ارائه مشاوره صادرات و تجارت محصولات دانش بنیان در پارک علم و فناوری همدان

ارائه مشاوره صادرات و تجارت محصولات دانش بنیان در پارک علم و فناوری همدان

(امین عباسی روابط عمومی پارک علم و فناوری همدان): در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اهمیت و ضرورت صادرات و حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بین‌المللی از مهمترین عوامل توسعه و رونق اقتصاد آن کشور می باشد، زیرا میزان مشارکت و حضور آن کشور در عرصه رقابت در بازارهای جهانی را مشخص می نماید.  تاثیر صادرات در این بین به اندازه‌ای مهم است که بسیاری کارشناسان صادرات را تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی می‌دانند.

ضرورت بهره مندی از صنایعی با ویژگی های اقتصاد دانش بنیان و توجه به صادرات این محصولات در رونق صادرات غیرنفتی نقش بسزایی در حل مشکلات اقتصادی و دستیابی به رشد و توسعه پایدار ایفا می کند، که متاسفانه در کشور ما سهم صادرات محصولات دانش نیان در حد قابل قبولی نیست و این مهم می تواند از طریق ارائه مشاوره های فنی و تخصصی و تسهیل در صادرات واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری میسر گردد .

در ادامه گفتگویی با آقای فاروق یوسفی از فعالان عرصه صادرات کالا و خدمات خواهیم داشت تا خط مشی بازار بین المللی برای واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری همدان تبیین گردد و انگیزه لازم جهت تولید بیشتر و با کیفیت، برای صادرات فراهم گردد .

در ابتدای گفتگو خودتان را معرفی و سوابق تحصیلی و شغلی خود را بفرمایید؟

فاروق یوسفی هستم ، فارق التحصیل کارشناسی در رشته کشاورزی و کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد کشاورزی و دارای ۲۲ سال سابقه در عرصه صادرات محصولات خام و تولیدات صنعتی و همچنین مشاور در حوزه تجارت ارایه می کنم.

گام اول موفقیت در صادرات چیست ؟

ابتدا هر تولید کننده قبل از تولید محصوص می باید بازار را شناسایی تحلیل و ارزیابی نماید. بازار بر دو بخش استوار است ۱- بازار داخلی ۲- بازار خارجی ، بازار داخلی به راحتی قابل شناسایی و تحلیل است البته پیچیدگی خود را دارد ولی قابل ارزیابی است . اما بازار خارجی عوامل متعددی از قبیل فرهنگ، نیازها، سلیقه، ذایقه و مولفه های بسیار دیگر را می طلبد، تا تصمیم درست برای صادرات درست به آن کشور گرفته شود . گام اول برنامه ریزی درست و منسجم می باشد که در آن تمام جنبه های فروش کالا در آن کشور سنجیده و بعد نسبت به صادرات اقدام شود. که این مهم فقط از طریق مشاوره با افراد با تجربه محقق می گردد . استان همدان دارای زیر ساخت های بسیاری برای صادرات می باشد در حوزه صادرات خام و فرآوری شده محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی ، خدمات گردشگری، صنایع دستی نفیس و ارزشمند، صنایع غذایی و… می توان فعالیت های متنوعی انجام داد .

مثال ساده ای از تحلیل بازار را ارائه فرمایید ؟

یکی از تولیدات عمده و شاخص استان همدان سیر می باشد که متاسفانه در همدان با قیمت فوق العاده پایین به فروش می رسد و بدون هیچ ارزش افزوده از استان همدان خارج می گردد . در صورتی که پودر سیر برای صنایع غذایی و تبدیلی از قبیل سوسیس و کالباس و صنایع دارویی کاربرد بسیاری دارد پس تولید کننده می باید بازار اصلی آن را شناسایی و توجه خود را به آن معطوف دارد.

در حوزه خدمات چه فعالیتی می توان داشت؟

در حوزه خدمات نیز به همین گونه است نیروی فنی و کارآمد مورد نیاز خیلی از کشورهای همسایه می باشد به شرطی که تکنیسین های ما، رزومه و مهارت کافی را در زمینه کار خود داشته باشند .

تفاوت نرخ ارز و تحریم ها مانعی بر صادرات نخواهد بود؟

نرخ ارز هرچه بالاتر باشد به نفع صادرکنندگان خواهد بود زیرا محصول خود را به قیمت بالاتری خواهد فروخت و سود بیشتری نسیب تولید کننده می شود، در خصوص تحریم نیز بازار صادرات برای ما محدود نیست زیرا کشورهای بسیاری متقاضی مبادلات تجاری و خرید کالا و خدمات از جمهوری اسلامی ایران هستند و مبادلات به صورت دریافت نقدی است و تبادل و ورود ارز به کشور مشکل ندارد همچنین ارز نیمایی و معافیت های گمرکی کمک شایانی به تولیدکنندگان متقاضی صادرات به خارج کشور می کند .

شرکت بازرگانی یوسفی در راستای صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان پارک چه خدماتی ارائه می کند؟

ما در شرکت بازرگانی یوسفی به صورت مستقیم به ۱۲ نوع محصول برای مصارف مختلف از قبیل مواد اولیه در تولید نوشیدنی و نوشابه، مواد غذایی، لیبل، شیشه و ظروف پلاستیکی درصنایع بسته بندی نیازمندیم. همچنین آماده ارائه راهنمایی و مشاوره برای ورود به کشورهای هدف، تعامل و ارتباط برای ایجاد بسترهای صادرات تولیدات و محصولات دانش بنیان به کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، کویت و قطر هستیم.

و نکته پایانی ؟

ابتدا برای رسیدن به موفقیت اراده و پشت کار خود واحدهای فناور نیاز می باشد تا به قله های تعالی صادرات گام بردارند. اراده کنند و جهت برنامه ریزی در عرصه صادرات اقدام کنند همچنین با هماهنگی پارک علم و فناوری آماده برگزاری جلسات مشاوره در جهت صادرات و تجارت محصولات دانش بنیان هستم .

اخبار

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری همدان

منبع خبر

پارک علم و فناوری همدان

پارک علم و فناوری همدان

پارک علم و فناوری همدان یک پارک علم و فناوری در شهر همدان می باشد

نظرات