سوشیال سیگنال چیست  و چه اهمیتی در سئو دارد

سوشیال سیگنال چیست و چه اهمیتی در سئو دارد


فهرست

مقدمه

سوشیال سیگنال چیست؟

اهمیت آن در سئو

روش‌های افزایش سوشیال سیگنال

ابزارهای مناسب برای بررسی سوشیال سیگنال

مقدمه

شاید برای کاربران عادی،‌ شبکه‌های اجتماعی چیزی فراتر از یک بستر برای پیامرسانی نباشند،؛ اما برای مدیران وبسایت اوضاع فرق می‌کند!  بدون شک فردی که یک وبسایت راه‌اندازی می‌کند، دوست دارد که توسط کاربران دیده شود و موقعیت خوبی در نتایج جست­وجو به‌دست آورد. جالب است بدانید که فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف یا به اصطلاح سوشیال‌ سیگنال‌ ها می‌توانند روی رتبه‌بندی وبسایت‌‌ها تاثیر گذار باشند و آنها را یک قدم به هدف‌شان نزدیک‌تر کنند.

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم که سوشیال سیگنال چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟ در آخر هم نکاتی را معرفی می‌کنیم تا با استفاده از آنها رتبه‌بندی وبسایت خود را بهبود دهید. پس حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید!

سوشیال سیگنال به چه معناست؟

سوشیال سیگنال (Social Signal) یا سیگنال‌های اجتماعی، به مجموعه‌ای از فعالیت‌های یک وبسایت در فضای مجازی گفته می‌شود که توسط موتورهای جست­وجو مورد بررسی قرار می‌گیرند.این فعالیت‌ها شامل اشتراک گذاری‌، لایک‌، کامنت‌، تعداد بازدیدهایصفحهیک وبسایت و هرگونه تعامل دیگر از سوی کاربران هستند.

برای مثال،پین شدن عکس‌ها در شبکه اجتماعی پینترست، گزینه "صفحه را به بالا کشید" ( Swipe Up ) در بخش استوری اینستاگرام و ریتوییت در توییتر جزو سیگنال‌های اجتماعی به‌حساب می‌آیند.

درواقع، سوشیال سیگنال‌ را می‌توان نوع متفاوتی از بک لینک دانست که نقش موثری در بهینه سازی وبسایت و حضور آن در جستجوهای ارگانیک ایفا می‌کند. برای مثال، وبسایتی که یکی از ویدیوهایش در یوتیوب بازدید بالایی داشته باشد، محبوبیت آن توسط گوگل تشخیص داده شده و در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد.

پلتفرم‌های بسیاری وجود دارند که بر سیگنال‌های اجتماعی وبسایت‌ها تاثیر می‌گذارند، اما مهم‌ترین آنها شامل فیسبوک، لینکدین، توییتر و پینترست می‌شوند.

اهمیت آن در سئو

بررسی تعاملات کاربران در رابطه با صفحه‌های مجازی یک وبسایت، به معیاری برای رتبه بندی آنها تبدیل شده است که باعث می‌شود فعالیت وبسایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف روی عملکرد سئوشان تاثیر مستقیم داشته باشد. در ادامه مهم‌ترین دلایل اهمیت سوشیال سیگنال در سئو را بیان می‌کنیم.

تعیین شهرت و محبوبیت وبسایت‌ها

یکی از معیارهای گوگل برای رتبه بندی وبسایت‌ها شهرت آنها است، درواقع هرچه یک وبسایت اعتبار، شهرت و محبوبیت بیشتری در بین کاربران داشته باشد، بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار می‌گیرد.

سیگنال‌های اجتماعی این فرصت را فراهم می‌کنند تا وبسایت‌ها بتوانند تعداد دقیق طرفداران خود را تعیین کنند. به‌طوریکه که با بالا بودن تعداد لایک‌ها یا اشتراک‌گذاری‌های محتوای یک وبسایت، موتورهای جستجو تشخیص می‌دهند که کاربران به‌معنای واقعی فعالیت‌های آن را دوست دارند، درنتیجه رتبه آن صفحه را در نتایج جستجو بهبود می‌دهند.

تعیین اینکه چه چیزی برای کاربر بهتر است!

موتورهای جستجو همیشه سعی دارند تا بهترین نتایج را برای کاربران نمایش دهد و بررسی سوشیال سیگنال ‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف است.

