جایگاه استان بوشهر در نظام فناوری کشور شناخته شده است

جایگاه استان بوشهر در نظام فناوری کشور شناخته شده است



مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در نشست با مسئولان پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر و مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار داشت: وزارت نفت برنامه بلندمدت ۱۵ ساله برای حفظ شرایط تولید در مجموعه‌های پالایشگاهی پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان تدوین کرده‌است تا سقف تولید گاز در این مراکز حفظ شود که نشان دهنده اهمیت و جایگاه این منطقه برای صنعت گاز کشور است.

مسعود زردویان افزود: اگر چه تولید بخشی مهم از این برنامه مدون و بلندمدت است اما هیچگاه نباید از بخش‌های نگه‌داشت و پشتیبانی این صنعت غافل شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد شهرها و ۸۵ درصد از روستاهای کشور از شبکه گاز برخوردارند و گازرسانی به شهرهای استان‌های کمتر برخوردار نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این پروژه‌های عظیم صنعتی در کشور که از گاز استفاده می‌کنند، مکران چابهار نیز معروف‌ترین و جدیدترین آنها است که در آینده به یک قطب اقتصادی تبدیل می‌شود.

زردویان در اشاره به اهمیت گاز برای صنعت کشور، اضافه کرد: گاز و میعانات گازی پایه و اساس فعالیت‌های مجتمع پارس جنوبی و پتروشیمی‌های فعال با ارزش افزوده بالا در این منطقه است و تاسیسات نقاط مختلف کشور نیز از گاز به عنوان ماده اولیه، خوراک تولیدی یا محرک تامین انرژی استفاده می‌کنند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: وجود سه مجتمع پالایشگاهی پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان سبب شده‌ که این منطقه جایگاه ویژه و نقش پررنگی در صنعت گاز کشور داشته باشد به طوری که بیش از ۸۵ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و ظرفیت بالا و نیاز عملیاتی کشور در این منطقه عامل اصلی در تعیین آن به عنوان یکی از "هاب"‌های نوآوری کشور است.

زردویان ادامه داد: در این ارتباط  لازم است جایگاه پارک‌های علم و فناوری مورد توجه قرار گیرد و از این ظرفیت به صورت ساختارمند استفاده شود تا از حواشی که ممکن است در سال‌های آینده بر روند و عملکرد تاثیرگذار باشد، پیشگیری شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اهمیت رویکرد اکوسیستمی در این حوزه، بیان کرد: در صورتی که روابط میان بخش‌های مختلف فعال در این صنعت ایجاد و سازماندهی شود، زیست بومی شکل می‌گیرد که خود نگهدارنده است و توانایی ارتقای خود را دارد.

زردویان با تاکید بر اینکه ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با فعالان با تجربه در صنعت گاز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا این همکاری و راهنمایی می‌تواند در فرایند تولید راهگشای آنها باشد، افزود: همواره تلاش شده‌است در این اکوسیستم ارتباط مناسبی با جوامع محلی برقرار شود و زیر ساخت‌های راه و حمل و نقل و اشتغال‌زایی از خدماتی بوده‌است که با استقرار صنایع گاز برای جوامع محلی فراهم شده‌است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: در کنار این خدمات مسائل فرهنگی و آموزشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و مغفول نماند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی نیز با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری یکی از ۱۱ ستاد معاونت است که از ادغام چندین ستاد تشکیل شده است، اظهار داشت: این ستاد از ادغام ستاد نفت، گاز و پتروشیمی و زغال سنگ و ستاد بهینه سازی انرژی و ستاد آب تشکیل شده است.

مهدی شریف زاده افزود: این ستادها در حقیقت بخش تخصصی معاونت علمی ریاست جمهوری هستند که تمام حمایت ها و راهکارهایی که معاونت برای ترویج اقتصاد دانش بنیان در یک زمینه تخصصی خاص در پیش گرفته است، نمایندگی می کنند.

وی با اشاره به اینکه یک شیوه نامه ای داریم تحت عنوان نظام نامه ماموریت های متوازن ستادها که بسته به رویکرد ستادها و حوزه فعالیت آن ها وزن آن ها متفاوت است اما ماهیت آن ها یکی است، عنوان کرد: ما مرجعیت علمی داریم و سعی می کنیم فناوری های موجود را ترویج دهیم و همچنین آن ها را تقویت کرده و بومی سازی کنیم.

دکتر شریف زاده اضافه کرد: سعی داریم برای فناوری های جدید برنامه ریزی کنیم، فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان را ترویج دهیم و برای شرکت های دانش بنیان نیز بازارسازی کنیم و از طریق همکاری بین المللی تبادلات فناوری را تسهیل کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی بیان داشت: ستادهایی که بیشتر در زمینه فنی، مهندسی و صنعتی کار می کنند وزن بیشتری به این توسعه فناوری می دهند و این اقتصاد دانش بنیان است. در همین راستا سعی کردیم ارتباط خیلی خوبی با وزارت نفت و وزارت نیرو برقرار کنیم. معاونت ما دو کارگروه بزرگ است که یکی مربوط به وزارت نفت و دیگری مربوط به وزارت نیرو می باشد.

وی با تاکید بر نقش کلیدی استان بوشهر در تامین انرژی کشور بویژه در زمینه گاز، خاطرنشان کرد: می توان گفت استان بوشهر در تامین انرژی کشور بویژه در زمینه گاز حتی نقش جهانی دارد تا نقش منطقه ای و ملی، و قطبی از فناوری های مربوط به گاز و پتروشیمی است.

دکتر شریف زاده ادامه داد: جای خوشبختی است که حتی در نظام فناوری کشور هم به خوبی جایگاه استان بوشهر شناخته شده است. استان بوشهر یکی از محدود استان هایی است که منطقه ویژه علم و فناوری را دارا است، در صورتی که استان های فارس، خوزستان و حتی تهران نتوانسته اند این جایگاه را کسب نمایند. با توجه به تمرکزی که این صنعت در این استان پیدا کرده است، این اهمیت برایش قائل شده که این یکی از اجزای بسیار مهم این اکوسیستم فناوری است.

وی با بیان اینکه ما برنامه های زیادی نیز داریم که بتوانیم این اکوسیستم را حتی تحت عنوان منطقه ویژه انرژی پارس گسترش دهیم و خوشحالیم که می بینیم در وزارت نفت این حرکت ایجاد شده است، افزود: اتفاقا شتاب دهنده های زیادی در حوزه آب و انرژی داریم ولی نتوانسته اند زیاد در نفت رسوخ کنند و با آن ارتباط برقرار کنند.

دکتر شریف زاده تصریح کرد: اگر گذشته را بررسی کنید قانون ساخت برای اولین بار در ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی مطرح شده و سپس ادغام شده‌است که در حال حاضر وزارت نفت استقبال کرده و متقاضی قضیه شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه آب و انرژی در پایان اضافه کرد: وقتی استارت آپ ها به شرکت های دانش بنیان تبدیل می شوند در حقیقت یک کلید طلایی به دست می آورند که از حدود یکصد و ده خدمت  مادی، معنوی و قانونی که شرکت های دانش بنیان از آن بهره می برند بهره مند می شوند تا بتوانند در سرتاسر این اکوسیستم تعامل داشته باشند.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با اشاره به نظام‌نامه پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی ابلاغی وزارت نفت، بیان داشت: هدف از این نظام‎نامه توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت با رویکرد توسعه درون‌زا و برون نگر و  ارتقای توانمندی‌های فناورانه و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان بازیگران پژوهش و فناوری وزارت نفت است.

عباس صیادی افزود: مسئولیت ذاتی پارک‌های علم و فناوری در حمایت از شکل‌گیری مراکز رشد، توسعه واحدهای فناور، شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نو آورانه به همراه پتانسیل‌های موجود در منطقه پارس جنوبی و رویکرد حاکمیتی در تقویت این مراکز از عواملی است که مرکز رشد علم و فناوری در جنوب کشور به مرکزیت پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی مشخص شده‌است.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی در پایان تصریح کرد: هدف‌گذاری انجام پروژه‌ها برای حل مسائل صنعت نفت و خلق ارزش افزوده از طریق فناوری و نوآوری، ارتقای نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی در حل چالش‌های فناورانه صنعت نفت، استفاده از ظرفیت‌های قراردادهای عملیاتی و توسعه‌ای برای ارتقای توانمندی فناورانه، دادن حداکثری اختیارات به حوزه پژوهش در فناوری شرکت‌های تابعه برای چابک کردن آنها و همکاری انتقال فناوری پژوهش محور از طریق تحقیقات دانشگاهی را از برنامه‌هایی دانست که نظام‌نامه‌ تدوین شده وزارت نفت دنبال می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    منبع خبر

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر)

    پارک علم وفناوری خلیج فارس (بوشهر) یک پارک علم و فناوری در شهر بوشهر می باشد

      نظرات