آفت های فضای استارتاپی ایران

آفت های فضای استارتاپی ایران

علیرضا کلاهی (عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران) از آفت بزرگ فضای استارتاپی ایران می‌گوید. در ادامه مطالبی که وی در این رابطه بیان کرده است را می‌خوانیم.

به گزارش اکوسیستم، به دلیل حاشیه‌هایی که اخیرا ترامپ (رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) به وجود آورد، علاقه سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری در ایران کاهش یافته است. البته در این میان سرمایه گذاری داخلی در این حوزه با افزایش روبرو بود، ولی باید مراقب باشیم تا این فضا به بیراه نرود.

در حال حاضر شاهد بعضی سودجویی‌ها و اقدامات غیرمعمول در فضای استارتاپی کشور هستیم. افرادی با نقشه  و برنامه کار سراغ سرمایه گذار می روند و به بهانه راه اندازی استارتاپ، یک میلیارد تومان سرمایه می‌گیرند و بعد به سراغ سرمایه گذار دیگری می‌روند. این موضوع حاکی از آن است که برخی این فضا را دکانی برای سوداگری می‌دانند. این قبیل رفتارهای نامناسب فعالان خالص و خوش فکر این حوزه را با چالش روبرو می‌کند، زیرا در چنین فضایی نمی‌توانند به راحتی سرمایه واقعی جذب کنند.

روند رشد استارتاپ‌های ایرانی با تمام محدودیت‌های موجود در جذب سرمایه گذاران خارجی، ادامه پیدا خواهد کرد. مزیت بزرگ استارتاپ‌ها جذب جوانان نخبه کشور است، بطوریکه اگر فضای رشد استارتاپ‌ها در کشورمان نبود، سرمایه‌های انسانی از بین می‌رفت. از طرف دیگر استارتاپ‌ها سبب شده‌اند که خدمات بهتر و با کیفیت‌تری به مردم ارائه شود. از نظر من شرکت‌هایی مثل دیجی کالا، اسنپ، کافه بازار و دیوار همچنان رشد خواهند کرد. طرح ادغام در زمینه مسافرت آنلاین نشان داد که فرهنگ کسب وکار تغییر کرده است.

باید دید در آینده چه ایده جدیدی در فضای استارتاپ کشور مطرح می‌شود. متاسفانه یکی از آفت‌های بزرگ در این اکوسیستم حرکت‌های گله‌ای و کپی برداری است، همه می‌خواهند دیجی کالا و اسنپ دوم را راه بیندازند در حالیکه در این فضا باید نوآوری و خلاقیت داشت. استارتاپ الزاما اپ نیست و می‌تواند سخت افزار و حتی چیزهای دیگری نیز باشد. سال‌ها پیش با این معضل در صنعت هم مواجه شدیم و شاهد تعدد شرکت‌ها به علت روحیه هجوم به حوزه‌های مختلف و کپی برداری‌های بدون مطالعه بودیم.

نظرات