دو وبسایت را درنظر بگیرید که از نظر گوگل در جایگاه یکسانی قرار دارند و به‌طور همزمان مقاله‌ای منتشر می‌کنند. گوگل این دو مقاله را به‌طور یکسان در جستجوهای کاربران نشان می‌دهد، اما باقی کار به‌عهده کاربران است! به عبارت دیگر، هرکدام از مقاله‌ها که بازنشر بیشتری داشته باشند نسبت به مقاله دیگر در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد.

اعتماد کاربران به شبکه‌های اجتماعی

طبیعتا کاربران به توصیه‌های دوستان، آشنایان و اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود نسبت به توصیه‌های وبسایت‌ها اعتماد بیشتری دارند. به همین دلیل است که وبسایت‌ها برای بیشتر دیده شدن باید به تعداد اشتراک گذاری‌های محتوای خود توسط کاربران توجه داشته باشند.

روش‌های افزایش سوشیال سیگنال

وبسایت‌ها می‌توانندبا به‌کارگیری استراتژی‌های مختلف، تعاملات کاربران وبسایت خود را افزایشداده و به موتورهای جستجو ثابت کنند که محتوای آنها ارزش دیده شدن را دارد. برای بهبود سوشیال سیگنال وبسایت‌تان توصیه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

عضویت در تمام شبکه‌های اجتماعی و فعالیت مداوم در آنها

اولین و ساده‌ترین قدم برای افزایش سیگنال‌های اجتماعی وبسایت‌تان،‌ این است که در تمام شبکه‌های اجتماعی (تاجایی که به عملکرد وبسایت‌تان مرتبط است) مانند فیسبوک، ‌توییتر،‌ لینکدین، اینستاگرام، آپارات و... یک حساب کاربری ایجاد کنید.

اما فقط حضور داشتن در شبکه‌های اجتماعی کافی نیست، ‌بلکه حضور پررنگ و فعالیت مداوم وبسایت شما باید توسط کاربران درک شود. اگر وقت کافی برای رسیدگی به این مسائل ندارید لازم نیست که به‌تنهایی عمل کنید. حضور یک یا چند فرد حرفه‌ای برای تولید محتوای مداوم در این شبکه‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای پیشرفت وبسایت‌تان باشد.

استفاده از روش دعوت به اقدام

درخواست از کاربران برای اشتراک‌گذاری، لایک و ریتوییت کردن یک محتوا، روشی است که هر تولیدکننده محتوا باید آن را درنظر داشته باشد. نوع طرح این درخواست بسیار مهم است؛ اما شک نکنید که اگر ارتباط خوبی با مخاطب داشته باشید و محتوای باارزش تولید کنید،‌ مخاطبان واقعی شما قطعا به درخواست‌تان عمل خواهند کرد.

راه‌اندازی کمپین و ایجاد رقابت

حتما در شبکه‌های اجتماعی مختلف با این پدیده برخورد کرده‌اید که طی یک بازه زمانی کوتاه، توجه بسیاری از کاربران به یک محتوا یا هشتگ خاص جلب می‌شود. باید بدانید که این جو از قصد ایجاد شده و روشی برای افزایش سوشیال سیگنال آن محتوا است.

در این استراتژی با ایجاد کمپین‌های خاص یا درنظر گرفتن جایزه برای کاربران و ایجاد رقابت بین آنها فضایی ایجاد می‌شود که یک هشتگ یا محتوا دائما در آن فضا به اشتراک گذاشته شده و درنتیجه توجه کاربران زیادی را به خود جلب می‌کند.

ارائه محتوای باکیفیت

کاربران شبکه‌های اجتماعی روزانه ساعت‌های زیادی را برای اشتراک گذاری محتواهای متفاوت و بحث کردن درمورد مسائل مختلف صرف می‌کنند. وظیفه صفحه وبسایت شما در این شبکه‌ها این است که با ارائه محتوای مناسب، وبسایت‌تان را به مقصد نهایی تعامل کاربران تبدیل کند.

برای اطمینان از قرار گرفتن وبسایت شما در تعاملات روزانه کاربران، لازم است که محتوای باکیفیت تولید کنید. مخاطبان به  تعریف‌های شما درمورد وبسایت‌تان اهمیتی نمی‌دهند وبرای آنها مهم نیست که خدمات یا محصولات شما چقدر خوب به‌نظر می‌رسند.، بلکه نیاز اصلی مخاطب محتوایی است که به دانسته‌هایش اضافه کند یا موجب سرگرمی او باشد.

قرار دادن دکمه اشتراکوبسایت

مطمئن شوید که کاربران فرآیند آسانی برای به‌اشتراک گذاری محتوای وبسایت شما طی می‌کنند، ‌درغیر این صورت ممکن است که از این کار منصرف شوند!

کپی کردن لینک وبسایت و اشتراک آن در صفحه مورد نظر زمان زیادی از کاربر می‌گیرد، اما شما می‌توانید با اضافه کردن دکمه "اشتراک وبسایت" برای وقت کاربران خود ارزش قائل شوید.

برای بهینه سازی این استراتژی بهتر است که دکمه اشتراک گذاری وبسایت را در بالای صفحه و در دسترس قرار دهید،‌ چراکه هرچه موقعیت آن واضح‌تر باشد،‌ پروسه اشتراک گذاری برای مخاطب آسان‌تر می‌شود.

درنظر گرفتن بلاگ در وبسایت

درنظر گرفتن بلاگ برای هر وبسایت با هرخدماتی ضروری است. درواقع،‌ مخاطبان عاشق محتوای رایگان و جذاب هستند، حتی اگر مخالف عقیده آنها باشد. همچنین، تنها با ایجاد بلاگ است که می‌توان بحث‌های داغ بین کاربران ایجاد کرد و تعامل آنها را افزایش داد. پیشنهاد می‌کنیم که برای برای تولید محتوا در بلاگ وبسایت خود از کپی رایترها و نویسندگان محتوا کمک بگیرید.

محتوای دیگران را به اشتراک بگذارید

برخلاف انتظارتان باید بگوییم که در سوشیال سیگنال فقط تمرکز بر تعاملات افراد دیگر نسبت به وبسایت شما مهم نیست، بلکه تعامل وبسایت شما نسبت به وبسایت‌ها و محتواهای دیگر هم تاثیرگذار است.

بلاگ‌هایی که مورد علاقه‌تان هستند را دنبال کنید و برای فعالیت و ارسال نظر در آنها کوشا باشید. حتی می‌توانید زمانی که به محتوایی جذاب برخوردید آن را در وبسایت خود به‌اشتراک بگذارید. اینگونه کاربران شما را به‌عنوان وبسایتی درنظر می‌گیرند که همواره در مکالمات اجتماعی فعالیت دارد.

ابزارهای مناسب برای بررسی سوشیال سیگنال

برای اطلاع از میزان محبوبیت وبسایت خود دربین کاربران شبکه‌های اجتماعی به یک ابزار مناسب نیاز دارید. ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم اطلاعات لازم درمورد تعداد اشتراک گذاری وسایت شما و در برخی مواقع اطلاعات دیگر نظیر تعداد لایک‌ها و... را را در اختیارتان قرار می‌دهند.

افزونه Social Signal Checker Tool

این اکستنشن آمار دقیقی از میزان سوشیال سیگنال وبسایت‌تان ارائه می‌دهد. برای کار کردن با آن کافیست که وارد وبسایت Social Signal Checker Tool شده و گزینه افزودن (Extension) را انتخاب کنید تا این ابزار به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار بگیرد.

بعد از وارد کردن لینک وبسایت در باکس مورد نظر و انتخاب گزینه Check ،‌ تعاملات مختلف کاربران وبسایت‌ به شما نشان داده می‌شود.

وبسایت BlackHatLinks

با استفاده از وبسایت BlackHatLinks و وارد کردن لینک وبسایت‌تان می‌توانید از میزان سوشیال سیگنال آن آگاه شوید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که اطلاعات قابل نمایش در این وبسایت نسبت به افزونه‌ای که معرفی کردیم محدودتر است.

جمع بندی

سوشیال سیگنال‌ها به یکی از معیارهای مهم برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها تبدیل شده‌اند که باتوجه به افزایش کاربرد شبکه‌های اجتماعی در زندگی انسان‌ها، اهمیت این معیار در بهینه سازی وبسایت روز به روز افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه، وبسایت‌هایی که به افزایش تعاملات کاربران خود اهمیت می‌دهند، آینده درخشانی برای خود رقم می‌زنند.

نکاتی که در این مقاله برای بهبود تعاملات کاربران وبسایت بیان کردیم را به‌کار بگیرید و هر زمان که سوالی درمورد سوشیال سیگنال‌ها داشتید، آن را مطرح کنید تا آژانس دیجیتال مارکتینگ راز پاسخگوی شما باشد.

بهترین بودن رو شروع کن

مطالب مرتبط:

سیر تا پیاز تحلیل شبکه‌های اجتماعی را بدانید ۱۸ اشتباه رایج بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی سوشال مانیتورینگ چیست؟ سوشال لیسنینگ یا گوش دادن به شبکه‌ های اجتماعی چیست؟ تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی، معجزه‌ای در بازاریابی راهنما جامع استراتژی شبکه های اجتماعی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چیست؟
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات