استراتژی؛ مفهومی که احتمالا مرده است
اکثر ما شنیدهایم که میگویند برای موفقیت در زندگی شخص و شغلی، باید هدفگذاری طولانیمدت و دقیقی داشته باشیم؛ اما آیا میتوان با تغییراتی که هر روز در دنیا رخ میدهد، برای ده سال آینده برنامه ریزی کرد یا استراتژی واژهای است که با گذشت زمان معنی واقعی خود را از دست داده است؟ آیا معنی زمان طولانی، منظور ۱۰ سال آینده است یا ۹ ماه پیش رو؟ از نظر کارشناسان حوزه برنامه ریزی استراتژیک، کلمه استراتژی دیگر معنای گذشته را ندارد و در عمل شاید نتوان همچون گذشته استراتژیهای بلندمدت تعیین کرد. به دلایل مختلفی معنی تعیین استراتژی در شرایط فعلی تغییر کرده است: در مدیریت استراتژیک ریسک، وضعیتهای مختلفی که ممکن است شرکتها دچار بحران شوند، مورد توجه قرار میگیرد و برای هر وضعیت تدبیری در نظر گرفته میشود؛ اما این روزها در عمل شرایط تغییر کرده است. برخی افراد با تغییرات سازمانی خود را به سرعت وفق میدهند ولی این موضوع در مورد همه صادق نیست. چه کسی میتواند در مورد آینده اینترنت اشیا نظر قطعی و روشنی بدهد؟ هر روز بازار دستخوش تحولات عظیمی میشود و شرکتها مجبور هستند استراتژیهای خود را مطابق تغییرات، عوض کنند. در گذشته برخی سازمانها، برنامهریزیهای بلندت مدتی برای پروژهها داشتند و شرایط به گونهای بود که میتوانستند در زمان فعلی وضعیت ۵ سال آینده را پیش بینی کنند.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات