چگونه بازاریابی اینستاگرام انجام دهیم؟
فهرست
چرا بازاریابی اینستاگرام رمز موفقیت تجارت الکترونیکی است؟
آیا بازاریابی اینستاگرام همان تبلیغات در اینستاگرام است؟
استراتژی بازاریابی اینستاگرام به چه معناست؟
چگونه کپشن مناسب برای پستهایمان بنویسیم؟
هشتگ ها چگونه به بازاریابی در اینستاگرام کمک میکنند؟
تاثیریک حساب کاربری حرفهای در بازاریابی اینستاگرام
چه نوع استوری هایی در بازاریابی در اینستاگرام موثر هستند؟
بازاریابی اینستاگرام ازجمله مباحثی است که برای هر نوع کسب و کاری اهمیت فراوانی دارد. بگذارید از همان ابتدا شروع کنیم. زمانی که برای اولین بار اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ به روی صحنه آمد، مانند سایر پلتفرمهای اجتماعی بود. پر از تصاویر سلفی، حیوانات خانگی و غذاهای رنگارنگ؛ اما اکنون در آستانه سال ۲۰۲۱ میلادی، اینستاگرام از یک برنامه ساده اشتراک عکس به یک کانال بازاریابی تقریباً کامل تبدیل شده است. کافی است به برخی از جدیدترین ویژگیهای این پلتفرم نگاه کنید! فقط در همین سالی که گذشت، اینستاگرام دهها ابزار جدید ازجمله تجزیه و تحلیل پیشرفته، پستهای قابل خرید، ایجاد ترافیک از طریق داستانهای اینستاگرام ( instagram story ) و پلتفرم جدید ویدیویی مستقل به نام IGTV را برای مشاغل منتشر کرد.
تفاوتی ندارد که در چه حوزهای مشغول به فعالیت هستید؛ حوزه بیزینس یا آموزش و پختوپز. اینستاگرام بستر مناسبی را برای فعالیت و رشد هرگونه کسبوکاری فراهم کرده است؛ فقط به شرط آنکه پلتفرم و مخاطبان خود را بشناسید. این شناخت به معنی آن است که بررسی کنید تا چه نوع محتوایی برای مخاطبانتان جذابتر است، چگونه استراتژیهای Instagram Stories را بسازید و از چه طریق معیارها و شاخص کلیدی عملکرد یا KPI خودتان را ردیابی کنید. ما در این نوشته تمام این اصول را بررسی کردهایم تا شما را بهطور کامل با مفهوم بازاریابی اینستاگرام یا instagram marketing آشنا کنیم. پس تا انتهای نوشته همراهمان باشید.
همه ما در ابتدا، برای به اشتراکگذاشتن عکس و فیلمهای دوستانه و خانوادگیمان به سراغ اینستاگرام میرویم؛ اما این موضوع را هم میدانیم که اینستاگرام یک محیط مناسب برای بازاریابی الکترونیکی یک کسب و کار است. آیا دلیل آن را میدانید؟
خب بدونشک یک دلیل واضحش، قالب خود اینستاگرام است. به دلیل طبیعت بصری این برنامه، فرصتهای گستردهای برای بازاریابی الکترونیکی در اختیار مشاغل قرار گرفته است که همین موضوع آنها را در بهنمایشگذاشتن محصولاتشان یاری میکند. در حال حاضر بسیاری از کسبوکارها آموختهاند که از طریق پستهای تصویری و ویدیویی یا استوریهای اینستاگرام، استراتژی بازاریابی اینستاگرام خودشان را تعریف کنند.
این واقعیت نیز وجود دارد که کابران اینستاگرام بیشتر از متوسط یک کاربر معمولی سوشال مدیا درگیر این شبکه هستند. درحال حاضر پلتفرم اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکههای اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک، نرخ تعامل بیشتری را برای مشاغل تولید میکند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این شبکه برای کسبوکارها، ابزارهایی است که بهتازگی توسط این رسانه به مشاغل معرفی شده است و به احتمال زیاد در آیندهافزایش هم خواهند داشت.
با همه این گفتهها، شاید فکر کنید که اینستاگرام فقط بهدرد صاحبان کسبوکار میخورد؛ باید بگوییم که سخت در اشتباهید. اینستاگرام علاوه بر توانایی منحصربهفرد خود در انتقال محصولات، مکانی باورنکردنی برای ایجاد آگاهی از برند و ارتباط با مخاطبان جدید (و مشتریان بالقوه) برای هر نوع فعالیت است.
هنوز که هنوزه بسیاری از افراد تصور میکنند
بازاریابی شبکههای اجتماعی
همان تبلیغات است. باید بگوییم داستان کمی متفاوتتر از این حرفهاست؛ در واقع بازاریابی اینستاگرام هرگونه اقدامی است که بابتش هزینهای پرداخت نمیشود. اگر تصویری در اینستاگرام منتشر کنید، با دنبالکنندههایتان تعامل داشته باشید یا نظری را به اشتراک بگذارید، در واقع بازاریابی اینستاگرام (
Instagram Marketing
)انجام دادهاید. حال در مقابل هرگونه اقدامی که در اینستاگرام انجام میدهید و بابتش هزینهای پرداخت میکنید، در دسته
تبلیغ در اینستاگرام
(
Instagram Advertising
) قرار میگیرد. از پستهای تبلیغاتی که اینفلوئنسرها با دریافت هزینه به مخاطبانشان نشان میدهند گرفته تا انواع کمپینهای قرعهکشی و استوریهای موقت، همهوهمه با عنوان تبلیغات اینستاگرام شناخته میشوند. هر دو امر ممکن است منجربه آوردن مشتری ایده آل به صفحه شما شود؛ اما بهشرطیکه با استراتژی مناسب صورت گیرد. در ادامه به تدوین استراتژی مناسب در بازاریابی اینستاگرام پرداختهایم.
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید از خود بپرسید که به چه علت در این شبکه حضور دارید؟ آیا بهتازگی وارد اینستاگرام شدهاید و قصد دارید اولین پستتان را به اشتراک بگذارید یا چندسالی هست که در این پلتفرم یک حساب کاربری دارید و اکنون در فکر گسترش و توسعه کسبوکارتان هستید؟ جواب هرچه که باشد، فرقی ندارد؛ شما باید برای موفقیت حداقل یک هدف تعیین کنید تا انرژی و هدفتان را بهینه مصرف کنید. این تعیین هدف به شما در تدوین استراتژی بازاریابی اینستاگرام کمک میکند.
معمولاً اهداف بسیاری از کسب و کارها از حضور در اینستاگرام بدین گونه است:
- خدمات و محصولات خود را بهراحتی معرفی کنند؛
- یک اجتماع یا بهاصطلاح Community بسازند؛
- آگاهی مردم نسبت به برندشان را افزایش دهند؛
- فرهنگ و ارزشهای شرکتشان را به دیگران معرفی کنند؛
- مشتریان بالقوه را جذب کرده و مشتریان قدیمی را نگه دارند؛
- هرگونه اخبار و بهروزرسانی را بهآسانی اعلام کنند.
مثلاً شرکت Buffer در بازاریابی اینستاگرام خود، دو هدف اصلی را تعریف کرده است:
هدف اولش، ایجاد و گسترش یک گروه یا انجمن ( community ) از کاربران و حمایتکنندگان شرکت بافر است. برای آنکه از رسیدن به این هدف مطمئن شود، گروهی از مخاطبان هدف را برای خود تعیین کرده است و بهدنبال آن است که بهطور هفتگی، ۴ تا ۶ نفر را به این گروهها بیفزاید. حال اگر این شرکت در هر سال، ۵۲ هفته را به این موضوع اختصاص دهد، عددی بین ۲۰۸ تا ۳۱۲ نفر در سال را به خود جذب کرده است که این موضوع در بازاریابی اینستاگرام تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت.
هدف دوم شرکت بافر در تعیین استراتژی بازاریابی اینستاگرام شرکتش، این است که مشارکت مخاطبان در پستهارا افزایش دهد. نرخ مشارکت مخاطب پستهای این برند در حال حاضر ۱.۷۵ درصد است که نسبت به استاندارد صنعت، کمی بیشتر است. در واقع این شرکت با انتشار مطالب باکیفیت در اینستاگرامش، سعی بر آن دارد تا نرخ مشارکتش را بیش از پیش افزایش دهد.
بعد از انتخاب هدف، حال نوبت به شناسایی مخاطبانتان رسیده است. در این قسمت باید به یک شناخت کلی از مخاطبان خود برسید و برنامهریزیهایتان را بر اساس ویژگیهای آنها انجام دهید. به عنوان مثال شرکت
Pew Research
اخیراً جزئیاتی از مشخصات دموگرافیک اینستاگرام منتشر کرده است که در زیر مشاهده میکنید:
با کمک این جدول میتوانید سن و جنسیت، موقعیت مکانی، میزان تحصیلات و حتی درآمد کاربران اینستاگرام را ببینید و بر اساس این اطلاعات سراغ تشکیل جامعه هدفتان بروید.
بعد از تعیین اهداف و مخاطبان هدفتان، حال وقت آن رسیده است که به سراغ تحلیل و بررسی رقبایتان بروید. یعنی چه؟ یعنی بررسی کنید که رقیبانتان با کمک چه استراتژی به موفقیت در پلتفرم اینستاگرام دست یافتهاند. مثلاً از چه هشتگهایی استفاده میکنند، چگونه کپشن مینویسند، معمولاً چه زمانی را برای انتشار پستهایشان انتخاب میکنند و... .
با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت که یک برند در طول هفته، بهطور میانگین حدود ۶ پست به اشتراک میگذارد؛ یعنی بیش از ۳۰۰ پست در سال. این رقم کم نیست و اگر هدفمند باشد، نتایج بسیار مطلوبی خواهد داشت. درضمن مطمئن باشید که تمام برندهای موفق دنیا یک برنامه تولید محتوا برای تمام فعالیتهایشان در اینستاگرام تهیه کردهاند. با تهیه تقویم محتوا میتوانید برنامهریزی و زمانبندی دقیقی داشته باشید و زمان و نحوه فعالیتتان را بهراحتی مدیریت کنید. بهراستیکه اینستاگرام عاشق آن دسته از کاربرانی است که با یک برنامه مشخص و منظم در پلتفرمش فعالیت میکنند.
سعی کنید جوری در اینستاگرام فعالیت داشته باشید که بتوانید بهآسانی خودتان را با شرایط و موقعیتهای خاص وفق دهید. مثلاً یک پست مناسبتی برای شب یلدا یا کریسمس یا امثال اینها به دیدهشدن و شناختهشدن برند شما کمک فراوانی میکند.
- پلتفرم اینستاگرام بر اساس انتشار پست تصویری بنا شده است. در نتیجه حتماً تصویرهای باکیفیت و طبیعی را بهاشتراکگذاشتن انتخاب کنید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است سراغ صفحه اینستاگرام برندهای معروف جهانی مانند برند نایکی یا ورساچه بروید؛
- تا جایی که میتوانید، لوگو یا نام برندتان را در عکسها قرار دهید. این موضوع به برندینگ شما بسیار کمک میکند. همچنین سعی کنید لوگو یا نام برندتان در قسمتی از تصویر قرار دهید که هم در دید باشد و هم از دخالتی در زیبایی تصاویرتان نداشته باشد؛
- این نکته را به خاطر داشته باشید که برای انتشار تصاویر یک زمانبندی دقیق داشته باشید و در آن زیادهروی یا کمکاری نکنید. این موضوع مخاطبان را خسته یا دلسرد میکند. طبق مطالعات انجام شده موسسه CoSchedule ، روی رسانههای اجتماعی، معمولاً پستهای دوشنبهها و سه شنبهها و پستهایی که بین ساعات ۸ الی ۹ صبح هر روز درج میشوند، بیشترین نرخ مشارکت را دارند؛
- یک موضوع مهم در رابطه با چگونگی پستگذاشتن در اینستاگرام وجود دارد که بهشدت در بازاریابی اینستاگرام تاثیر میگذارد. سعی کنید ماهیت تصاویرتان صرفاً تبلیغات نباشد؛ بلکه بهطور غیرمستقیم تاثیرش را بگذارد. خودتان را جای مخاطب بگذارید. یک برند در حال تبلیغات فراوان از خود و کیفیت محصولاتش است. آیا به همین راحتی به آن اعتماد میکنید و خریدی انجام میدهید یا خیر؟ حال اگرببینید یک شخص معروف که اتفاقاً شما او را بسیار قبول دارید، در حال خرید از همان فروشگاه است؛ آیا اعتمادتان با آن برند بیشتر نمیشود؟ حال که اعتماد کردید، میتوانید خیلی راحتتر برای خرید اقدام کنید. درست است؟
- در ضمن همیشه احتیاجی نیست که پستهایتان بهصورت عکس باشد. بلکه پستهای ویدیویی نیز بسیار پربازدید هستند و در بازاریابی اینستاگرام تاثیر بهسزایی دارند. مثلاً یک ویدیو آموزشی درباره نحوه بستهبندی محصولاتتان یا اینکه چگونه سفارشاتتان را آماده میکنید برای بسیاری از مخاطبانتان جالب است.
بعد از تصویری که منتشر کردهاید، اولین چیزی که مخاطب بهسراغش میرود، کپشن است.حداکثر تعداد مجاز برای کپشن ۲۲۰۰ کاراکتر (نه کلمه!!!) است. حال یک نکته بسیار مهم در این قسمت وجود دارد؛ آن هم این است که فقط ۳ تا ۴ خط اول این نوشته قابل مشاهده است و برای دیدن مابقی، باید رویدکمه « see more » کلیک کنید. بنابراین باید همه تلاشتان را بکنید که یکی دو خط اولتان را بهقدری جذاب بنویسید که مخاطب را به خواندن ادامه آن جذب کند.
شما میتوانید در کپشن از مخاطبان خود بخواهید که روی لینکی که در بایو حسابتان قرار دادید، کلیک کنند. معمولاً برندها آدرس وبسایت، کانال تلگرام یا هر سرویس دیگرشان را در آن قسمت قرار میدهند و در کپشن از مخاطب میخواهند که برای مطالعه توضیحات بیشتر به آنجا مراجعه کنند. این موضوع به ترافیک و اعتباربخشی پیجتان کمک فراوانی میکند.
هشتگ (#) درواقع نوعی پل ارتباطی بین پست منتشرشده و کاربرانی است که از وجود آن بیخبرند. کاربرد این هشتگها بهگونهای است که اگر هشتگی که شما در کپشن گذاشتید توسط کاربری جستجو شد، در صورت عمومیبودن صفحهتان به شما برسد. این روش برای پیداکردن دنبالکننده واقعی و تبدیلکردن آنها به مشتری بهشدت کاربردی است. استفاده از هشتگها هم بسیار راحت است؛ فقط چند هشتگ مرتبط با موضوع پست و برندتان را در هر قسمت کپشن که میخواهید، بگذارید و تمام. مثلاً اگر هدفتان از نمایش یک تصویر، تبلیغ یک برند خاص پنیر است، بهتر در کپشن حداقل یک تا سه هشتگ مرتبط با پنیر مدنظر و ویژگیهایش مانند #پنیر_خوشمزه، #پنیر_خامه_ای و پنیر_صبحانه را داشته باشید. نکته بعدی در رابطه با انتخاب کپشن، توجه به میزان استفاده از هشتگ مدنظر است. همیشه سعی کنید در انتخاب هشتگهایتان، تعادل را رعایت کنید. یعنی چه؟ یعنی نصف هشتگها را از میان پراستفادهترین و نصف دیگر را از میان مرتبطترین هشتگ به محصول (هرچند کماستفاده) را انتخاب کنید.
داشتن یک حساب کاربری حرفهای برای کسب و کارها جزو واجبات است. با داشتن یک حساب کاربری حرفهای درواقع نشان میدهید که در کارتان حرفهای هستید و بهنوعی شناسنامه کاری شما محسوب میشود. بایو، پستها، اسم حساب کاربری و... همه و همه باید نشان دهد که این حساب به یک کسب و کار تعلق دارد. بهتر است نام حساب کاربری را طوری انتخاب کنید که با حوزه فعالیتتان ارتباط داشته باشد و همچنین بهراحتی در ذهن ماندگار شود. همیشه این نکته را به خاطر بسپارید که بیشتر کاربران اینستاگرام یک اکانت خصوصی را دنبال نمیکنند. بنابراین پیشنهاد میکنیم حساب کاربریتان را عمومی کنید تا بهسادگی قابل رویت باشد. برای قراردادن عکس نمایهتان هم بهتر است از یک عکس مرتبط یا لوگو برندتان استفاده کنید.
استفاده از استوریهای اینستاگرام یک قابلیت نسبتاً جدید این شبکه اجتماعی است که در سال ۲۰۱۱ در رقابت با اسنپ چت اضافه شد. برای بسیاری از محتواهای کسب و کارها استوری بهترین ابزار است. چراکه میتوان به کمک آن، انواع استوری های تبلیغاتی، حمایتی، پشت صحنه کار و اطلاعرسانی از فعالیت جدید برند را خبر داد و بعد از ۲۴ ساعت از صفحه پاک کرد. البته میتوانید استوریها در قسمت هایلیت پروفایلتان برای همیشه نگه دارید.
در انتها باید بگوییم که برای رشد برند و کسب و کارتان، بازاریابی اینستاگرام را جدی بگیرید تا از نتایج آن شگفتزده شوید. فقط کافی است یکسری اصول که به آن اشاره کردیم را رعایت کنید و کمی خلاق باشید؛ آنگاه بیشتر از همیشه دیده میشوید و به یکی از موفقان حوزه خود تبدیل خواهید شد. درضمن شما هم میتوانید هرگونه تجربه یا نظر درباره بازاریابی در اینستاگرام را با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات