ایده‌­هایی برای اجرای بهتر و موفق‌­تر...

ایده‌­هایی برای اجرای بهتر و موفق‌­تر...

ایده‌­هایی برای اجرای بهتر و موفق‌­تر قرعه­‌کشی

از خلاقیت تا کیفیت

مشتریان تخفیف و قرعه‌کشی را دوست دارند. پرداخت با کوپن یا شرکت دادن در قرعه‌کشی پس از خرید می‌تواند حس خوبی به آن‌ها بدهد.  برای مثال، استراتژی BOGO (یا یکی بخر و یکی رایگان دریافت کن) یکی از استراتژی‌های محبوب سوپرمارکت‌های محلی است که وفاداری در مشتریان ایجاد می‌کند.

دلیل این‌که مزایای سنتی مشتری‌مداری در این روزها موثر نیست، این است که شکل وفاداری مشتری با گذشت زمان تغییر می‌کند. وقتی برندی به چیزی فراتر از فروش محصول یا خدمات خود به مشتری نگاه می‌کند، مشتری احساس ارزشمندی می‌کند و انگیزه‌اش برای حفظ رابطه با برند تقویت می‌شود. مشتریان با مواردی مانند توجه برندها به سبک زندگی آنها و اثرگذاری روی آن، انگیزه می‌گیرند.

با ارائه مشوق‌های برنامه وفاداری که برای مشتری سرگرم‌کننده و جذاب باشد، نیاز مشتریان به همان اندازه سرگرم‌کننده و جذاب تلقی می‌شود. یکی از برنامه‌های جذاب برای مشتریان قرعه‌کشی است. بسیاری از مشتریان به امید بردن قرعه‌کشی در کمپین‌ها شرکت می‌کنند. در ادامه در مورد ایده‌هایی که برندهای مختلف برای انجام موفق قرعه‌کشی و کمپین‌های مارکتینگ انجام می‌دهند، بیشتر خواهید خواند.

قرعه‌کشی رایگان محصولات

یکی از جوایز ساده و در دسترس که می‌تواند برای قرعه‌کشی‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و موجب وفاداری مشتریان نیز شود، قرعه‌کشی رایگان محصولات است. حتما پیج برندهای بهداشتی و آرایشی چون مای و سینره و... را در اینستاگرام دیده‌اید که از این روش به‌وفور استفاده می‌کنند و محصولات رایگان خود را از بین افرادی که کامنت و لایک می‌گذارند، به واسطه قرعه‌کشی اهدا می‌کنند. اگرچه برخی پیشنهادها به این شکل ممکن است شامل تخفیف یا پیشنهادی برای خرید یک کالا باشد، اما هیچ‌چیز به اندازه محصولی که موجب ارتباط میان شما و برند شده، چیز خوبی برای ارائه به مشتری نیست. مشتریان دوست دارند محصولات خود شرکت را نیز در قرعه‌کشی ببرند.

البته اگر در تمام کمپین‌هایتان به مدت طولانی تنها محصول خود را در جوایز بگنجانید، ممکن است موفق نشوید. بااین‌حال، اگر یک پلتفرم وفاداری جذاب داشته باشید و بدانید که سود خود را از این معامله پس می‌گیرید، باید به مشتریان اجازه دهید به جز محصولات رایگان چیز دیگری نیز به عنوان پشتیبانی و حمایت شما دریافت کنند. به همین دلیل است که برخی برندها مانند شرکت‌های توزیع اینترنت یک سال خدمات رایگان شرکت خود به‌علاوه مبلغی را به عنوان هدیه قرعه‌کشی به مشتریان خود می‌دهند.

مشارکت با شرکت‌های دیگر

حتما شما نیز در آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون دیده‌اید که دو برند بزرگ تصمیم می‌گیرند با هم یک کمپین قرعه‌کشی انجام دهند. بهترین راه برای استفاده برنامه وفاداری مشتری به این شکل، یافتن منافع مشترک جمعیت‌شناختی است. هر دو برند باید یک مشتری مشترک را هدف قرار دهند. البته هدف نهایی برندها در این حالت وفاداری مشتری نیست، اما راهی عالی برای تشویق فروش با دو محصول متفاوت با هدف یک بازار مشترک است.

جایزه‌ای مرتبط با برند تجاری

اولویت دادن به کیفیت نسبت به کمیت هنگام جذب مشتری بسیار مهم است. هدف این است که افرادی را به سمت برند خود جذب کنید که ممکن است محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند. به گفته مدیر اجرایی ShortStack جیم بلوسیچ، جایزه‌ای که برای قرعه‌کشی انتخاب می‌کنید، باید دو نقش را داشته باشد؛ اول این‌که باید مخاطبان شما را جذب کند و دوم این‌که باید محصول یا خدمات شما را به نمایش بگذارد. این یک مشوق و تبلیغ موثر است .

انتخاب یک جایزه بزرگ که مرسوم، مد روز یا ارزشمند باشد، مانند اپل واچ یا پول نقد یا پلی استیشن ۵، ممکن است به این معنی باشد که فالوئرها و بازدیدهای زیادی خواهید داشت. بر اساس اعداد اولیه لایک و فالو، در نگاه اول شاید به نظر برسد ‌کمپین موفقیت‌آمیز است. اما به محض این‌که کمپین شما تمام و قرعه‌کشی انجام شد، بسیاری از افرادی که شما را دنبال کردند و وارد سیستم شدند، ممکن است لغو اشتراک داشته باشند، یا آنفالو کنند. چرا؟ زیرا آن‌ها فقط آن آی‌پد را می‌خواستند و ممکن است علاقه‌ای به خدمات شما نداشته باشند. (مگر این‌که به طور اتفاقی اقدام به فروش آی‌پد کنید!)

همان‌طور که در بالا گفتیم، حتی ارائه خود خدمات شما نیز ممکن است به اندازه کافی برای مشتری جذاب یا فریبنده نباشد. جیم می‌گوید: اگر فکر می‌کنید محصول یا خدمات شما «خسته‌کننده» است، ممکن است مجبور به ارائه خلاقیت شوید. برای مثال، اگر برند فروش مبلمان هستید و از محصول خود در قرعه‌کشی به مشتریان جایزه داده‌اید، یک سال خدمات تمیز کردن و تعمیرات آن را به عهده بگیرید.

مطالعه موردی:

اقامتگاه و مرکز اسپای Mountain View Grand Resort ; Spa دو شب اقامت رایگان را برای کمک به افزایش مشتریان خود در اواخر زمستان- اوایل بهار – که فصل بدون مشتری است، فراهم کرد. آن‌ها کمپین خود را در فیس‌بوک اجرا کردند و از آن‌جا که جایزه آن‌ها همان چیزی بود که «می‌فروشند»– یعنی محل اقامت- قادر به جمع‌آوری اطلاعات کاربرانی بودند که دوست دارند در قرعه‌کشی این دو شب اقامت شرکت کنند. این کمپین در مقایسه با کمپین‌های قبلی، ۷۸ درصد افزایش در ورودی‌ها و ۱۴۱ درصد افزایش بازدید از کمپین را به خود اختصاص داد.

فصلی فکر کنید

جوایزی که برای قرعه‌کشی خود انتخاب می‌کنید، خوب است با توجه به فصل و نیاز مشتری تعیین شود. به عنوان مثال، در خارج از کشور در بازه‌های کریسمس و فوریه که مناسبت ولنتاین نیز در آن روزهاست، شرکت‌ها معمولا هدیه‌هایی چون یک قطعه جواهر یا کارت هدیه برای رزرو یک شام دو نفره را به عنوان هدایای قرعه‌کشی شرکت در کمپین‌های خود در نظر می‌گیرند. هم‌چنین آن‌ها در خصوص انتخاب تبلیغات خود برای این کمپین‌ها خلاقیت زیادی به خرج می‌دهند.

مطالعه موردی:

شرکت تولید اجاق گاز Camp در ماه دسامبر خود یک کمپین موفقیت‌آمیز ارائه داد که منجر به افزایش ۱۰۷ درصدی ورودی‌ها بیشتر از تبلیغات معمول و به یک شاهکار تبدیل شد. کمپین سرآشپز camp طی ۱۲ روز ۱۲ محصول را به مشتریان خود هدیه داد. هم‌چنین برای این‌که میزان مشارکت را بالا ببرد، هدیه‌های کوچکی را به شرکت‌کنندگان دیگر داد تا در کنار خانواده و دوستان خود از استفاده از آن‌ها لذت ببرند. اگرچه فصل خوب فروش آن‌ها تابستان بود، اما این کمپین قرعه‌کشی به آن‌ها اجازه داد در طول تعطیلات زمستانی نیز فروش خوبی داشته باشند.

پاداش به محتوای تولید کاربر

مسابقاتی که به مشارکت مردم بستگی دارد، به این معنی است که شما در ازای آن، چیزی دریافت می‌کنید و‌ آن اطلاعات است. یک کمپین طراحی کنید که کاربران در آن تولید محتوا کنند و به برنده‌ای که بیشترین مشارکت را داشته، از میان دیگر شرکت‌‌کنندگان جایزه بدهید. مخاطبان خود را تشویق کنید تا به شما در تولید محتوای شرکت کمک کنند. محتوایی که به شما کمک می‌کند کسب‌وکار خود را بیشتر پیش مشتریانتان ارزشمند جلوه کنید. این کاری است که برندهایی مانند سامسونگ به‌وفور انجام می‌دهند و تولید محتوا را به مخاطبان و حتی سفیران برند خود می‌سپارند. مسابقات عکاسی، نوشتن و... برای شرکت در قرعه‌کشیِ چنین برندهایی به‌وفور روی شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود. جایزه‌ای ملموس برای این کار در نظر بگیرید تا از فواید بازاریابی دهان به دهان نیز استفاده کرده باشید.

مطالعه موردی:

برند Star Fine Foods ، تولیدکننده غذای مدیترانه‌ای، یک کمپین قرعه‌کشی با سه سطح جایزه مختلف طراحی کرد و تولید محتوای آن را به کاربران سپرد. جایزه نفر اول ۵۰۰۰ دلار، جایزه نفر دوم ۱۰۰۰ دلار و جایزه نفر سوم استفاده از محصولات رایگان این برند به مدت یک سال. نحوه شرکت در قرعه‌کشی نیز به این صورت بود که شرکت‌کنندگان باید عکس از غذای خود و دستورالعمل پخت آن بفرستند. هر چه آن‌ها فعالیت بیشتری انجام دهند، شانس بیشتری برای برنده شدن داشتند. هم‌چنین به این برند نیز این فرصت را داد تا تعداد زیادی اطلاعات از مشتریان بالقوه و بالفعل خود جمع‌آوری کند. این مسابقه قرعه‌کشی منجر به افزایش بازدید ۲۸۸ درصدی از وب‌سایت مجموعه شد.

انتخاب یک جایزه بزرگ که مرسوم، مد روز یا ارزشمند باشد، مانند اپل واچ یا پول نقد یا پلی استیشن ۵، ممکن است به این معنی باشد که فالوئرها و بازدیدهای زیادی خواهید داشت. بر اساس اعداد اولیه لایک و فالو، در نگاه اول شاید به نظر برسد ‌کمپین موفقیت‌آمیز است. اما به محض این‌که کمپین شما تمام و قرعه‌کشی انجام شد، بسیاری از افرادی که شما را دنبال کردند و وارد سیستم شدند، ممکن است لغو اشتراک داشته باشند، یا آنفالو کنند. چرا؟ زیرا آن‌ها فقط آن آی‌پد را می‌خواستند و ممکن است علاقه‌ای به خدمات شما نداشته باشند

اولویت دادن به کیفیت نسبت به کمیت هنگام جذب مشتری بسیار مهم است. هدف این است که افرادی را به سمت برند خود جذب کنید که ممکن است محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند. به گفته مدیر اجرایی ShortStack جیم بلوسیچ، جایزه‌ای که برای قرعه‌کشی انتخاب می‌کنید، باید دو نقش را داشته باشد؛ اول این‌که باید مخاطبان شما را جذب کند و دوم این‌که باید محصول یا خدمات شما را به نمایش بگذارد

لینک اصل خبر در سایت تجارت طلایی نیک روش

    منبع خبر

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش

    تجارت طلایی نیک روش یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات