افق روشن کسب و کارهای اینترنتی در ایران

افق روشن کسب و کارهای اینترنتی در ایران

گفتگوی روابط عمومی انجمن با اعضا؛ شماره ۶- «حبیب جانبهان» مدیر عامل شرکت «اطلاع گستر اطلس»

افق روشن کسب و کارهای اینترنتی در ایران

به گزارش روابط عمومی انجمن کسب و کارهای اینترنتی، به باور حبیب جانبهان «اطمینان مردم» مهمترین مولفه برای کسب و کارهای مجازی است و باید رسانه‌های عمومی مزایای این کسب و کارها را برای مردم بیشتر توضیح دهند.

چشم انداز کسب و کارهای مجازی در ایران بسیار روشن است و این روش به طور قطع جایگزین شیوه‌های سنتی می‌شود.

جانبهان مدیرعامل شرکت اطلاع گستر است که عمده کار آنها در ارتباط با IT و تولید محصولاتی مانند جاروهای صنعتی به اضافه ماشین آلات شهرسازی است.این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما مهمترین موانع پیش روی کسب و کارهای اینترنتی به ویژه در ارتباط با نهادهای حاکمیتی، چیست؟

به باور بنده موضوع نهادهای حاکمیتی در این کسب و کارها جایگاه دوم را دارند؛ چون در مرحله اول اطمینان مردم به این مجموعه‌ها اهمیت دارد؛ در حال حاضر مردم نسبت به این نوع کسب و کارها شناخت زیادی ندارند و تقریبا نهاهای حاکمیتی هم کمکی به بهبود این وضع انجام نداده‌ و آموزشی درباره کسب و کارهای مجازی ارائه نشده است. در کل نهادهای حاکمیتی شرایط مساعدی برای این مجموعه‌ها ایجاد نکرده‌اند.

به طور مثال می‌توان گفت گواهی‌هایی که توسط نهادهای مختلف صادر می‌شود در ارتباط با فضای اینترنتی نبوده، این  در حالی است که این حوزه در دنیا جایگاه خود را به دست آورده است.

این موضوعی که شما به آن اشاره کردید، بسیار اهمیت دارد؛ به نظر شما برای کسب اعتماد عمومی نسبت به این کسب و کارها، چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

در مرحله اول باید مردم نسبت به این موضوع شناخت پیدا کنند؛ گام اول صدا و سیما است چون هنگامی سخن از فضای مجازی مطرح می شود، مسئولان بیشتر از مضرات آن سخن می‌گویند؛ به طور مثال شرایط غیر اخلاقی این فضا تشریح می‌شود و هیچ گاه درباره مزایای آن توضیحی به مردم داده نشده است.

هر گاه سخن از فضای مجازی و اینترنتی می‌شود، رویکرد سخن‌ها بر کلاهبرداری‌ها و یک نوع انجام کار نادرست در این حوزه متمرکز است؛ به همین دلیل مردم ترجیح می‌دهند بیشتر به صورت دیداری یک محصول را انتخاب و خریداری کنند.

اما ضروری است تا نهاد حاکمیتی در این ارتباط اعتمادسازی انجام دهد؛ به طور مثال هنگامی که بنده یک مجوز از یک نهاد و یا اتحادیه ای دریافت می‌کنم، به این معنی است که بنده در این حوزه دارای تخصص هستم و باید نسبت به این مسئله اعتمادسازی انجام شود و مردم با اعتماد نسبت به خرید خود اقدام کنند.

به نظر شما تشکل‌های صنفی، مانند انجمن کسب و کارهای اینترنتی چه اقداماتی را برای تسهیل کسب و کارها و رفع موانع باید در دستور کار خود قرار دهند؟

به باور بنده وجود چنین اتحادیه‌هایی بیشتر برای همفکری در زمینه‌هایی مانند بیمه، دارایی و مالیات و غیره ضروری بوده و می‌توانند کمک‌های لازم را انجام دهند وهم به مردم کمک کنند. به طور مثال هنگامی که از یک موضوع ساده‌ای مانند بیمه سخن می‌گوییم هنگامی که آنها وارد یک مجموعه می‌شوند، با یک نگاه طلبکارانه ورود پیدا می‌کنند. دیگر نهادها مانند اداره مالیات و غیره نیز به همین منوال هستند؛ به گونه‌ای رفتار می شود که گویا این شرکت‌ها در حال چاپ اسکناس بوده و باید به صورت مداوم هزینه پرداخت کنند.

