کارخانه نوآوری مشهد تبدیل به یک مدل برای توسعه شهر نوآور و هوشمند خواهد شد

کارخانه نوآوری مشهد تبدیل به یک مدل برای توسعه شهر نوآور و هوشمند خواهد شد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور روز گذشته در سفر به مشهد، علاوه بر زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) و دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، از مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان و کارخانه نوآوری مشهد بازدید کرد. به گزارش خراسان رضوی، کارخانه نوآوری مشهد که به همت شهرداری مشهد و با همکاری « شتاب دهنده کسب و کار فردوسی » به بهره‌برداری خواهد رسید، بزرگ‌ترین مرکز هم افزایی اجزای زیست بوم فناوری شرق کشور خواهد بود. کارخانه نوآوری مشهد که حاصل همکاری مشترک شتاب دهنده فردوسی و شهرداری مشهد است، بزرگ‌ترین مرکز فناوری شرق کشور خواهد بود که به طور ویژه در این منطقه کشور خدمت رسانی خواهد کرد اما صادرات خدمات و فناوری به سراسر کشور و همچنین دیگر کشورها را دنبال می کند تا با ایجاد یک کریدور ارتباطی، گامی مهم در عرصه نوآوری و خدمت رسانی برداشته شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، در حاشیه این بازدید درباره برنامه های حمایتی این معاونت از طرح های کارخانه نوآوری مشهد ، گفت: در این جا کار بزرگی در حال انجام است، زیرا یک ایده جدید در مرحله اجرا قرار گرفته است. دکترستاری افزود : مطمئن هستم وقتی این کار انجام بشود، در خیلی از جاهای دیگر مشهد و شهرهای دیگر کشور نیز همین اتفاق می افتد. ستاری افزود: این ایده، قطعا آن قدر موفق است که خیلی جاهای دیگر از آن الگو می گیرند و در فضاهای فرسوده و نیازمند بازسازی، این اتفاقات رقم می خورد، این ایده، خودش تبدیل به یک مدل برای توسعه شهر نوآور و هوشمند خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که«معمولا چقدر تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا می کند؟» گفت: در سال گذشته، بانک ها حدود ۲۰هزار میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان تسهیلات دادند، صندوق نوآوری و دیگر صندوق ها هم حمایت هایی کردند و شاید در مجموع حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان شد، خوشبختانه امسال هم وضع خوب است و از این شرکت ها حمایت شده است.

شهردار مشهد در بازدید روز گذشته معاون رئیس جمهور از این کارخانه در حال احداث، گزارشی از روند اجرای پروژه ارائه کرد و گفت: برند ما در شهرداری مشهد سرعت عمل است و ان شاءا… کار احداث این کارخانه را تا عید به اتمام می رسانیم. « محمدرضا کلایی » افزود: سه ماه بعد از پایان عملیات اجرایی، به موضوع استقرار شرکت ها در کارخانه خواهیم پرداخت.

« مصطفی مکارم » مدیرعامل شتاب دهنده فردوسی نیز در ارائه گزارش به معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت : هم اکنون فرایند پذیرش شرکت ها برای استقرار در کارخانه نوآوری مشهد را شروع کرده ایم.
وی افزود : مجموعه شتاب دهنده فردوسی با همه توان پای کار راه اندازی کارخانه نوآوری است، در همین زمینه با چهار شتاب دهنده در حوزه های مختلف و حدود شش سرویس پروایدر و شرکت های بزرگ نیز صحبت کرده ایم، به محض آماده شدن فضا، کار استقرار شرکت ها آغاز می شود.
وی تصریح کرد : اکوسیستم مشهد آمادگی دارد کارخانه نوآوری را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهد و شتاب دهنده فردوسی نیز به عنوان مجموعه ای که اجزای این اکوسیستم را کنار هم جمع می کند، آماده است این فعالیت را توسعه و به بهترین شکل مورد بهره برداری قرار دهد.مکارم افزود: مساحت کل ساختمان کارخانه نوآوری ۱۲هزار مترمربع و میزان فضای مفید آن برای شرکت ها شش هزار متر مربع است.

در این بازدید، « شهریار آل شیخ »  معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری مشهد نیز گزارش هایی درباره طرح های شهرداری هوشمند، مدیریت پسماند و اپ های تفکیک زباله، ارائه کرد و مقرر شد موضوعات حمل و نقل، تفکیک زباله و آلودگی هوا به زودی در تهران در جلسه‌ای با حضور دکتر ستاری ارائه شود و مورد بررسی قرار بگیرد. شایان ذکر است «رضا خواجه نائینی» معاون مالی شهردار و «بتول گندمی»عضو شورای شهر مشهد نیز در این بازدید حضور داشتند.

همچنین در سفر دکتر ستاری به استان، با هدف رونق ز یست‌بوم نوآوری و فناوری خراسان رضوی از جدیدترین داروهای «ایران ساخت»حوزه دامی رونمایی شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر ستاری صبح دیروز در اولین برنامه خود، از شرکت دانش بنیان «نصر فریمان» بازدید کرد. این شرکت دانش بنیان فعال در حوزه داروسازی یکی از بزرگ ترین تولید کننده های داروهای استریل تزریقی در خاورمیانه است که توانسته با تکیه بر توان متخصصان داخلی ۵۸ محصول تولید و عرضه کند. در این بازدید از محصول جدید نانوامولسیون تزریقی طولانی اثر ویتامین AD۳Eکه برای اولین بار در کشور تولید شده است رونمایی شد.این محصول در داروهای تزریقی دامی برای اولین بار در جهان به صورت محصول نانوتولید می شود و نمونه خارجی مشابه برای این محصول وجود ندارد.

بازدید از مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان از دیگر برنامه‌های معاون علمی و فناوری در این سفر یک روزه بود. این مرکز با اولویت قراردادن هنرهای تصویری، رسانه‌های مجازی، ورزش و سرگرمی ۲۹ تیم را در دل خود جای داده است.پایان‌بخش سفر یک روزه رئیس بنیاد ملی نخبگان به استان رضوی شرکت در نشست علم و فناوری اقتصاد دانش بنیان بود که عصر دیروز در استانداری برگزار شد.

منبع: خراسان

لینک اصل خبر در سایت شتاب دهنده فردوسی

منبع خبر

شتاب دهنده فردوسی

شتاب دهنده فردوسی

آینده اینجا شروع میشود

نظرات