موتور جستجوی اپل: یک آرزوی قدیمی برای پایان رفاقت نیمه پنهان با گوگل
. اما بعید نیست در سالهای پیش رو و در آیندهای نه چندان دور، رفاقت نیمه پنهان اپل و گوگل به پایان برسد، چون اپل در حال ساخت ابزاری است که به رقابت مستقیم با گوگل میپردازد، آن هم نه با هدف کسب درآمد مستقیم: یک موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی کاربران. اما در ماههای اخیر یک بار دیگر ایدهی توسعهی یک موتور جستجو برای رقابت با گوگل داغ شده است؛ ایدهای که موتور پیشران آن چیزی نیست جز فعالیت مجدد سرچباتهای اپل و البته سایهی شکایت وزارت دادگستری از اپل به خاطر دریافت ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار به شکل سالانه از گوگل و قرار دادنش به عنوان موتور جستجوی آیفون، محبوبترین موبایل جهان. افزایش فعالیت سرچباتهای اپل در ماههای اخیر یک بار دیگر این ایده قدیمی را مطرح کرده که اپل میخواهد یک موتور جستجو را به کاربران عرضه کرده و مستقیما به رقابت با گوگل بپردازد. از سوی دیگر این این نکته نیز قابل اشاره است که تلاش به ظاهر جدی اپل برای ورود به حوزه جستجو یک دهه پس از تولد موتور جستجوی «مایکروسافت بینگ» آغاز شده است. بینگ که در سال ۲۰۰۹ کارش را آغاز کرد تنها رقیب واقعی گوگل است که البته به این موتور جستجو نزدیک هم نیست. با این حال به نظر میرسد که قمار اپل روی موتور جستجو کاملا متفاوت از مایکروسافت است و احتمالا میتواند نتایج درخشانتری هم به همراه داشته باشد. یکی از بزرگترین اشتباههای مایکروسافت در زمان عرضه موتور جستجوی بینگ، دنبال کردن همان مدل تجاری بر مبنای تبلیغات بود که گوگل از آن استفاده میکرد. موتور جستجوی اپل اما قرار است از مدل تجاری متفاوتی استفاده کند؛ البته اگر شایعاتی که در ماههای اخیر منتشر شدهاند، درست باشند. به کلامی ساده، موتور جستجوی اپل احتمالا قرار است یک امتیاز دیگر برای آیفون باشد نه یک مسیر درآمدزایی مستقیم. اما واقعیت این است که اپل اصلا نیازی ندارد موتور جستجویش را به قابلیتها یا نوآوریهایی مجهز کند که در گوگل وجود ندارند. در این حالت تبلیغدهندگانی که کمکم دسترسی خود به کاربران آیفون را از دست میدهند هم چندان از این تغییرات خوشحال نخواهند بود، چراکه کاربر اپل همیشه برای تبلیغدهندگان به دلایل مختلف جذاب بوده و حالا با آیندهای که اپل برای عدم نمایش تبلیغ به بیش از ۱ میلیارد آیفون فعال انتخاب کرده، احتمالا تحولی بزرگ در صنعت تبلیغات ایجاد میکند. بد نیست به یاد داشته باشیم که در سال ۲۰۲۰، گوگل از مسیر تبلیغات که بخش قابل توجه آن نیز تبلیغات در جستجو بود، بیش از ۱۴۶ میلیارد دلار درآمد کسب کرد، اما باید به این نکته توجه کرد که اپل از این مسیر به دنبال درآمدزایی مستقیم نیست و مدل تجاری دو شرکت کاملا از هم متفاوت است.
متن کامل خبر در سایت دیجیاتو
نظرات