نگاهی به کمپین‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ در دوران شیوع کرونا

البته شاید این انتقاد به درستی وارد باشد که CSR این روزها به ابزاری برای بخش بازاریابی تبدیل شده اما حتی اگر اینطور باشد، چه اشکالی دارد اگر ایده‌های جدیدی مطرح شوند، بازاریابی از آن‌ها استفاده کند و البته جامعه هم از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی یک شرکت بزرگ منتفع شود. در واقع اسنپ زمانی که کرونا به ایران رسید به‌درستی پروژه‌های مسئولیت اجتماعی خود را افزایش داد تا تاثیر قابل توجهی در زندگی رانندگان و ذی‌نفعانش داشته باشد. اسنپ نیز با پیوستن به آن، کار خود را در زمینه برگزاری کمپین‌های مسئولیت اجتماعی گوناگون در سال ۹۹ آغاز کرد و در نهایت چندین کمپین بزرگ را هدایت کرد که هنوز هم برخی از آنها در مرحله اجرا هستند. در این گزارش، نگاهی فراگیر به اقداماتی که اسنپ طی سال جاری و در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجام داده، انداختیم و با «عطیه نوری»، مدیر روابط عمومی گروه اسنپ، درباره هریک از این اقدام‌ها بیشتر صحبت کردیم تا از کیفیت و آمارهای کمپین‌های برگزار شده توسط گروه اسنپ بیشتر آگاه شویم. در اردیبهشت سال ۹۹، اسنپ به واسطه مسئولیت اجتماعی خود در زمینه‌ مقابله با کرونا امکان جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای «مجمع خیرین سلامت کشور» را فراهم کرد. در این طرح کاربران می‌توانستند از طریق همان اپلیکیشن اسنپ با ورود به سرویس «نیکوکاری» کمک‌های نقدی خود را برای مقابله با کرونا واریز کنند. حال نوری خبر از استمرار این طرح در روزهای جاری می‌دهد و می‌گوید کمپین «همراه زنان سرزمینم» اکنون نیز در حال اجرا است: «این طرح از ابتدای آذر تا پایان سال ۹۹ دوباره فعال خواهد بود. یکی از این حمایت‌ها ایجاد تسهیلات ویژه برای رانندگان دارای معلولیت است. همکاری اسنپ با دیگر استارتاپ‌ها نیز از جمله اقدامات این گروه در دوران کرونا بوده و به تازگی نیز در همکاری با پلتفرم دیوار در کمپین « کاربران راننده از مهم‌ترین بازیگران حوزه حمل‌و‌نقل آنلاین هستند، اسنپ نیز با آگاهی از این حقیقت سعی می‌کند تسهیلات متنوعی را در اختیار اعضای ناوگان خود قرار دهد. . با شیوع ویروس کرونا در کشور، دسته جدیدی تحت عنوان تسهیلات مقابله با ویروس کرونا نیز به خدمات باشگاه رانندگان اضافه شده است. به گفته روابط عمومی اسنپ، باشگاه رانندگان اسنپ در سال ۹۹ موفق شد با ایجاد تسهیلات خرید لاستیک دولتی، خدمات رفاهی و درمانی و خدمات خودرویی مختلف، هزینه‌های زندگی کاربران راننده را در مجموع تا ۱۸میلیارد تومان کاهش دهد. اسنپ در اعطای وام به رانندگان خود نیز اقدامات متعددی انجام داده است. این شرکت برای حمایت از رانندگان مبتلا به ویروس کرونا، طرح اعطای وام ۵ میلیون تومانی را راه‌اندازی کرد تا این افراد بتوانند در دوران استراحت و درمانشان از این مبلغ برای معیشت خود استفاده کنند. در این طرح، کاربران مبتلا به کرونا شناسایی شدند و وام بدون کارمزد ۵ میلیون تومانی برای کمک به هزینه‌های درمانی به آنها تعلق گرفت. نوری درباره نحوه دریافت این وام‌ها به دیجیاتو می‌گوید که اسنپ سعی کرده فرآیند دریافت وام را برای رانندگان متقاضی ساده کند و آنها را از کاغذ بازی و پیچیدگی‌های دریافت وام دور کند: «در حال حاضر لزوم داشتن ضامن از فرآیند دریافت وام ویژه تا سقف ۵ میلیون تومانی حذف شده است.» با ورود ویروس کرونا به کشور، شاید اولین پرسشی که در ذهن بسیاری از مردم جرقه زد این بود که آیا بیمه‌ها برای کرونا فکری کرده‌اند و می‌توان از خدمات بیمه برای اقدامات مراقبتی و درمانی ویروس کرونا استفاده کرد؟ خوشبختانه، پویایی شرکت‌های بیمه باعث شد که طرح‌های زیادی برای بیمه کرونا در کشور فعال شود و اسنپ نیز با شرکای تجاری خود این اقدام جدید را برای حفظ سلامتی کاربران راننده خود راه‌اندازی کرد. نوری درباره روند اجرایی این طرح و در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند راننده تحت پوشش بیمه کرونا قرار گرفته‌اند، به دیجیاتو گفت: «در این طرح ماهانه بیش از ۲۰۰۰ کاربر راننده فعال تحت پوشش بیمه کرونا قرار می‌گیرند تا در صورت ابتلا به ویروس دغدغه‌ای برای هزینه‌های بستری و درمان خود نداشته باشند.» اسنپ از اواخر سال ۹۸ بسته‌های بهداشتی خود را به رانندگان اعطا کرد و این کار را در چندین فاز تکرار کرده است تا هم سطح بهداشت سفرها را بالا ببرد و هم کمک هزینه‌ای برای خرید این اقلام به وجود بیاورد. در دوران کرونازده امروزی، انجام اقدامات بهداشتی به مسئولیت‌های اصلی شرکت‌ها تبدیل شده است و در کنار آن تمام افراد جامعه وظیفه دارند تا با رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند. مدتی پس از راه‌اندازی این مجموعه، اسنپ‌دکتر به واسطه مسئولیت اجتماعی خود تصمیم گرفت تا ۲۷ تیرماه استفاده از خدمات خود را برای یک بار رایگان کند. در آغاز شیوع کرونا سامانه سفارش غذای آنلاین اسنپ‌فود به پاس قدردانی از زحمات تمام اعضای کادر درمانی و پرستاران بیمارستان مسیح‌دانشو‌ری، با هماهنگی یکی از سرشناس‌ترین رستوران‌های فعال در اسنپ‌فود و با رعایت کامل اصول بهداشتی غذای یک روز کادر درمان (۶ اردیبهشت ماه ۹۹) این بیمارستان را تامین کرد. مدیر روابط عمومی اسنپ به دیجیاتو می‌گوید که کمپین‌های مسئولیت اجتماعی این گروه همچنان برقرار هستند و بسیاری از آنها در ادامه کمپین قبلی جریان دارند. با مرور اقدامات اسنپ تا امروز می‌توان گفت این گروه ده‌ها کمپین مسئولیت‌ اجتماعی اجرا کرده؛ کمپین‌هایی که از نظر برخی اقتصاددانان با ماهیت تجاری کسب‌وکارها تضاد دارند و شاید سرمایه‌گذاران شرکت‌ها را به واهمه از دست دادن هزینه‌های هنگفت بدون برگشت سوق دهند. مدیر روابط عمومی گروه اسنپ در رابطه با این موضوع که آیا مسئولیت‌های اجتماعی برای اسنپ اولویت دارند یا تامین خواسته‌های بازیگران اسنپ، به دیجیاتو می‌گوید این دو مورد لزوما با یکدیگر مغایرت ندارند:

متن کامل خبر در سایت دیجیاتو

    منبع خبر

    دیجیاتو

    دیجیاتو

    جدیدترین اخبار و مقالات دنیای بازی و سینما

      نظرات