اکوویک بیست و نهم: از آمادگی تامین اجتماعی برای بیمه افراد شاغل در استارتاپ ها تا بهینه سازی فرآیند جذب رانندگان اسنپ

این هفته نیز طبق روال شنبه های گذشته به بررسی 5 خبر مهم داخلی در حوزه کسب و کار ملی خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته سوم اسفند ماه رسانه های داخلی فعال در حوزه کسب و کار بیشترین توجه خود را به سمت اخبار مربوط به تاکسی های اینترنتی و استارتاپ های مختلف که در حال حاضر در ایران فعالیت دارند، معطوف کرده‌اند. یکی از اخباری که توانسته بود توجه بسیاری از علاقه مندان استارتاپ ها به خصوص شاغلین و فعالان این حوزه در کشور را به خود جلب نماید، خبر مربوط به ابراز آمادگی تامین اجتماعی برای بیمه افراد شاغل در استارتاپ ها بود. این خبر می تواند خبر امیدوارکننده‌ای برای فعالان استارتاپی در کشور باشد. خبر دیگر مربوط به تاکسی اینترنتی اسنپ بود. با وجود برخی ایرادات و مشکلاتی که اسنپ در ادامه فعالیت خود با آن مواجه شده است، خبر مربوط به بهینه سازی فرآیند جذب راننده در اسنپ خبر قابل توجهی برای کاربران و استفاده کننده گان از این تاکسی اینترنتی بوده است.

ایجاد فرصت های شغلی اولویت اول و دوم مجلس است. غلامرضا تاجگردون (رئیس کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی) ضمن اشاره به اولویت اول دولت و مجلس برای ایجاد فرصت‌های شغلی، بیان کرد: ۶۰۰ هزار میلیارد ریال در بودجه سال ۱۳۹۷ کشور برای اشتغال تخصیص داده شده است. تاجگردون شب گذشته در جمع گروهی از مردم گچساران گفت: این بودجه برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در زمینه‌های مختلف و با توجه به توان متقاضیان، به واجدین شرایط اعطا خواهد شد. وی ادامه داد: در حال حاضر در سراسر ایران ۵ میلیون نفر بیکار هستند و لازمه ایجاد فرصت کسب و کار برای آنان، مهیا ساختن زمینه سرمایه‌گذاری است. رئیس کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در صورت استقبال مردم، این بودجه نه تنها بیکاری را کاهش می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث رونق تولید نیز شود.

تامین اجتماعی آمادگی خود را برای بیمه افراد شاغل در استارتاپ ها اعلام کرد. منصور آتشی (مدیرکل امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی) گفت: اگر مرجع یا متولی کسب و کارهای مجازی معین شود، سازمان تامین اجتماعی آمادگی دارد که افراد شاغل در استارتاپ‌ها را بیمه کنند. آتشی در مورد چگونگی بیمه افراد شاغل در استارتاپ‌ها بیان نمود: افرادی که در فضای مجازی اشتغال دارند، اگر رابطه کارگری و کارفرمایی وجود داشته باشد، مشمول قانون کار هستند و کارفرما باید آنها را بیمه کند. وی ادامه داد: بطور مثال افرادی که در انبار یک استارتاپ فعالیت دارند و مستقیما به آن شرکت سرویس می‌دهند و در مقابل مزدی دریافت می‌کنند، بر اساس قانون باید بیمه شوند و کارفرما مکلف به بیمه اجباری آن افراد خواهد بود. مدیرکل امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی اضافه کرد: با درنظر گرفتن فضای کسب و کاری که به تازگی راه اندازی شده است، رابطه کارگری و کارفرمایی به آن شکل وجود ندارد و افراد شاغل در استارتاپ‌ها مستقیم از مشتری پول دریافت می‌کنند و بابت این موضوع نیز سرویس می‌دهند. به همین دلیل باید تعریف جدیدی در مورد بیمه این افراد ایجاد شود.

تاکسی های اینترنتی می توانند در فرودگاه ها فعالیت کنند. درپی گسترش فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در شهرهای مختلف کشور، مسئله ممنوعیت ورود آنها به فضای فرودگاه‌ها مشکل ساز شده بود. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری این موضوع دستورالعمل جدیدی را دنبال خواهد کرد. با توجه به فضایی که برای فعالیت رسمی تاکسی‌های فرودگاهی در محیط فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است، عملا تاکسی‌های آنلاین فضایی برای ورود به این اماکن را نداشتند. اما امکان تردد غیر رسمی آنها به فرودگاه‌ها باعث بروز اختلافات و درگیری‌هایی شده بود. به همین دلیل معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی به موضوع بررسی حضور تاکسی‌های آنلاین در محیط فرودگاه ورود کرد و طرح جدید را به شورای عالی ترابری ارائه نمود. این شورا نیز به اتفاق آرا طرح مذکور را تصویب کرد. کلیت این پیشنهاد به این شرح است که امکان حمل و نقل مسافر برای تاکسی‌های اینترنتی با رعایت فاصله مشخص از محل فعالیت تاکسی‌های رسمی فراهم شود. براساس این طرح تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند در فاصله‌ای ۴۰۰ الی ۸۰۰ متری از محل تاکسی‌های رسمی فرودگاه، مستقر شوند و به فعالیت بپردازند.

نمایشگاه دستاوردهای ایران در حوزه فناوری اطلاعات در ارمنستان برگزار خواهد شد. نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های کشورمان در زمینه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای اولین بار از ۱ الی ۳ تیر ماه سال آینده در پایتخت ارمنستان برگزار خواهد شد. این نمایشگاه اولین گام برای حضور پررنگ و مستمر فعالان در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در بازار رو به رشد و بدون محدودیت کشور ارمنستان است. شرایط متنوع مشارکت و خدمات بی سابقه، امکان حضور تمام علاقه مندان و واجدین شرایط را در این رویداد بزرگ برون مرزی مهیا کرده است. از خدمات ویژه این نمایشگاه می‌توان به راه اندازی دفتر خدمات پشتیبانی مشارکت کنندگان، چاپ و توزیع کتاب نمایشگاه به سه زبان ارمنی، روسی و گرجی و فراهم شدن امکان مشارکت اقساطی و غیر حضوری اشاره کرد. همچنین خدمات پشتیبانی مشارکت کنندگان نیز در ارمنستان راه اندازی می‌شود و به صورت دفتر نمایندگی تمام مشارکت کنندگان عمل خواهد کرد و خدمات این دفتر تا یکسال به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد. خدمات دفتر پشتیبانی شامل ارائه خدمات رفاهی و اقامت رایگان به مشارکت کنندگان در سفرهای آتی، رصد فرصت‌های کسب درآمد در بازار ارمنستان و کشورهای آسیای میانه و اطلاع رسانی به مشارکت کنندگان و هماهنگی جلسات کاری در ارمنستان می‌شود.

فرآیند جذب رانندگان اسنپ بهبود می یابد. تاکسی اینترنتی اسنپ برای بهینه سازی فرآیند جذب رانندگان در ناوگان خود، اپلیکیشنی با نام پروموتر اپ (Promoter App) را معرفی کرد. این اپ پس از آنکه یک دوره آزمایشی سه ماهه را پشت سرگذاشت، وارد فاز اجرایی خواهد شد. پیش از این اسنپ برای جذب متقاضیان کار در ناوگان خود، افرادی را در میادین و خیابان‌های شهر مستقر می‌کرد تا اقدام به جذب راننده کنند. اگر چه این شرکت اعلام کرده بود که فقط فرآیند جذب اولیه به این صورت انجام می‌شود و پس از آن افراد باید با مراجعه حضوری به دفاتر اسنپ فرآیند ثبت نام خود را تکمیل کنند، اما همیشه بخاطر این شیوه جذب راننده مورد انتقاد قرار داشت. در همین راستا و به منظور تسهیل فرآیند جذب ناوگان، اسنپ اعلام کرد که از این پس فرآیند جذب راننده از طریق پروموتر اپ انجام می‌شود و به جای فرم‌های کاغذی، مراحل به صورت دیجیتالی انجام خواهد شد. تاکسی اینترنتی اسنپ اعلام کرد: این اپ صرفا در اختیار بازاریابان مورد تائید این سامانه قرار می‌گیرد و با استفاده از شناسه و رمز عبوری که اسنپ در اختیار آنها قرار می‌دهد، فعال می‌شود. به عبارت دیگر پروموتر اپ در مارکت‌های اندروید و ios همچون گوگل پلی و اپ استور قرار نخواهد گرفت و این شرکت آن را تنها روی دستگاه بازاریابان نصب می‌کند.

 

    نظرات