بازار داخلی داروهای زیستی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری رونق می‌گیرد

بازار داخلی داروهای زیستی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری رونق می‌گیرد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دارو یکی از حیاتی ترین و راهبردی ترین کالاهایی است که در بازار معامله می شود. این کالای حیاتی جایگاه ویژه ای در نظام سلامت همه کشورها دارد. جایگاه ویژه این کالای ضروری برای همه اثبات شده است به همین دلیل، دولت ها بخش مهمی از درآمدهای خود را به تامین نیازهای این صنعت اختصاص می دهند.

ایران در چند سال اخیر که بازار خارجی را تا حدودی از دست داده و با مشکلات تحریم های جهانی مواجه است به فکر تامین داروی مورد نیاز خود به کمک متخصصان داخلی افتاده است. متخصصانی که در این شرایط ویژه توانسته اند نیاز داخلی کشور را تا حد قابل قبولی تامین کنند. داروهایی که تا پیش از این تنها با واردات دارویی تامین می شد، این روزها رنگ و بویی ایرانی گرفته اند و به بازار دارویی رونق بخشیده اند.

اما در این میان تولید داروهای زیستی، قصه و جاده خود را دارد. داروهایی که با مواد اولیه زیستی تهیه می شوند و از فناوری پیچیده ای برخودارند. این داروها در دنیا بازار بزرگی را به خود اختصاص داده اند و ارزآوری قابل توجهی را برای کشورهای دارای این فناوری ها به ارمغان آورده اند.

ایرانی نیز یکی از کشورهای پیشرو در حوزه زیستی است. تولید محصولات زیستی در ایران با وجود حجم بالای جوانان و فارغ التحصیلان حوزه زیست فناوری شرایط مطلوبی دارد و آینده روشنی برای این صنعت پیش بینی می شود.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که در حلقه بازیگران این عرصه با اجرای برنامه های مختلفی به دبنال رونق بازار داروهای زیستی است. «یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های ستاد تولید ۳۰ داروی جدید زیستی در کشور است» این مطلب را مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفته است. آن طور که قانعی می گوید: « یکی از اولویت‌های ستاد، حمایت از تولید داروهای جدید است که در این زمینه با حمایت‌های ستاد، داروهای جدید زیستی در کشور تولید می‌شود. این داروها به کمک متخصصان داخلی تولید می‌شود.»

البته این ستاد در کنار تولید داروهایی که در حوزه زیستی تولید می شود به دنبال « تدوین اولویت هایی جدید دارویی کشور» نیز هست. این کار به رونق دهی بازار دارویی کشور و تامین نیازهای مختلف دارویی بیماران کمک می کند. کاری که با تلاش متخصصان داخلی و به صورت کاملا بومی صورت خواهد گرفت.

پایان پیام/۲۳

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع خبر

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

    نظرات