پیوند دستاوردهای فناورانه دانش بنیان‌ها به صنعت، سیاست وزارت نفت است

پیوند دستاوردهای فناورانه دانش بنیان‌ها به صنعت، سیاست وزارت نفت است



به گزارش روابط عموم یپارک علم و فناوری خلیج فارس، محسن مظلوم فارسی باف در نشست با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پارک علم و فناوری خلیج فارس در بوشهر، بیان کرد: با توجه به اینکه وزن نیاز کشور به توسعه فناورانه در زمینه پالایشگاهی بیشتر است، از این رو پیشنهاد می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت و گاز این استان بر فناوری پالایشگاهی تمرکز کنند.

وی ادامه داد: با وجود مجتمع گازی پارس جنوبی و مجتمع پلایشگاهی فجر جم و بیشتر میدان‌های گازی تولید نزدیک به ۸۰ درصد گاز کشور در استان بوشهر و مجتمع پارسیان، شرکت‌های داش بنیان بوشهر باید تمرکز بیشتری بر توسعه فناورانه در حوزه پلایشگاهی گاز داشته باشند هر چند نباید حوزه‌های انتقال و توزیع گاز نیز مغفول بماند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: ایران در بخش توزیع گاز به خودکفایی نزدیک به ۱۰۰ درصدی رسیده‌ و بخش انتقال نیز در برخی از استان‌های کشور که خطوط انتقال از آنها گذر می‌کند ثابت و بومی شده‌است اما نیاز فناورانه کشور در بخش پالایشگاهی بیشتر است.

مظلوم فارسی باف گفت: بخش‌های پالایشگاهی نیز در چند زمینه محدود نیازمند توسعه فناورانه است و نیاز کشور و وجود مجتمع‌های پالایشگاهی در بوشهر عواملی است که نشان می‌دهد، شرکت‌های دانش بنیان استان باید وزن بیشتری را در این عرصه بگذارند.

وی گفت: رعایت استاندارد در صنعت گاز از شاخص‌های مهم است که خدمت بدون توقف را در صنعت گاز فراهم می‌کند، از این رو مورد توجه وسواس‌گونه شرکت ملی گاز است و از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت گاز نیز انتظار می‌رود نه تنها به توسعه فناورانه که به کسب استانداردهای بین‌المللی توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که هم خود و هم جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران اذعان کرد: مشترکان خانگی و صنعتی انتظار دارند گاز به طور پیوسته و مطمئن به حوزه تقاضای آنها برسد، بنابراین این صنعت بسیار سیال و پر فشار است و از این رو استانداردهای شرکت ملی گاز سختگیرانه است و هیچگاه مغفول نمی‌ماند.

وی اذعان کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و یکدیگر را تکمیل کنند و نشست‌های ارائه یافته‌ها و دستاوردها به تحقق این امر کمک می‌کند.

سرپرست پارک علم و فناوری خلیج فارس نیز در این نشست گفت: بیش از ۱۴۳ شرکت در پارک علم و فناوری خلیج فارس مستقر است که از این شمار ۲۸ شرکت دانش بنیان و ۱۰ شرکت خلاق هستند.

حسن حبیبی اعلام کرد: ۱۵ شرکت دانش‌بنیان این پارک علم و فناوری در حوزه‌های نفت، گاز و انرژی فعالیت می‌کنند که در سال‌های اخیر دستاوردهای ارزشمندی برای تامین داخلی نیازهای کشور داشته‌اند.

وی افزود: همچنین مراکز رشد دشتستان، دشتی، کنگان و گناوه نیز وابسته به پارک علم و فناوری خلیج فارس است و به همراه مرکز رشد جامع خلیج فارس در بوشهر ظرفیت خوبی را برای حمایت از فناوران و شرکت‌های دانش بنیان در استان بوشهر فراهم کرده‌اند.

در این نشست هشت شرکت دانش بنیان استان بوشهر دستاوردهای خود را در حوزه صنعت گاز معرفی کردند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    منبع خبر

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

      نظرات