استراتژی استفاده از تلگرام برای برگزاری دورههای آموزشی آنلاین
چرا باید از تلگرام برای دورههای آموزشی استفاده کنیم؟
چگونه باید از تلگرام برای خدمات آموزشی خود استفاده کرد؟
استراتژی تلگرام برای برگزاری دورههای آموزشی آنلاین
با شیوع بیماری کرونا عدهای زیادی از کسبوکارها و افرادی که در حوزه آموزش مشغول فعالیت بودند به برگزارهای دورههای خود به صورت آنلاین روی آوردند. در این میان، تلگرام فضایی مناسب برای برگزاری دورههای آموزشی آنلاین در اختیار همه قرار داد. این پیامرسان تمام قابلیتهای لازم ازجمله ویسچت و ویدئوچتهای گروهی را برای خدمات آموزشی در بر دارد. بنابراین درصورتی که بدانید چطور از این پتانسیل به بهترینشکل استفاده کنید حتماً در ارائه دورههای آموزشی خود موفق خواهید بود.
در این مقاله قصد داریماستراتژی استفاده از تلگرام برای برگزاری دورههای آموزشی آنلاین رابهطور کامل بررسی کنیم.
چرا باید از تلگرام برای دورههای آموزشی استفاده کنیم؟
اجازه بدهید قبل از شروع به دلایلی اشاره کنیم که چرا اصلاً باید بر روی تلگرام به عنوان پلتفرم آموزشی حساب باز کرد:
- اولین دلیل حضور جمعیت عظیمی از مردم در این پیامرسان است. طبق اعلام مرکز ملی فضای مجازی، در حال حاضر حدود ۵۵.۹ درصد از جمعیت ایران یعنی حدود ۴۵ میلیون نفر در تلگرام فعال هستند. این آمار نشان میدهد که تا چه حد این پیامرسان در بین مردم محبوب است و چه پتانسیل خوبی برای دستیافتن به مخاطبین خواهد بود.
- تلگرام محیط پیچیدهای ندارد و کار کردن با آن چه در سیستم و چه در گوشی برای همه آسان است.
- استفاده از این پیامرسان رایگان است؛ بنابراین نه دانشجو و نه کسبوکار الزامی به پرداخت هزینه ندارد.
- با استفاده از تلگرام، دسترسی به دروس و سوالات پاسخداده شده، همیشه و همهجا برای دانشجو ممکن خواهد بود.
- منعطفبودن ساعات حضور باعث میشود افراد با مشغلههای مختلف باز هم امکان استفاده از دوره را داشته باشند. از طرفی اگر شخصی نتوانست در زمان مورد نظر آنلاین باشد علاوه بر دسترسی به دوره، باز هم امکان مطرحکردن پرسشهای خود را خواهد داشت.
- فضای صمیمی و گروههای جدیدی از دوستان بین دانشجویان و مربیان بهوجود خواهد آمد. این اتفاق منجر به افزایش حس وفاداری بیشتر آنها به مجموعه خواهد شد.
آیا بهخوبی هدف،
پرسونا
، مزیت رقابتی و منابع در دسترس خود را میشناسید. حتماًدر حین طراحی دوره به این موارد دقت کردهاید، ما هم بر این تصور هستیم که شما با توجه به آنها برای تهیه دروس آموزشی خود را برنامهریزی کرده باشید. با اینحال باز هم پیشنهاد میکنیم مجدداً آنها را بررسی کنید، چون در اجرا و پیادهسازی درست استراتژی شما در تلگرام نقش بهسزایی ایفا میکنند.
با آگاهی از منابعی که در اختیار دارید و بررسی رفتار مخاطبین شما و هدفی که دنبال میکنید، میتوانید تصمیم بگیرید که چگونه میخواهید در تلگرام ظاهر شوید. اصولاً کسبوکارهایی که خدمات آموزشی ارائه میدهند برهمین اساس یکی از دو روش زیر برای برگزاری دورههای آموزشی خود انتخاب میکنند:
-
اگر پلتفرم، آموزشگاه، وبسایت یا اپلیکیشن خاص خود را در اختیار دارید میتوانید از تلگرام تنها برای ارائه خدمات بهتر بهره ببرید. بنابراین از این پیامرسان برای اخبار، اطلاعرسانیها، ترغیب کاربران به ثبت نام و ایجاد ارتباط بین دانشجویان و اساتید استفاده کنید.
در تصویر زیر کانال آکادمی دیجیتالمارکتینگ را میبینید. در حال حاضر اغلب دورههای این مجموعه بهصورت آنلاین است و از تلگرام برای اطلاعرسانیهای خود و ارتباط همه اعضا استفاده میکنند. در حالت دوم میتوانید مستقیماً از صفر تا صد دوره آموزشی خود را در خود تلگرام برگزار کنید و به بهترینشکل از این پتانسیل بهره ببرید.
حال که میدانید به چه صورت میخواهید در تلگرام ظاهر شوید میتوانید، از گامها و نکات زیر در استراتژی خود استفاده کنید:
- در هنگام شروع دوره، تقویم آموزشی در اختیار دانشجویان قرار دهید. در این تقویم مسیری را که قرار است با هم طی کنید را مشخص نمایید. چه مباحث و تمرینهایی قرار است انجام شود، در چه روز و ساعاتی درسهای جدید ارائه میشود، چه روزهایی جلسات پرسش و پاسخ خواهید داشت. در هر مبحث کدام مربی آموزش را بر عهده خواهد داشت و... .
-
برای مدیریت بهتر، کانالی برای آپلود دروس و اطلاعرسانیهای ضروری و گروهی جداگانه برای ارتباط دانشجویان و مربی با هم در نظر بگیرید. با این کار فایلهای دوره یا نکات مهم در بین چتهای احتمالی یا سوال و جوابها گم نخواهد شد.
البته ممکن تعداد دانشجویان یا حوزه آموزشی به نحوی باشد که با یک گروه هم بتواند آن را مدیریت کرد که باز هم تصمیم با شما خواهد بود.
نکته مهم دیگر برای آمادگی بیشتر دانشجویان، نحوه ارائه دروس را اعلام نمایید. در حالت عادی مربی میتواند از پیام صوتی یا پیام ویدئویی برای ارائه درس استفاده کند. فایلهای تصویری، داکیومنت یا ویدئوهای لازم نیز در خلال توضیح ارسال خواهد شد.
اما ویسچت و ویدئوچت گروهی تلگرام تدریس و اداره کلاس را بسیار راحت ساخته است. در
ویسچت
پس از ارائه مربی، همه میتوانند سوالات خود را بپرسند مربی نیز بهخوبی بازخورد دریافت خواهد کرد. در اتاق
چتهای گروهی ویدئو
نیز مربی بهراحتی میتوانند صفحه خود را به اشتراک بگذارد.
در ویسچت محدودیتی برای نفرات شرکتکننده وجود ندارد اما در ویدئوچت همزمان ۳۰ نفر می
توانند تصویر خود را به اشتراک بگذارند و در کنار آن ۱۰۰۰ نفر میتوانند در جلسه حضور داشته باشند. خوشبختانه امکان ضبط کلاس وجود دارد و افراد غایب چیزی را از دست نخواهند داد.
- علاوه بر ادامه کلاس، میتوانید روز یا ساعت دیگری را نیز برای پرسش و پاسخ و ارائه تمرینات دانشجویان اختصاص دهید.
- نکات و اطلاعرسانیهای ضروری را در گروه یا کانال پین کنید. هشتگهای مناسبی را برای دستهبندی موضوعات و کلاسها، همچنین جستجوی راحتتر محتوا در نظر بگیرید.
- در کنار کانال و گروه دانشجویان شرکتکننده، حتماً کانال دیگری نیز برای کاربران دیگر داشته باشید. کانالی که در آن درباره دورهها اطلاعرسانی کرده و دیگران را ترغیب به ثبتنام کنید.
-
در کانال عمومی خود محتوای رایگان ارائه کنید. محتوای رایگان در جلب اعتماد، ترغیب و جذب مخاطبان معجزه میکند. این محتوا میتواند در قالب نکات آموزشی مرتبط، ایبوک، پستبلاگ و... باشد. برای مثال یک مربی ورزشی میتواند نکاتی درباره کاهش وزن ارائه کند. در تصویر زیر نیز گروهی را میبینیم دوره آموزش زبان فرانسه دارد و در کانال عمومی خود به ارائه موسیقیهای فرانسوی و لیریکآنهامیپردازد.
- برخی افراد و برندها نیز محتوای اولین جلسه آموزشی یا جلسه آشنایی خود را بهصورت رایگان به همه کاربران ارائه میدهند. بدینترتیب شانس بیشتری برای افزایش ثبتنام خواهد بود.
- نظرات، نتایج و حاصل کار دانشجویان خود را در کانال عمومی با کاربران به اشتراک بگذارید. آکادمی باشگاه محتوا در این مقوله و همچنین ارائه محتوا به بهترین شکل عمل میکند.
- از پتانسیل شبکههای اجتماعی دیگر برای معرفی و تبلیغ دورههای خود غافل نشوید. کاربران و دانشجویان شما کسانی هستند که تصمیم دارند دورههای خود را آنلاین بگذرانند. پس حتماً در پلتفرمهای دیگر نیز حضور دارند. با این حساب علاوه بر استفاده از تبلیغات گسترده در تلگرام روی آنها نیز حساب باز کنید.
امیدواریم این نکات برای شما مفید واقع شده باشد. شما چه ایدهها و استراتژی در زمینه برگزاری دورههای آموزشی در تلگرام در ذهن دارید یا تجربه کردهاید؟ خوشحال خواهیم شد با آژانس دیجیتال مارکتینگ راز و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط:
چگونه استراتژی فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در تلگرام تدوین کنیم؟
نظرات