این در حالی است که انجمن‌های صنفی در این بخش می‌توانند کمک‌های زیادی انجام دهند و مشاوره‌های لازم را ارائه دهند. وجود این تشکل ها بسیار ضرورت دارد.

حالا به یک موضوع دیگر بپردازیم؛ ایران و دنیا حدود ۲ سال است که با موضوع کرونا دست به گریبان است، بسیاری از کارشناسان کرونا را با همه مشکلاتی که به دنبال داشت، آن را یک فرصت برای کسب و کارهای اینترنتی می‌دانستند؛ آیا به نظر شما این فرصت در دوران پس از کرونا نیز در ایران همچنان باقی خواهد ماند؟

بله،  قطعا؛ شاید تا کنون یکی از مسائل مهمی در جامعه ما که وجود داشت، تحصیلات و مدرک و دانشگاه‌ها بود؛ در بسیاری از خانه‌های ما دانش‌آموز و دانشجو حضور دارند، کرونا موجب شده است تا حجم بزرگی از مسائل مربوط به تحصیلی به صورت مجازی برگزار شود، حالا همین موضوع را به کسب و کارهای مجازی بسط می‌دهیم.

دوره‌ای بود که اگر یک نفر می‌خواست یک کالای گران قیمت را خریداری کند، اصرار داشت تا کالای مورد نظر خود را ببیند اما اکنون کاتالوگ همان محصول را با تمام ویژگی ها در فضای مجازی مشاهده می‌کند و در نهایت تصمیم به خرید می‌گیرد.

به نظرم در آینده این حوزه پیشرفت هم خواهد کرد.

شما به عنوان یکی از فعالان حوزه کسب و کارهای مجازی، اگر بخواهید شاخص‌هایی را برای موفق ارزیابی کردن یک کسب و کار نام ببرید، شامل چه مواردی می شود؟

این موضوع مورد به مورد دارای نوسان است. در بسیاری از مواقع نظر اشخاص درباره این شاخص‌ها متفاوت است؛ اما باید نمودار یک شاخص رو به رشد باشد. به طور قطع برخی از کسب و کارها به دلیل نگرش سنتی، رضایت لازم را ندارند و اصلا نمی‌توان آنها را متقاعد کرد؛ شاخص‌ها به طور قطع رو به پیشرفت خواهند بود؛ چون دانش IT رو به پیشرفت است. در دوره‌ای ما با گوشی‌های همراه خود تنها عکاسی می‌کردیم و یا در دوره‌ای تنها پیامک می‌دادیم؛ اما اکنون با گوشی‌های خود به صورت نوشتاری، شنیداری و دیداری با یکدیگر در ارتباط هستیم.

به طور قطع این موارد در پیشرفت کار تاثیرگذار خواهد بود و آینده بهتری پیش روی است.

به عنوان پرسش آخر، چشم انداز کسب و کارهای مجازی در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

به باور من و به طور قطع این کسب و کارها جایگزین کسب و کارهای سنتی می‌شوند و دیگر دلیلی ندارد فرد برای تامین مایحتاج خود به بازار برود؛ به جز برای خریدهای کوچک و اندک؛ مانند مواد خوراکی.

گاهی با کلیدواژه های تخصصی می‌توان مشخصات یک خودرو را جستجو و کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید. آینده این کسب‌وکارها در ایران روشن است.

از زمانی که برای انجام این گفت‌وگو اختصاص دادید سپاسگذارم

لینک اصل خبر در سایت انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

    منبع خبر

    انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب  کارهای اینترنتی)

    انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران (کسب کارهای اینترنتی)

    انجمن کسب و کارهای اینترنتی می کوشد تا با ایجاد بستری مناسب برای تمامی نقش آفرینان فعال در زیست بوم (اکوسیستم) فناوری اطلاعات علاوه بر اینکه به حمایت

      نظرات