هفته جهانی کارآفرینی

هفته جهانی کارآفرینی

در این رویداد تلاش می‌شود تا نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب و کار فکر و کسب و کار شخصی خود را آغاز کنند. عقیده بسیاری براین است که این کمپین عظیم جهانی می‌تواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در اذهان و افکار عمومی گردیده و مشوقی برای راه‌اندازی کسب و کار توسط آحاد جامعه شود.

همانطور که می‌دانیم کارآفرینی فرآیند خلق ارزش از خلاقیت است. به عبارت دیگر کارآفرین باید بتواند با خلاقیت خود، فرصت تشخیص داده شده را تبدیل به یک کالا یا خدمت با ارزش برای گروهی از مشتریان کند. کارآفرینی منجر به توزیع مجدد ثروت، درآمد و حتی قدرت سیاسی بصورت عادلانه در جامعه، عامل انتقال فناوری و توسعه متوازن منطقه‌ای، کاهش تمرکز اقتصادی و به جرات می‌توان گفت کارآفرینی تنها راه برون رفت دانشگاه های راکد ایران و ایجاد اشتغال پایدار است.

امروزه با توجه به نقش مهم استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشورها، کارآفرینی جایگاه ویژه و متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است. درواقع، توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش اشتغال، همه و همه به توسعه و رشد کارآفرینی وابسته است.

درنتیجه، کارآفرینان افرادی هستند که بذر توسعه صنعتی را می‌پراکنند و طعم اشتغال، افزایش درآمد، استانداردهای بهتر برای زندگی و رشد اقتصادی جامعه را به مردم می‌چشانند. کارآفرینی مستلزم جستجوی مستمر برای یافتن ایده‌های تازه است. اساساً لازمه بقای کارآفرین، ارزیابی مستمر روندها و اقدامات فعلی با هدف بهینه‌سازی و استفاده از سیستم‌های نوینی است که باعث پیشبرد هرچه بهتر اهداف کسب‌وکار می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، کارآفرینی نیازمند تلاش مستمر در جهت بهبود و بهینه‌سازی است و این تلاش بدون خلاقیت و نوآوری ره به‌جایی نخواهد برد.

در این میان، با توجه به رشد سریع اقتصاد غیرنفتی و حرکت کشور به این سمت، روند رو به رشد نیاز به صنایع با تکنولوژی بالا ، جمعیت بالای جوانان تحصیل‌کرده و دانش آموختگان نوآور و خلاق و بازار بکر و دست نخورده فناوری در کشور، پارک‌های علم و فناوری می‌توانند به عنوان هسته تعاملات این حوزه، ، نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار دانایی و دانش محور ایفا کند.

تجربه‌ کشورهای توسعه یافته در اواخر قرن بیستم نشان می‌دهد محور اصلی توسعه، علم و فناوری است. این کشورها نقش و اهمیت علم و فناوری را در ایجاد توسعه‌ ملی و منطقه‌ای کاملا درک کرده‌اند و با محور قرار دادن علم و فناوری به توسعه‌ همه جانبه‌ اقتصادی دست پیدا کرده‌اند. کشورهای در حال توسعه همچون ایران، با برخورداری از منابع طبیعی غنی، نیروهای انسانی مفید، ابزارآلات سرمایه‌ای و سخت افزاری کافی در این راه قدم‌های موفقی برداشته‌ شده است. خوشبختانه در سه دهه‌ اخیر در کشور ما دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی در امر تحقیق و رسالت خویش پیشرفت بسیار چشم گیری داشته‌اند، بطوری‌که در حوزه‌ی فعالیت خود جزو برترین‌های دنیا بوده‌اند. اما متاسفانه هنوز ارتباط کاملی بین تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده و فعالیت‌های اقتصادی دادر کل کشور محقق نشده است و این مشکل به اتلاف منابع موجود و تشدید فاصله بین علم و عمل منجر شده است. همان‌طور که مسئولان و دانشگاهیان به‌درستی دریافته‌اند، راه اندازی پارک‌های علم و فناوری یکی از راه‌های مقابله و از بین بردن چنین چالش‌هایی است. در واقع مهم‌ترین رسالت پارک‌های علم و فناوری هم‌افزایی بین مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و محیط‌های کسب و کار است. این نوع هم‌افزایی باعث ایجاد خدمات و محصولات با ارزش افزوده‌ی بالا و توسعه‌ اقتصاد دانش محور می‌شود.

ایده کلی تشکیل پارک‌های علم و فناوری در هر کشور با شرایط خاص بومی، قوانین و مقررات، ساختار اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و راهبردهای توسعه درآن کشور تطابق یافته و رنگ و بوی خاص آن کشور را به خود می‌گیرد. در ایران براساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی و با توجه به سیاست‌های برنامه سوم توسعه و ماموریت‌های جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این وزارتخانه مسئولیت تاسیس پارک‌های علم و فناوری را در بسیاری از موارد بر عهده گرفته است تا با استفاده از توانمندی‌های بالقوه متمرکز در مراکز آموزشی و پژوهشی تحت مسئولیت خود، در حوزه فناوری نیز انجام وظیفه نماید و با حمایت از کارآفرینان، مبتکران، فناوران و استعدادهای درخشان و ایجاد محیط‌های علمی و پویا برای تعامل فعال بین تحقیقات، صنعت و تجارت وظیفه خود در توسعه ملی را به انجام رساند. پارک‌های علم و فناوری با ایجاد شرایط مناسب برای ارتباط تنگاتنگ موسسه‌های آموزشی و پژوهشی و فناوری با دستگاههای اجرایی و صنعتی، زمینه ساز تولید دانش فنی و نوآوری های علمی در برنامه‌های توسعه کشور خواهند بود.

پارک علم و فناوری کردستان نیز با اینکه یکی از جوانترین پارک‌های کشور می‌باشد، توانسته است با حمایت و جذب نخبگان، نوآوران و فناوران و جوانان نقش برجسته‌ای را در ایجاد اشتغال برعهده گیرد. پارک علم و فناوری کردستان، با هدف خلق ارزش از طریق نیروی انسانی توانمند، برند معتبر و زیر ساخت پیشرفته؛ با تکیه بر مزیت‌های نسبی منطقه‌ای می‌کوشد تا با ایجاد ارتباط سازنده، پرورش نوآوری و تسهیل انتقال دانش بین موسسات فناور، بازار، دانشگاه و جامعه، به توسعه و تجاری‌سازی فناوری در محدوده‌ی منطقه ای، ملی و بین‌المللی مبادرت ورزد.

در استان کردستان با توجه به کمبود زیرساخت‌های صنعتی، سرمایه‌گذاری بر اقتصاد خلاق که مبتنی بر فرهنگ، گردشگری، هنر و علوم انسانی است را در سرلوحه برنامه‌های خود داریم. در اقتصاد خلاق، رشته‌های فنی و مهندسی ابزار بهره‌وری فرهنگ و هنر هستند و با استفاده از این ابزار می‌توان با تولید محتواهای فرهنگی و هنری توانایی‌ها و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی خود را به تمام جهان معرفی و عرضه کرد. در کشورهای توسعه یافته با سرمایه‌گذاری بر فرهنگ و هنر، سیاست‌های اصلی خود را پیش می‌برند و ما نیز با تولید محتوای فرهنگی و هنری نه تنها می‌توانیم باعث ایجاد ثروت شویم بلکه می‌توانیم فرهنگ و هنر بومی ناب خود را در سطح ملی و بین‌المللی عرضه کنیم. پارک علم و فناوری کردستان به عنوان متولی نوآوری و فناوری استان کردستان سعی در استفاده از ظرفیت و اعتماد نیروهای اجتماعی دارد تا با کمک دولت و سازمان‌های اجرایی بتوانیم با تشکیل نهاده‌های مردمی، حمایت از کارآفرینان به ویژه جوان بتوانیم ایده‌های محلی را به پدید‌های بین‌المللی تبدیل کنیم.

امیدوارم به عنوان یکی از خادمان مردمان این مرز بوم بتوانیم در پارک علم و فناوری کردستان به نوآوران، فناوران، نخبگان، دانش‌آموزان و دانشجویان که کارآفرینان آینده خواهند بود و فعالان حال حاضر کارآفرینی، خدمات شایسته‌ای ارائه دهیم تا گره‌گشای بخشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی بوده و با همکاری سایر ارکان جامعه نقشی در توسعه اقتصاد به ویژه اقتصاد دانش محور استان کردستان داشته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان

    پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

      نظرات