمون سراسر منتشر نکرده است.

حسینی؛ معاون فرهنگی وقت بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه‌ای در حاشیه همایش برگزیدگان کنکور سال ۹۲ (منتشرشده در تاریخ ۹ مهر ۱۳۹۲توسط خبرگزاری مهر) به بخشی از این اطلاعات اشاره کرده است: از تعداد ۱۰۲۰ نفر از دارندگان مدال‌های المپیادهای علمی از سال ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۷۱۲  نفر (۷۰ درصد) در داخل کشور و ۳۰۸ نفر (۳۰ درصد) از کشور خارج شدند.

به گفته وی طی سال‌های ۸۲ تا ۸۶ تعداد ۱۴۰۳ نفر از برترین‌های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و ۳۵۰ نفر از کشور خارج شدند.

به‌این‌ترتیب بر اساس اطلاعات فوق حدود ۸۰ درصد برترین‌های آزمون سراسری در داخل کشور هستند و ۲۰ درصد آن‌ها از کشور خارج‌شده‌اند. علاوه بر آن، با توجه به پژوهش (جدید) منتشر نشده‌ای که در سال ۹۸ توسط بنیاد ملی نخبگان انجام‌شده است، از جامعه حدود ۳۵،۳۱۳ نفری رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکورهای سراسری طی سال‌های ۸۵ تا ۹۴ در سال‌های مورد بررسی در حدود ۵،۴۶۰ نفر مهاجرت کرده‌اند که با این احتساب حدود ۱۵ درصد از این جامعه آماری مهاجرت کرده‌اند. این آمار از آمار اعلامی معاون فرهنگی وقت بنیاد نیز ۵ درصد پایین‌تر است.

در یکی دیگر از این ادعاها، مطرح شده است: «همچنین هفته‌نامه سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی نوشت است: ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش‌آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند، هم‌اکنون در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند».

برای پاسخ به این ادعا نیز می‌توان گفت هیچگونه شواهد و یا مستنداتی برای این مرجع و آمارهای ادعایی در این بند یافت نشد.

منبع « پرونده مهاجرت گیت ایران »:

اخبار مرتبط:

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات