چگونه کسب وکار ما در کانادا پیشرفت کرد

چگونه کسب وکار ما در کانادا پیشرفت کرد


دانستن قصه زندگی ایرانیان موفق در خارج از کشور همیشه برایمان جالب بوده است. البته تعریف موفق بودن به دید هر کسی بستگی دارد؛ اما به هر حال اینکه بدانیم در آنجا چه کاری انجام داده‌اند و چه مسیری را پیموده‌اند، شنیدنی است. از همه مهم‌تر، استفاده از ابزارهای رسیدن به موفقیت‌شان بوده است. اینکه آیا آن‌ها هم مانند ما در ایران راه یکسانی را پیش می‌روند یا نه؟

برای دریافت پاسخ به این سوال، ما به سراغ یکی از ایرانیان مقیم کانادا رفتیم. کسی که همراه با خواهر خود حدود یک سالی می‌شود در آنجا شیرینی فروشی به سبک ایرانی با نام Pâtisserie De Narcisse دارد. اتفاقاً تا الآن هم توانسته موفق باشد.

از این به بعد تمامی داستان از زبان آقای محمد رحیمی بیان می‌شود.

چگونه کسب وکار ما در کانادا پیشرفت کرد

من محمد رحیمی...

من محمد رحیمی هستم و ۳۵ سال سن دارم و حدود ۳ سالی است که به کانادا مهاجرت کرده‌ام. الآن هم حدود یک سالی می‌شود که بعد از گذراندن دوره‌های شیرینی‌پزی، همراه با خانواده یک شیرینی فروشی در شهر مونترال راه‌اندازی کرده‌ایم. در ایران لیسانس مدیریت هتلداری و در اینجا (کانادا) مدرک کالج آشپزی بین‌المللی حرفه‌ای را گرفتم. زمانی که در ایران بودم، ابتدا یک کافه داشتم و بعد در صنعت مواد غذایی و رستوران کار می‌کردم. اواخر دوران حضورم در ایران کسب‌وکار خانوادگی خود را دنبال کردم. تقریباً حدود ۸ سال در ایران به جز اواخر، در حوزه رستوران به عنوان آشپز و مدیر برنامه همایش‌ها و سمینارها فعالیت می‌کردم.

چگونه کسب وکار ما در کانادا پیشرفت کرد

شباهت‌ها و تفاوت‌ها با ایران

یکی از شباهت‌های فعالیت در ایران با کانادا (مونترال) در این است که رشد کسب‌وکار شما به منطقه‌تان بستگی دارد؛ برای مثال مرکز شهر که دانشگاه‌ها و مراکز خرید متنوعی وجود دارند، سبک و نحوه فروش شما متفاوت خواهد بود. در حقیقت شما باید با توجه شرایط موجود، سیاست فروش و ارائه محصولات متفاوتی داشته باشید؛ اما تفاوت نسبت به نحوه خرید کردن است. در اینجا مردم خیلی مطابق با بودجه خودشان و به اندازه مصرف خرید می‌کنند. اینجا به ویژه در شیرینی تر چیزی به اسم کیلو نداریم. برای مثال، کسی نمی‌آید که دو کیلو شیرینی تر خریداری کند. اگر در یک مهمانی دو نفر باشند، دو عدد بیشتر خریداری نمی‌کنند. برای همین ما هم در اینجا شیرینی را به صورت دانه‌ای می‌فروشیم.

نکته بعدی اینکه در اینجا نظر مردم اهمیت زیادی دارد. در حقیقت مردم اینجا در ابتدا نظر بقیه را می‌شوند یا در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند و بعد از شما خرید می‌کنند. در ایران اگر ما از یک جایی خرید می‌کردیم و خیلی هم راضی نبودیم، باز ممکن بود که به سراغ آنجا برویم؛ اما در اینجا اصلاً اینطور نیست. اگر فقط یک بار از شما خرید کنند و به هر دلیلی ناراضی باشند، نه تنها خودشان دیگر خرید نمی‌کنند، بلکه حتی دیگران را هم به خرید نکردن توصیه می‌کنند. نظرات مشتریان در اینجا بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. شما اگر بهترین تبلیغات را هم داشته باشید، اما نظرات بیشتر افراد در خصوص برند شما منفی باشد، موفق نخواهید شد.

حمایت کردن از کسب‌وکارهای کوچک

ما در اینجا نمونه‌ای از شیرینی‌های ایرانی و فرانسوی را می‌فروشیم. برای همین برای تجربه جدید هم که شده به فروشگاه ما سر می‌زنند. ریسک همه جا وجود دارد؛ اما مردم اینجا از کسب‌وکار کوچک خیلی حمایت و استقبال می‌کنند. اینکه تازه راه افتادید و جدید هستید، اصلاً برایشان مهم نیست. مهم کیفیتی است که شما در خدمات و محصولات‌تان عرضه می‌کنید. اینجا اگر به کارتان ایمان بیاورند و کیفیت را حفظ بکنید و برای فروش بیشتر از زمینه خود خارج نشوید، از همه جا به سراغ فروشگاه‌تان می‌آیند. این مسئله در همه جای دنیا هم وجود دارد. البته افرادی هستند که فقط از برند خرید می‌کنند؛ اما تعدادشان خیلی کم است. در ایران زرق‌وبرق خیلی مهم است. برای مثال داشتن جعبه زیبا و شیک نسبت به کیفیت محصول بیشتر به چشم می‌آید؛ اما در اینجا خیلی از افراد جعبه نمی‌خواهند که این شاید به خاطر حمایت از محیط زیست باشد. البته بدیهی است که تمیز بودن فروشگاه هم خیلی مهم است؛ اما ساده یا مد روز بودن خیر.

چگونه کسب وکار ما در کانادا پیشرفت کرد

تبلیغ دهان به دهان

اینجا بیشترین تبلیغی که انجام می‌شود، تبلیغ دهان به دهان است. در صنعت غذا اصلی وجود دارد که اگر یک نفر ناراضی از رستوران بیرون برود، به ده نفر خواهد گفت اما اگر راضی باشد، به یک نفر خواهد گفت. این اصل با اینکه قانون تبلیغاتی هم است؛ اما در کانادا بیشتر از همه دیده می‌شود. برای مثال ما در اینجا از یک ملیتی مشتری داشتیم و او  در شبکه اجتماعی خود تبلیغ ما را کرد و از این رو باعث شد تا هموطنان او هم به سراغ شیرینی فروشی ما بیایند. بدون اینکه ما از او بخواهیم یا حتی چیزی به او بدهیم.

شبکه‌های اجتماعی هم در اینجا فعال است؛ اما به شدت ایران نیست. یکی از تفاوت‌ها این است که در اینجا صفحاتی به صورت رایگان تبلیغ می‌کنند. ما یک شورای محله داریم که خیلی به ما در زمینه فروش و تبلیغ کمک می‌کند. افراد زیادی به فروشگاه ما آمدند و خواستند که از محصولات عکس بگیرند تا برند ما را تبلیغ کنند. هیچ هزینه‌ای هم از ما دریافت نکردند؛ اما اگر تبلیغ هم بخواهید، سیستم کاملاً مشخصی دارد. اینجا هر کسی هر چیزی تبلیغ نمی‌کند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

در اینجا دو بستر اینستاگرام و اپلیکیشن خیلی بیشتر از همه استفاده می‌شود. ما هم  تا الآن استفاده کردیم و جواب خوبی هم توانستیم بگیریم. البته ما فقط نمونه شیرینی‌ها و آفرهایمان را معرفی کرده‌ایم. در اینجا مانند همه جا برای برخی تعداد فالوور مهم است؛ اما نکته‌ای که لازم است تا بیشتر روی آن تاکید کنم، این است که کیفیت در اینجا بیشتر از هر چیز دیگری مهم است؛ حتی اگر مغازه خیلی ساده‌ای داشته باشید.

مطالب مرتبط:

۱۶ نکته اصلی برای افزایش فروش در اینستاگرام

چگونه با شبکه‌های اجتماعی برند شخصی بسازیم؟ تبلیغات در شبکه های اجتماعی
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات