اینفوگرافیک چیست و چه اهمیتی در شبکه های اجتماعی دارد؟


فهرست

اینفوگرافیک چیست

انواع اینفوگرافیک

چرا اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد

اینفوگرافیک در توییتر

اینفوگرافیک در اینستاگرام

نتیجه گیری

مقدمه چقدر از دنیای تصاویر اینفوگرافیک و ایجاد ارتباط بصری با کاربران اطلاع دارید؟ می‌دانید استفاده از اینفوگرافیک‌ها چه مزیتی در شبکه‌های اجتماعی و حتی وب سایت‌ها دارند؟ اینفوگرافیک‌ها در عصر داده‌های کلان امروزی، بسیار جذاب و تاثیرگذار هستند، آنها باعث می‌شوند مخاطبان روی آن‌ها کلیک کرده و آن تصویر اینفوگرافیک را به اشتراک بگذارند و از این طریق باعث افزایش ترافیک سایت ‌شوند. پس بسیار حائز اهیت است که شناخت درستی از انواع آن و استفاده درست از تصاویر اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. در این پست از اینفوگرافیک و میزان اهمیت آن درشبکه های اجتماعی خواهیم گفت.

اینفوگرافیک چیست اینفوگرافیک مجموعه ای از تصاویر، نمودارها و متن هستند که به طور خلاصه درک راحت موضوعی را ارائه می دهند.در اینفوگرافیک‌ها از تصاویر جذاب برای برقراری ارتباط سریع و واضح اطلاعات استفاده می‌کنند. استفاده از آن‌ها باعث افزایش آگاهی از برند نیز می‌شود.

اینفوگرافیک‌ها ابزاری ارزشمند برای برقراری ارتباطات بصری هستند، که اگر از نظر بصری خلاقانه و منحصر به فرد باشند اغلب توجه ما را به خود جلب می کند و رها نمی کند .

اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که تصاویر در اینفوگرافیک علاوه بر هیجان انگیز و جذاب بودن، به ما کمک کنند تا محتوای اینفوگرافیک را درک، و به خاطر بسپاریم. اینفوگرافیک ها برای هضم آسان اطلاعات پیچیده عالی هستند. این بدان معنی است که می توانند تقریباً در هر صنعتی مفید باشند. از این تصاویر برای رسیدن به مقاصد گوناگونی همچون اطلاع رسانی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم، راهنماهای کاربردی، نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی، جلب توجه بینندگان به یک موضوع، نقشه‌ها و مسیریابی، جمع آوری چند نوع اطلاعات در یک تصویر و دهها مورد دیگر به کار می رود.

انواع اینفوگرافیک

انواع مختلفی از اینفوگرافی داریم که در اینجا می‌خواهیم به چند مدل از آنها بپردازیم .

اینفوگرافی آماری

این نوع از اینفوگرافی، با بصری سازی داده‌های آماری، فهم و درک آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. داده‌ها پایین‌ترین سطح محتوا هستند که می‌توان با نمودار و جداول خلاقانه آنها را جذاب‌تر به تصویر کشید. آنها معمولاً حاوی متن بسیار کمتری از اینفوگرافی اطلاعاتی هستند و جریان روایی آنها کمتر است.تصاویر اینفوگرافیک آماری زیادی وجود دارد. تصویر زیر یک مثال خوب از این نوع است که آمار کودکان کار را با استفاده از نموار‌های جذاب و کمترین محتوا، در کامل‎‌ترین حالت به تصویر کشیده است.

در اینفوگرافیک اطلاعاتی، محتوا دسته‌بندی می‌شود با استفاده از رنگ، هندسه و اندازه، انتقال محتوا به سادگی انجام می‌شود.در مثال زیر با حفظ جریان روایی، توضیح داده شده که چرا و چگونه باید از یوتیوب برای پیشرفت بیزنس استفاده کرد. می‌بینیم که با استفاده از رنگ‌ها، المان‌ها و شکل ظاهری این دو مطلب از هم تفکیک شده ‌اند.

اینفوگرافیک تایم لاین

اینفوگرافی‌های تایم لاین بهترین نوع اینفوگرافیک برای برجسته سازی تاریخ‌های مهم یا ارائه نمای کلی از وقایع (به عنوان مثال جدول زمانی پروژه) است. به طور کلی برای نمایش اتفاقات مرتبط با یک موضوع در بازه زمانی مشخص به کار برده می‌شوند.در تصویر زیر یک نمونه کامل از تکامل آموزش آنلاین از سال ۱۹۵۸ تا ۲۰۱۳ با استفاده از آیکون‌ها، رنگ و محتوای مناسب نشان داده شده است.

اینفوگرافیک جغرفیایی

نمایش اطلاعاتی که به موقعیت‌های مکانی و جغرافیایی مربوط می‌شود. از انواع نقشه ‌ها برای داده های جغرافیایی و جمعیت شناختی می‌توان استفاده کرد.به عنوان مثال تصویر زیر، تاثیر کرونا بر انرژی، در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف دنیا را با استفاده از نقشه و المان نشان داده است.

اینفوگرافی پردازشی

فرآیند انجام یک کار و مراحل آن را به سادگی نشان می‌دهد. باید در نظر داشته باشید که مخاطب از کجا شروع به بررسی می‌کند تا نقطه شروع فرایند را دقیقا در همان نقطه از اینفوگرافیک قرار دهید. این کار نیاز به شناخت دقیق مخاطب و بستر انتشار دارد. در مثال زیر مراحل استفاده از گوگل میت مرحله به مرحله با استفاده از آیکون‌ها و حفظ تراز المان‌ها به تصویر کشیده شده است.

اینفوگرافی مقایسه ای

این نوع از اینفوگرافی برای نشان دادن تفاوت‌ها، تضاد‌ها،شباهت‌ها ومزیت ها استفاده می‌شود. مانند مقایسه دو محصول در کسب و کارهای فروشگاهی یا دو خدمت.

به عنوان نمونه در تصویر زیر‌ ویژگی‌های دو گوشی iphone ۶s و galaxy s۷ با هم مقایسه شده اند.

در نهایت از انواع تصاویر اینفوگرافی متناسب با نیاز کسب و کارتان در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید استفاده کنید.ولی در همین مطلب توضیحاتی درباره نحوه انتشاره این تصاویر در پلتفرم‌های توییتر و اینستاگرام خواهیم داد.

چرا اینفوگرافیک در شبکه های اجتماعی اهمیت دارد؟

همان‌طور که گفتیم اینفوگرافیک‌ها برای موضوعات پیچیده که از نظر داده سنگین هستند بسیار مناسب است. تصاویر اینفوگرافیک یکی از عناصر موجود در شبکه‌های اجتماعی هستند که می‌توانند توجه خواننده را به خود جلب کند. چون تصاویر و فیلم ها بیشتر از محتوای نوشته شده مورد استقبال قرار می‌ گیرد . اینفوگرافیک‌ها می ‌توانند یک روش عالی برای برقراری ارتباط با مخاطبان باشند، زیرا در مقایسه با محتوای نوشته شده ،چشم نوازتر هستند.

محتوای نوشته شده، هر چقدر هم خوب نوشته شده باشد، به راحتی در میان هزاران پستی که به صورت آنلاین منتشر می شوند، از بین می رود. با این حال، اینفوگرافیک ها اغلب توسط افراد ذخیره یا اشتراک‌گذاری می شوند، فقط به این دلیل که اطلاعات ارزشمندی را به صورت کاملاً قالب بندی شده ارائه می دهند و تاثیر زیادی بر خواننده می گذارند.

در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، فضای دیجیتال افزایش چشمگیری در استفاده از اینفوگرافیک توسط مشاغل آنلاین داشته است. بسیاری از مشاغل را مشاهده خواهید کرد که استفاده از اینفوگرافیک را برای رسانه های اجتماعی خود به حداکثر رسانده‌اند. به طور کلی تصاویر اینفوگرافیک تمایل به خواندن را ۸۰% افزایش می‌دهد.

.از جمله ویژگی های برجسته ای که لزوم استفاده از اینفوگرافیک‌ها را در شبکه های اجتماعی ضروری کرده است شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مطالعه آنها زمان کمتری می‌گیرد.در مقایسه با محتوای نوشتاری، محتوای گرافیکی در زمان بسیار کمتری مصرف می شود. مغز انسان فقط چند ثانیه طول می کشد تا اطلاعاتی را که به خوبی قالب بندی شده و بصورت تصویری است ، مصرف کند. تمام هدف اینفوگرافیک ارائه دانش، نکات یا خلاصه ای دقیق درباره یک موضوع یا مشکل خاص است.
  • اینفوگرافیک ها به راحتی قابل درک هستند. البته این به نحوه ایجاد اینفوگرافی بستگی دارد. باید خوانایی، قالب بندی مناسب جریان روائی درست داشته باشد باشد، جایی که هر نقطه به صورت یکپارچه به نقطه بعدی متصل شود.. به همین دلیل است که حتی افرادی که اطلاعات کمی در مورد یک موضوع خاص دارند درک و حفظ محتوای اینفوگرافی برایشان آسان است.
  • تعامل بیشتری ایجاد می‌کند. اینفوگرافیک در مقایسه با یک محتوای نوشتاری جذابیت بیشتری دارد. خوانندگان ترجیح می‌دهند اینفوگرافیک ها را به اشتراک بگذارند زیرا اطلاعات زیادی را با حداقل کلمات ممکن منتقل می کنند، در حالی که از نظر بصری نیز جذاب هستند.
  • باعث برجسته سازی برند می‌شود. اینفوگرافیک‌های ساخته شده توسط برند‌ها، متناسب با لحن، سبک برند، ارزش ها و رنگ های تجاری آنها هستند. بنابراین برندی مانند RedAlkemi که هر روز یک اینفوگرافیک را به اشتراک می‌گذارد و از تصاویر رنگارنگ استفاده می‌کند، از برندی که فقط از تصاویر سیاه و سفید استفاده می‌کند، متمایز خواهد بود. این به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کند و باعث تقویت تصویر برند می‌شود.
  • خلاصه سازی مطالب مهم‌ را انجام می‌دهد. شخصی که وقت خواندن کل مطالب را ندارد، می‌تواند به سرعت از طریق اینفوگرافیک یک مرور کوتاه و واضح در مورد مطالب داشته باشد.
  • باعث پایداری مطالب در افراد می‌شود زیرا که مغز انسان تصاویر را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.
  • مردم اطلاعات، به ویژه آمار، اعداد و ارقام را دوست دارند. اینفوگرافیک ها برای کمک به مردم در سنتز داده‌ها بسیار عالی هستند و نتایج نشان داده که این تصاویر، داده‌های شما را با اعتبار‌تر می‌کند.
  • قابلیت اشتراک پذیری بالایی دارند که این موضوع به ویروسی شدن مطالب کمک می‌کند.

اینفوگرافیک‌ها معمولاً بلند و باریک هستند. تصاویر عمودی از این دست، در Pinterest بهترین حالت را دارند. اگر در این سایت حضور فعال دارید، گزینه ای خوبی برای نمایش اینفوگرافیک شما است.اینفوگرافیک خود را برای مشاهده آسان در SlideShare به صورت PDF به اشتراک بگذارید. از طریق Pinterest یا SlideShare می توانید اینفوگرافیک خود را با کلیک یک دکمه، در توییتر، فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این استراتژی می تواند به شما کمک کند در چندین شبکه اجتماعی دنبال کننده داشته باشید .

اگر می خواهید اینفوگرافیک خود را مستقیما به اشتراک بگذارید، به عنوان مثال ارسال بخشی از نمودار را در نظر بگیرید. فیس بوک و توییتر هر دو برای تصاویر کوچکتر طراحی شده‌اند. بخش کوچکی از اینفوگرافیک خود را برای نمایش در این رسانه های اجتماعی انتخاب کرده و آن را به اینفوگرافیک کامل ارسال شده در جای دیگر لینک دهید. می توانید از این استراتژی اشتراک گذاری، برای جذب بینندگان به وب سایت یا وبلاگ شرکت خود و یا سایر شبکه های اجتماعی استفاده کنید. اگر ترجیح می‌دهید کل صفحه اینفوگرافیک را در صفحه ای مانند Facebook در دسترس بگذارید، تجزیه آن را به صورت یک سری تصاویر در نظر بگیرید .

اما اگر می‌خواهیددرمورد سایزمناسب این تصاویر در شبکه های اجتماعی مختلف بدانید، در ادامه نکات مهم تصاویر اینفوگرافیک در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی را شرح می‌دهیم.

اینفوگرافیک توییتر

افراد سه برابر بیشتر درگیر توییت هایی هستند که شامل محتوای تصویری هستند. مخاطبان امروز تشنه یک تجربه بصری هستند. ویدیوها ، تصاویر و GIF را در توییت‌های خود بگنجانید. محتوای تصویری توجه افراد را هنگام پیمایش در فید جلب می‌کند و آن‌ها را به مشارکت عمیق تر تشویق می‌کند.

قبل از  هر چیز به ۳ نکته در نحوه ایجاد اینفوگرافیک توجه کنید:

  • برای کدام پلتفرم اینفوگرافی ایجاد می‌کنید.
  • پیام اصلی که می‌خواهید منتقل کنید.
  • چگونه می‌توان این اطلاعات را در بهترین طرح قرار داد.

بعد از این که این موارد را در نظر گرفتید شروع می‌کنید به ایجاد طرح اینفوگرافیک.

ابعاد تصویر توییتر برای محتوای به اشتراک گذاشته شده ۴۴۰ پیکسل در ۲۲۰ پیکسل است، که کاملاً کوچک است. طراحی اینفوگرافیک توییتر برای چنین فضای کمی آسان نیست، بنابراین مهم است که محتوای موجود در تصویر را محدود کنید. پیشنهاد می‌شود طرحتتان در۸۸۰ پیکسل در ۴۴۰ پیکسل باشد. با دو برابر شدن اندازه، سطح وسیع تری برای کار دارید و تصویر همچنان تغییر اندازه می‌دهد تا در شبکه های اجتماعی جای بگیرد. نقل قول های الهام بخش و علمی،همچنین نمودارها و داده‌های ساده بهترین عملکرد را در شبکه های اجتماعی توییتر دارند. بیشتر کاربران توییتر وقت و حوصله خواندن بخشهای طولانی متن را ندارند، پس تا جای ممکن تصاویر و آیکون‌های بصری را با کمی متن ترکیب کنید.

اینفوگرافیک در اینستاگرام

ابعاد تصویر اینستاگرام ۱۰۸۰پیکسل در ۱۰۸۰پیکسل است. باز هم، اندازه این ابعاد بسیار کوچکتر است و می‌تواند در ۸۰۰ پیکسل در ۸۰۰ پیکسل یا ۶۰۰ پیکسل در ۶۰۰ پیکسل طراحی شود تا تجسم کل طرح اینفوگرافیک را برای شما آسان‌تر کند. اندازه مناسب برای تصاویر اینوگرافیک در استوری ایسنتاگرام هم ۱۰۸۰ در۱۹۲۰ پیکسل یا ۱۰۸۰ در ۶۰۸ پیکسل می‌باشد. بنابراین اکنون که ابعاد مختلف کار با پلتفرم‌ها را درک کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه پیامی و چه داده ای را در تصاویر خود بگنجانید. از انواع اینفوگرافیک مخصوصا پردازشی و اطلاعاتی می‌توان در اینستاگرام استفاده کرد. تا  جای ممکن داده‌های عددی پیچیده را به یک متن نقل قولی تبدیل کنید. مجله Foundr کار بسیار خوبی در استفاده از اینفوگرافیک‌هایی در زمینه نقل قول‌های الهام بخش برای افزایش تعداد دنبال کنندگان و تعامل کلی آنها در اینستاگرام انجام می‌دهد.همچنین در اینفوگرافیک‌های نموداری داده‌ها را با استفاده از آیکون نشان دهید. این یکی از موثرترین طراحی های بصری برای انتقال درصد یا نسبت های مهم است. استودیوی طراحی Infographic.ly نمونه های بسیار خوبی در کانال اینستاگرام خود دارد.

اشتباهات رایج در طراحی اینفوگرافیک‌ شبکه‌های اجتماعی

  • اول از همه تا جای ممکن از المان‌ها و آیکون‌های بصری به جای متن استفاده کنید.یکی از سریع ترین راه‌ها برای خسته کردن مخاطب، استفاده از متن زیاد در محتوای گرافیکی است.
  • از فونت‌های ناهماهنگ استفاده نکنید سعی کنید نهایتا ۲ یا ۳ فونت در یک طرح اینفوگرافیک استفاده کنید.
  • یکی از نشانه های یک طرح اینفوگرافیک ضعیف، کمبود فضای خالی است.حتما از فضای خالی در طرحتون استفاده کنید.
  • از تعداد زیاد کلمات در در یک خط خودداری کنید. برای افزایش خوانایی در یک خط از ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر استفاده کنید.
  • از سلسله مراتب بصری درست استفاده کنید. به عنوان مثال هرچه المانی بزرگتر باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • از تصاویر رستری به جای وکتور استفاده نکنید.
  • از مد رنگی CMKY به جای RGB در شبکه های اجتماعی استفاده نکنید.
  • تراز نبودن المان‌ها یکی از مشکلات تصاویر اینفوگرافی است که باعث می ‌شود تصویر شما شلوغ و نامنظم به نظر برسد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با اینفوگرافیک و ارتباط آن با شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم. اکنون که با اینفوگرافیک و مزایای آن و همچنین نحوه استفاده آنها در شبکه اجتماعی آشنا شدید شروع کنید به ایجاد اینفوگرافی برای برند خود در پلتفرم های مختلف شبکه‌های اجتماعی. اینفوگرافیک‌ها قدرتمند هستند و به کسب وکار آنلاین شما بیشتر کمک می‌کنند. تا کنون بسیاری از کسب و کارها با استفاده از اینفوگرافی رشد بسیاری در حوزه کاری خود داشته اند. آژانس دیجیتال مارکتینگ راز، با استفاده متخصصین کاربلد خود در این راستا راهنمای شما خواهد بود. پس با شرکت دیجیتال مارکتینگ راز در تماس باشید.

محتوای اینفوگرافیک با راز

مطالب مرتبط:

محتوا و اتوماسیون بازاریابی (اینفوگرافیک) محتوا در شبکه های اجتماعی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ چگونگی ایده پردازی در محتوا نکات طلایی تولید محتوا برای شبکه ‌های اجتماعی و اهمیت آن راهنمای جامع بازاریابی محتوا و راز موفقیت در آن تولید محتوا و هر آنچه باید درباره آن بدانید

لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات