برپایی نمایشگاه مجازی هفته پژوهش کل کشور توسط پارک علم و فناروی گیلان

برپایی نمایشگاه مجازی هفته پژوهش کل کشور توسط پارک علم و فناروی گیلان

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی هماهنگی برپایی بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار از برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری خبر داد و گفت: حوزه پژوهش و فناوری کشور با تلاش محققان و فناوران در حال رفتن به سمت جلو است که هفته پژوهش بزرگداشت همین تلاش‌ها در سطح ملی است.

دکتر غلامحسین رحیمی در این نشست مجازی که با حضور روسای برخی از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور در روز ۱۱ آذرماه، برگزار شد، برنامه های اصلی هفته پژوهش و فناوری را عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در طی امسال شاهد انتشار مقالات پژوهش و طرح‌های تقاضا محور بوده‌ایم و طبق آخرین آمار، رتبه کیفی مقالات کشور در سطح بین الملل ارتقا یافته است و امیدوارم این روند به نتیجه مطلوب برسد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پژوهش در حوزه علوم انسانی گفت: با ارتقاء جایگاه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی می‌توان گام‌های موثرتری در رابطه با رشته‌ها و شاخه‌های علمی ، تجربی و فناوری برداریم.

وی افزود: امسال برنامه‌هایی برجسته و قابل ارائه در هفته پژوهش و فناوری درخصوص همکاری‌های حوزه و دانشگاه انجام می‌گیرد که مبتنی بر اقدامات علمی و عملی صورت گرفته‌ی حداقل ده ساله اخیر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص برپایی متفاوت نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امسال گفت: با پیگیری‌های مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری امسال بصورت مجازی و در قالب نمایشگاه مجازی در سطح ملی برپا خواهد شد. و البته نمایشگاه نمادینی با حضور وزیر محترم علوم و معاون محترم فناوری ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.

در ادامه این نشست مجازی دکتر عبدالساده نیسی مدیرکل دفترحمایت و پشتیبانی امورپژوهشی و فناوری وزارت علوم رئوس برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری امسال را ارائه نمود و در این باره گفت:

برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری امسال از ۲۲ آذرماه با بصدا درآمدن زنگ پژوهش آغاز می‌شود. در این هفته نشست‌های وبیناری حول موضوع پژوهش و فناوری در مقابله با ویروس کرونا و همچنین ترویج علوم مهارتی و وبینارهایی پژوهشی در حوزه ورزش و جوانان برگزار خواهد شد.

دکتر نیسی درباره تجلیل از فناوران و پژوهشگران برتر کشور گفت: امسال با توجه به شرایط کرونایی جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر کشور با حضور وزرای علوم، دفاع، بهداشت و معاون فناروی ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری در خصوص رونمایی از فناوری‌های برتر کشور نیز افزود: در برنامه هفته پژوهش امسال شاهد رونمایی از ۱۶ محصول فناورانه با همکاری وزارت بهداشت خواهیم بود و همچنین امضای قراردادهای کلان حوزه اکتشاف با ۵ دانشگاه منتخب کشور و افتتاح انیستیتوی پایین دستی "اندازه گیری هوشمند" و "توربین گازی" از جمله برنامه‌های منتخب هفته پژوهش امسال خواهد بود.

در پایان دکتر نیسی به عنوان دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری ضمن دعوت معاونین پژوهشی دانشگاه ها به اهتمام در حضور پررنگ در این هفته گفت: با توجه به تلاش‌های پارک علم و فناوری گیلان در برپایی نمایشگاه مجازی، ضمن تشکر قدردانی از برپایی این نمایشگاه مجازی، از معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها تقاضا دارم ضمن ارائه گزارشات مرتبط حوزه خود، حضور جدی‌تری در این هفته به نمایش بگذارند.

در ادامه این نشست مجازی رییس پارک علم و فناوری گیلان به عنوان دبیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور، درباره نحوه و چگونگی برپایی نمایشگاه مجازی گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری برای اولین بار در کشور بصورت مجازی و با نمایش سه‌بعدی فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود که با استفاده از فناوری نمایش سه بعدی و ایجاد فضای نمایشگاه بصورت مجازی امکان حضور و نمایش تمامی غرفه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و پارک‌های علم و فناوری کشور را در چندین سالن فراهم مهیا می‌سازد به نحوی که بازدید کننده با حرکت در سالن‌ها و فضای نمایشگاهی می‌تواند از هریک از غرفه‌های آن دیدن نماید و اطلاعات مربوط به آن مرکز و همچنین دستاوردهای آن موسسه را مشاهد نماید.

دکتر علی باستی در خصوص چگونگی حضور و مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناروی کشور گزارشی ارائه نمود و گفت: تا کنون ۱۲۴ مرکز از جمله دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور اعلام آمادگی نموده‌اند و بیش از ۱۹۱۸ فناوری در سامانه ایران‌تک‌هاب ثبت شده و هم اکنون هم در حال افزایش ثبت فناوری در این سامانه می‌باشیم که از این تعداد سهم دانشگاه‌ها با ۵۴ درصد و پارک‌های علم وفناوری کشور با ۱۶ درصد می‌باشند.

دبیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار افزود: امسال نیز همانند سال گذشته جهت ثبت فناوری‌ها از سامانه تحت وب ایران‌تک‌هاب و با هدف افزایش سهولت و سرعت دسترسی به اطلاعات فناوران، فناوری‌ها و سرمایه‌گذاران استفاده می‌شود، و امسال علاوه بر بهبود و توسعه اطلاعات و مشخصات فناوری‌ها، این بانک اطلاعاتی مستقیم به نمایشگاه مجازی متصل است و بازدید کنندگان می‌توانند در داخل نمایشگاه مجازی، فناوری‌های ثبت شده هر غرفه را جداگانه در همان غرفه مشاهده نمایند.

دکتر باستی در خصوص برنامه‌های برگزاری نمایشگاه گفت: امسال با توجه به محدودیت‌های موجود، برنامه‌هایی در روزهای برگزاری نمایشگاه در پیش رو خواهیم داشت که از جمله می‌توان به رونمایی از فناوری‌های منتخب، ارزیابی غرفه‌های نمایشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت مجازی و ارزیابی فناروی‌ها در نمایشگاه، اشاره کرد.

وی افزود: در بیست و یکمین نمایشگاه دستاورهای پژوهش و فناوری و فن بازار برای اولین با شاهد رویداد هم‌سرمایه‌گذار با حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور و معرفی فناروی‌های به سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

وی درپایان تعداد محصولات رونمایی از دستاوردهای پژوهشی و فناوری امسال را ۸۸ مورد اعلام کرد و گفت: تعداد ۸۸ دستاورد پژوهشی و فناوری برای رونمایی تا کنون انتخاب شده است که متعاقبا اعلام خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گیلان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گیلان

    پارک علم و فناوری گیلان

    پارک علم و فناوری گیلان یک پارک علم و فناوری در شهر رشت می باشد

      نظرات