تدوین جامع استراتژی اینستاگرام و هر آنچه باید در این خصوص بدانید

تدوین جامع استراتژی اینستاگرام و هر آنچه باید در این خصوص بدانید


فهرست

چرا تدوین استراتژی اینستاگرام مهم است؟

چطور استراتژی اینستاگرام تدوین کنیم؟

۵ نکته تکمیلی برای تدوین استراتژی اینستاگرام

استراتژی اینستاگرام شالوده فعالیت‌های بازاریابی در این پلتفرم محسوب می‌شود. همه ما از اهمیت اینستاگرام به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بسترهای تجاری آگاهیم و تاکید بیشتر روی این موضوع، زیاده‌گویی به نظر می‌رسد. هر کمپین بازاریابی در اینستاگرام برای دستیابی به نتایج مطلوبی که درصدد تحقق آن‌هاست، باید استراتژی مناسبی داشته باشد.

مبادرت به هر کاری بدون داشتن استراتژی به راه رفتن در تاریکی شباهت دارد. به همین دلیل استراتژی اینستاگرام را می‌توان به‌مثابه چراغ راهی دانست که تعیین می‌کند یک کسب‌وکار یا کمپین بازاریابی فعال در این پلتفرم، در چه مسیری باید گام بردارد؟

چرا تدوین استراتژی اینستاگرام مهم است؟

مثالی که در بالا زدیم به‌تنهایی می‌تواند گویای ضرورت و اهمیت تدوین استراتژی اینستاگرام باشد اما شاید به دنبال دلایل ملموس‌تری برای انجام این کار هستید. اهمیت تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی برای محتوای اینستاگرام درواقع از دلایل اهمیت بازاریابی در این شبکه اجتماعی محبوب، نشئت می‌گیرد. این دلایل را می‌توانیم در سه مورد زیر خلاصه کنیم:

  • تقویت برند: بازاریابی اینستاگرام در افزایش آگاهی از برند شما معجزه می‌کند! ۸۳% از کاربران اذعان دارند که این شبکه اجتماعی به آن‌ها کمک می‌کند که بسیاری از محصولات و خدمات جدید را بشناسند. علاوه بر این، افراد به برندهای فعال در اینستاگرام اعتماد بیشتری دارند. ۷۴% از کاربران، برندهایی را که دارای حساب اینستاگرامی هستند، معتبر و ۷۸% از آن‌ها را برندهایی محبوب تلقی می‌کنند. به همین ترتیب، برندهای فاقد حساب اینستاگرامی علاوه بر از دست دادن جامعه گسترده‌ای از مشتریان بالقوه، در کسب اعتماد آن‌ها نیز چندان موفق نیستند.
  • بهبود تعامل با مشتریان: شبکه‌های اجتماعی و در راس آن‌ها اینستاگرام یکی از بهترین کانال‌های برقراری ارتباط و تعامل با مشتریان و مخاطبان هدف هستند. این شبکه‌ها امکان دریافت بازخورد از مشتریان از طریق لایک ها و کامنت‌های دریافتی، جلب‌توجه از طریق تولید محتوای جذاب، آگاه‌سازی مشتریان و ... را برایتان مقدور می‌نمایند. علاوه بر این، اینستاگرام در جذب مشتریان، عملکرد به‌مراتب بهتری در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر دارد. مثلاً نرخ تعامل کاربران با عکسی که در اینستاگرام ارسال می‌شود، ۲۳% بیشتر از فیس‌بوک بوده و جالب اینکه تعداد کاربران فعال در اینستاگرام، حدوداً نصف تعداد کاربران فعال فیس‌بوک است!
  • افزایش فروش : مخاطبان اینستاگرام با تمایل بیشتری در مقایسه با کاربران شبکه‌های اجتماعی دیگر نسبت به خرید محصولات و خدمات اقدام می‌کنند. اینستاگرام با دانستن این واقعیت، مجموعه قدرتمندی از ابزارهای کاربردی را برای خرید و فروش در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که لینک‌های مندرج در استوری‌ها، تگ‌های خرید، تبلیغات و ... از آن جمله‌اند. البته میزان فروش در اینجا تا حد زیادی مستلزم آگاهی از نکات افزایش فروش در اینستاگرام و پیاده‌سازی آن‌هاست.

حالا که با دلایل اهمیت فعالیت در اینستاگرام آشنا شدیم، بیایید به بررسی فرایند تدوین استراتژی اینستاگرام بپردازیم.

چطور استراتژی اینستاگرام تدوین کنیم؟

اگر شما هم قصد راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی یا تجاری را در اینستاگرام دارید، باید بدانید که چطور یک استراتژی مناسب تدوین کنید. از این رو یک فرایند ۹ مرحله‌ای را برای تدوین استراتژی اینستاگرام به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه به معرفی و تشریح هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

۱. هدف‌گذاری کنید

مثل هر شکل دیگری از تدوین استراتژی، تدوین استراتژی اینستاگرام نیز با هدف‌گذاری آغاز می‌شود. هدف، سنگ بنای همه اقدامات دیگر است که اگر نباشد یا به‌درستی تعریف نشود، هر آنچه انجام می‌دهیم فرق چندانی با کوبیدن آب در هاون نخواهد داشت! بنابراین در ابتدا باید از هدفتان برای فعالیت در اینستاگرام، درک روشنی داشته باشید. کسب‌وکارها برای دستیابی به اهداف تجاری مختلفی در اینستاگرام فعالیت می کنند که برخی از مهم‌ترین این اهداف عبارت‌اند از:

  • افزایش آگاهی از برند
  • مدیریت شهرت
  • ایجاد جوامعی مثل جامعه برندی
  • افزایش سرعت فروش
  • کسب بینش نسبت به بازار و مشتری
  • و ...

در مرحله هدف‌گذاری برای تدوین استراتژی اینستاگرام باید توجه داشته باشید که اهداف شما با نیازهای تجاری کسب‌وکار، ارتباط و تناسب داشته باشند. به‌عنوان مثال، اگر عواید مالی کسب‌وکارتان درمجموع خوب است، احتمالاً دیگر نیازی به افزایش فروش از طریق اینستاگرام نخواهید داشت. در چنین شرایطی باید اهداف دیگری را مدنظر قرار دهید که کسب بینش نسبت به بازار و مشتری می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.

برای افزایش کارایی در هدف‌گذاری، از همخوانی اهدافتان با قاعده SMART اطمینان حاصل کنید. به عبارت دیگر، اهداف شما باید مشخص، قابل‌سنجش، قابل حصول، مرتبط و دارای ضرب‌الاجل زمانی باشند. "افزایش ۱۰ درصدی فروش اینستاگرام ظرف ۱ سال"، می‌تواند مثالی از یک هدف‌گذاری درست باشد.

۲. مخاطبان هدف را بشناسید

دومین گام اساسی در تدوین استراتژی اینستاگرام، شناسایی مخاطبان هدف است. گامی که اگر آن را درست برندارید، همه زحماتتان در مسیر تحقق اهداف، بر باد می‌روند. ایجاد پرسونای مخاطب، از اقدامات مهم این مرحله محسوب می‌شود که به شما در تشخیص درست مخاطبان هدف کمک زیادی می‌کند. برای ایجاد پرسونا باید از ویژگی‌های جمعیت شناختی مخاطبان مدنظرتان آگاه باشید. سن، جنس، شغل، محل زندگی و سطح درآمد ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های دموگرافیک هستند. هر چقدر مخاطبانتان را بهتر بشناسید، از اجرای استراتژی نتیجه بهتری می‌گیرید.

یکی از اشتباهات بزرگی که در تدوین استراتژی اینستاگرام باید از آن بپرهیزید، ایجاد پرسونای ساختگی برای مخاطبان است؛ یعنی پرسونایی که بر مبنای حدس و شهود ایجاد می‌شود. به جای این کار باید از رویکردی داده محور استفاده کنید. برای کسب اطلاعات درباره مخاطبان یا مشتریان بالقوه می‌توانید به جستجوی هشتگ‌های اینستاگرامی مرتبط با کسب‌وکارتان بپردازید. به‌عنوان مثال، اگر یک موسسه آموزش فن بیان دارید و درصدد یافتن مشتریان جدیدی برای آموزش آنلاین و از راه دور هستید، می‌توانید عباراتی مثل سخنوری#، سخنرانی# و ... را در برنامه جستجو کنید. به اکانت‌هایی که از این هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند، نگاهی بیندازید و در مرحله بعد، توجهتان را به پروفایل کاربرانی که با این اکانت ها تعامل دارند، معطوف کنید و مواردی مثل عکس‌العمل‌ها، نظرات و علایقشان را زیر نظر بگیرید. به‌این‌ترتیب بهتر می‌توانید متوجه شوید که نوک پیکان فعالیت‌هایتان را باید به سمت کدام دسته از مخاطبان نشانه بگیرید.

۳. رقبایتان را آنالیز کنید

تحلیل رقبا مرحله مهمی دیگری در فرایند تدوین استراتژی اینستاگرام است. باید درباره پروفایل رقبایتان تحقیق کنید و آن‌ها را بهتر بشناسید. باید بدانید که رقبا چه نوع محتوایی تولید و منتشر می‌کنند؟ کپشن نویسی در اینستاگرام را چطور انجام می‌دهند؟ با مخاطبانشان چگونه ارتباط برقرار می‌کنند و چه تعاملی با برندهای دیگر و احتمالاً اینفلوئنسرها دارند؟ تحقیق درباره هشتگ‌های معروف رقبا، یک راهکار خوب برای درک روند موفقیت آن‌هاست.

یک نکته بسیار مهم درباره تحلیل رقبا با هدف تدوین استراتژی اینستاگرام این است که نباید توجهتان را صرفاً روی تاکتیک‌ها و روش‌هایی که نتایج مثبتی در پی داشته‌اند، متمرکز کنید بلکه باید روش‌هایی را هم که جواب نداده‌اند، بشناسید. از این طریق می‌توانید روش‌های کارآمد و ناکارآمد را از یکدیگر تشخیص دهید و با انتخاب روش‌های موثر، بازدهی فعالیت‌هایتان را به حداکثر برسانید. به‌عنوان مثال اگر قصد بازاریابی برای موسسه آموزشی‌تان را در اینستاگرام دارید، خواهید دید که بسیاری از صفحات در پست‌هایشان از تصاویر ایستا و کپشن‌های رایج و کلیشه‌ای استفاده می‌کنند که اغلب این پست‌ها در جلب همراهی مخاطبان چندان موفق نیستند. اما شما می‌توانید با استفاده از ویدئوها و کپشن‌های خلاقانه و غافلگیرکننده، پست‌هایی ارسال کنید که در جلب نظر و همراهی مخاطبان عملکرد به‌مراتب بهتری داشته باشند.

تحلیل رقبا به‌منظور تدوین استراتژی اینستاگرام، به‌خودی‌خود کار ساده‌ای نیست اما انجام این کار به لطف ابزارهای تحلیلی مختلف مثل Sprout Social و همین‌طور سرویس‌های شنفت اجتماعی و سیستم‌های CRM تا حد زیادی ساده شده است.

۴. حساب تجاری (کسب‌وکار) ایجاد کنید

انتخاب نوع حساب یکی دیگر از مولفه‌های مهم در تهیه استراتژی اینستاگرام است. اینستاگرام دو نوع حساب شخصی و تجاری را به کاربرانش ارائه می‌دهد که حساب تجاری، مزایا و فرصت‌های بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال در این نوع حساب کاربری می‌توانید عملکردتان را به شکل بلادرنگ بررسی نموده و علاوه بر افزودن اطلاعات بیشتر درباره کسب‌وکارتان، اطلاعات مهمی درباره رفتار فالوورها یا همان دنبال کنندگان کسب کنید.

ایجاد یک حساب تجاری با هدف تدوین استراتژی اینستاگرام، مستلزم توجه به ملاحظات خاص است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بیوی بی‌نقص و کاملی بنویسید. کسب‌وکارتان را حداکثر در۱۵۰ کاراکتر معرفی نموده و دلیل تمایز آن را بیان کنید.
  • تصویر پروفایل را بهینه کنید. این تصویر باید قابل تشخیص بوده و نشان‌دهنده کسب‌وکارتان باشد. شاید بخواهید یک لوگو را برای تصویر پروفایل انتخاب کنید که ایده بدی هم نیست اما این را بدانید که اینستاگرام آن را در قالب یک عکس ۱۱۰ پیکسل در ۱۱۰ پیکسل نشان می‌دهد.
  • به وب‌سایتتان لینک دهید. انجام این کار برای ایجاد سرنخ فروش ( Lead ) اهمیت بسیار زیادی دارد. یادتان باشد تنها قسمتی در اینستاگرام ) غیر از استوری ( که می‌توانید در آن لینک بگذارید، همین بخش توضیحات پروفایل است.
  • از آپشن‌های تجاری استفاده کنید. وقتی یک حساب تجاری داشته باشید می‌توانید از امکاناتی مثل افزودن یک کتگوری، درج اطلاعات تماس و همین‌طور درج عبارات CTA (دعوت به اقدام) استفاده کنید. بنابراین فرصت بهره‌برداری از این آپشن‌های تجاری را ساده از دست ندهید.

اکانت اینستاگرامی برند معروف Beautyblender که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید، مثال خوبی برای یک بیوی حرفه‌ای و جذاب است که نکاتی مثل درج نام برند، تشریح حوزه فعالیت (آرایشی، بهداشتی و مراقبتی)، بیان دلایل تمایز (قدمت، کیفیت و اصالت) و لینک‌دهی به وب‌سایت در آن به خوبی رعایت شده است.

بیوی حرفه ای

. محتوای مناسب تولید کنید

قلمرو پادشاهی محتوا از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها حالا به شبکه‌های اجتماعی گسترش یافته است و به همین دلیل، تولید محتوای مناسب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های تدوین استراتژی اینستاگرام است. استراتژی فاقد محتوای جذاب، با تفنگ بدون فشنگ فرقی ندارد! هر قدر هم که اهداف و مخاطبانتان را درست نشانه‌گیری کنید، برای شلیک پیامتان به سوی آن‌ها به گلوله نیاز دارید و در اینجا محتوا حکم همان گلوله را دارد. ازآنجایی‌که کاربران اینستاگرام در همراهی با محتوای تصویری و متنی، مشکل‌پسند هستند، این پلتفرم طیف متنوع و گسترده‌ای از فرمت‌های محتوایی را برای جلب مخاطبان در اختیارتان قرار داده است.

برای تولید محتوای متناسب با استراتژی اینستاگرام، کار را با فکر کردن درباره موضوع اصلی و پیامی که قصد انتقال آن را دارید آغاز کنید. ممکن است بخواهید محصولاتتان را به نمایش بگذارید، برای بهبود برندکارفرمایی روی فرهنگ شرکتتان تمرکز کنید یا قصد سرگرم کردن مخاطبانتان را داشته باشید. در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که برای ارائه محتوایی که از هدفتان پشتیبانی می‌کند، از چه فرمتی استفاده کنید؟ تصاویر ثابت، گالری عکس و ویدئوهای کوتاه، متداول‌ترین فرمت‌های ارائه محتوا در اینستاگرام هستند. برای پخش فیلم‌های بلندتر هم می‌توانید از قابلیت IGTV اینستاگرام که در ابتدای سال ۲۰۱۸ به این اپلیکیشن اضافه شد، استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که تصاویر در اینستاگرام حدود ۲۸% بیشتر از ویدئوها لایک می‌گیرند اما تعداد ثبت کامنت برای هر دو، تقریباً یکسان است. بااین‌حال، این گزاره را نباید با وحیِ مُنزَل اشتباه بگیرید! بنابراین چشم‌بسته به‌ درستیِ آن اتکا نکنید و محتوایتان را در فرمت‌های مختلفی ارائه دهید و با بررسی میزان تعامل، ببینید که کدام شکل ارائه محتوا برایتان بهتر جواب می‌دهد؟

۶. از جنبه‌های زیبایی‌شناسی غافل نشوید

فارغ از اینکه چه نوع محتوایی را برای اجرای استراتژی اینستاگرام انتخاب می‌کنید، باید آن را با بهترین کیفیت و در قالبی زیبا و چشم‌نواز ارائه دهید. توجه به آمار زیر می‌تواند در افزایش میزان تعامل مخاطبان با محتوایی که ارسال می‌کنید، کمکتان کند:

  • تعداد لایک‌های دریافتی برای پست‌هایی که دارای تن رنگی روشن هستند ۲۴% بیشتر از پست‌های دارای تن رنگی تیره است.
  • تصاویر آبی‌رنگ در مقایسه با تصویر قرمز ۲۹% بیشتر لایک می‌گیرند.
  • کاربران، تصاویری را که دارای بافت یا تکسچر ۷۹% و بالاتر هستند، بیشتر می‌پسندند.

از آمار فوق هم نباید به شکل چشم‌بسته در تدوین استراتژی اینستاگرام استفاده کنید. تصاویر شما باید با شخصیت برند یا کسب‌وکارتان همخوانی داشته باشد. شما می‌توانید به رنگ‌ها و خط‌مشی‌های اختصاصی خودتان پایبند بمانید و از این طریق برندتان را از برندهای دیگر متمایز کنید.

نکته مهم دیگری که در این مرحله از تدوین استراتژی اینستاگرام باید آن را مدنظر قرار دهید، سازگاری بصری تصاویر است. تصاویری که در پست‌هایتان قرار می‌دهید باید نوعی حس یکپارچگی و هماهنگی را در نگاه مخاطب ایجاد کنند. برای این منظور می‌توانید از تم‌های رنگی پیش‌ساخته یا فیلترهای خاص خودِ اینستاگرام استفاده کنید. در تصویر زیر می‌بینیم که برند Hootsuite در القای این حس هماهنگی، چقدر خوب عمل کرده است.

تاثیر جنبه های زیباشناسی

. تقویم محتوا ایجاد کنید

یکی از شروط اساسی موفقیت در اجرای استراتژی اینستاگرام، داشتن تقویم محتوا و به‌روزرسانی مستمر است؛ بنابراین نباید کاربرد تقویم را صرفاً به ارسال مطالب بلاگ محدود بدانید. مخاطبان شما انتظار دارند که به‌طور مرتب برای آن‌ها محتوای جدید ارسال کنید. برندهای تجاری به‌طور متوسط، صفحاتشان را در اینستاگرام به فاصله ۱.۵ روز یا ۳۶ ساعت به‌روز می‌کنند. شما هم می‌توانید تقویم محتوا برای اینستاگرام را با همین فاصله زمانی ایجاد کنید. به‌این‌ترتیب، یک روال مستمر و منطقی را در پیش می‌گیرید و درعین‌حال، از وسوسه‌ی شیرین و بعضاً دیوانه‌کننده‌ی ارسال پست‌های متوالی در امان می‌مانید!

برای افزایش کارایی می‌توانید استفاده از سرویس‌های زمان‌بندی ارسال محتوا را در تدوین استراتژی اینستاگرام مدنظر قرار دهید. بسیاری از این سرویس‌ها علاوه بر اینکه شما را از نوع و زمان ارسال مطلب آگاه می‌سازند،  ارسال اتوماتیک پست‌ها را نیز امکان‌پذیر ساخته و در کنار ارائه اطلاعات مفید درباره زمان ارسال مطالب، به تجزیه‌وتحلیل عمیق فعالیت‌هایتان نیز کمک زیادی می‌کنند.

۸. پایگاه دنبال کنندگانتان را توسعه دهید

یکی از نکات مهم در تدوین استراتژی اینستاگرام، توسعه پایگاه دنبال‌کنندگان است. یک روش ارگانیک برای انجام این کار، دنبال کردن اکانت‌ها و اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کسب‌وکار شماست. به‌عنوان مثال اگر یک عرضه‌کننده لوازم آشپزخانه هستید، می‌توانید اکانت افرادی مثل فود بلاگرها، طراحان آشپزخانه و ... را دنبال کنید. شما باید در این صفحات حضور فعالانه‌ای داشته باشید و با محتوای آن‌ها تعامل برقرار نمایید. این کار را می‌توانید از طریق لایک کردن پست‌ها، درج نظرات هدفمند یا اشتراک‌گذاری استوری آن‌ها با مخاطبانتان انجام دهید.

استفاده از هشتگ، یک رویکرد مناسب دیگر است که کمک می‌کند ضمن دسترسی به مخاطبان مدنظرتان، شاهد افزایش فالوورهای اینستاگرام باشید و نرخ تعامل آن‌ها را با مطالب افزایش دهید. البته لازم است در این خصوص هوشمندانه عمل کنید و بدانید که همه هشتگ‌ها برای کسب‌وکار شما مفید نیستند. هشتگ‌های ترند و بیش‌ازحد محبوب، در میلیون‌ها پست اینستاگرامی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین سبب، بهتر است به دنبال هشتگ‌های خاص ( Niche Hashtags ) باشید. هشتگ‌هایی که هدفمندتر هستند و تاریخ‌مصرف طولانی‌تری دارند. شما می‌توانید این هشتگ‌ها را در اکانت دنبال کنندگان، رقبا و همچنین رهبران بازار پیدا کنید.

غیر از دو روش فوق، صدالبته که حق استفاده از آپشن‌های تبلیغاتی غیر رایگان مثل بازاریابی تاثیرگذار ( Influencer Marketing ) یا کمپین‌های تبلیغاتی اینستاگرام نیز با هدف گسترش پایگاه دنبال کنندگان، برایتان محفوظ است.

۹. دنبال کنندگان را به مشتریان تبدیل کنید

افزایش معیارهایی مثل تعداد لایک و کامنت، قطعاً اتفاق خوبی خواهد بود اما این امر مستقیماً بر میزان فروش شما تاثیر نمی‌گذارد. بنابراین باید دنبال کنندگانتان را یک سطح دیگر ارتقا داده و آن‌ها را به مشتریان واقعی کالا یا خدمت تبدیل کنید. برای این منظور می‌توانید:

  • پست‌های تبلیغاتی ارسال کنید
  • محصولات جدیدتان را در معرض نگاه مخاطبان قرار دهید
  • تیزرهای تبلیغاتی منتشر کنید
  • آفرها و تخفیف‌های ویژه ارائه دهید

حتماً و حتماً CTA یا همان دعوت به اقدام را نیز در پست‌ها و مطالب تبلیغاتی‌تان بگنجانید. علی‌رغم اینکه گنجاندن لینک در CTA امکان‌پذیر نیست، اما همواره می‌توانید مخاطبان را به کلیک کردن روی لینک مندرج در قسمت بیو ترغیب و تشویق کنید.

با طی ۹ مرحله فوق، فرایند تدوین استراتژی اینستاگرام به پایان می‌رسد. پس از تدوین استراتژی، نوبت به اجرای آن است اما کار با اجرای استراتژی تمام نمی‌شود. شما باید شاخص‌های کلیدی عملکرد ( KPI ) را در آنالیز شبکه‌های اجتماعی و مشخصاً اینستاگرام بشناسید و با نظارت مستمر روی آن‌ها، تغییرات لازم را در استراتژی اولیه اِعمال و پیاده‌سازی کنید. به عبارت دیگر، باید یک چرخه همیشگی و سه مرحله‌ای را که شامل تدوین، اجرا و آنالیز است طی کنید. به همین دلیل قویاً پیشنهاد می‌کنیم که با تحلیل شبکه‌های اجتماعی بیشتر آشنا شوید.

۵ نکته تکمیلی برای تدوین استراتژی اینستاگرام

در بخش قبل، اصول کلی تدوین استراتژی اینستاگرام را در ۹ مرحله به شما همراهان دوست‌داشتنی راز توضیح دادیم اما بد ندیدیم که ۵ تکنیک تکمیلی را نیز تحت عنوان مستحبات، به واجبات نُه‌گانه‌ی قبل اضافه کنیم! استفاده از این تکنیک‌ها، علاوه بر صرفه‌جویی در وقت شما و اعضای تیم بازاریابی، به افزایش اثربخشی استراتژی‌تان کمک زیادی می‌کند.

۱. از محتوای تولیدشده توسط کاربران استفاده کنید

محتوای تولیدشده توسط کاربر یا همان UCG را می‌توانیم به عصای جادویی بازاریابی در اینستاگرام تشبیه کنیم؛ پس بهتر است در تدوین استراتژی اینستاگرام برای این مولفه هم جایگاه ویژه‌ای قائل شوید. UCG محتوایی ناب است که امکان ارسال آسان مطالبی را با میزان اثربخشی به‌مراتب بالاتر برایتان فراهم می‌سازد. محتوای تولیدشده توسط کاربر، تاثیر مثبتی بر پروموت یا پروموشن در اینستاگرام دارد. این نوع محتوا علاوه بر افزایش ۴.۵ درصدی نرخ تبدیل، میزان تعامل مخاطبان را با مطالب بالا برده و معیارهایی مثل نرخ کلیک ( CTR ) و هزینه به ازای هر کلیک ( CPC ) را نیز در تبلیغات غیر رایگان بهبود می‌بخشد.

اصلی‌ترین دلیل اثرگذاری UCG شباهت آن به بازاریابی دهان‌به‌دهان و تایید اجتماعی ( Social Proof ) است. افراد، توصیه و پیشنهاد مشتریان دیگر را آسان‌تر از آنچه در تبلیغات پولی ادعا می‌شود، باور می‌کنند. برای دریافت محتوای کاربر ساخته، مخاطبانتان را تشویق کنید که عکس‌ها و فیلم‌هایشان را همراه با هشتگ مدنظرتان، با دیگران به اشتراک بگذارند. می‌توانید مسابقه یا چالشی برگزار کنید و به چند نفر اول که بهترین محتوا را تولید کرده‌اند، جایزه بدهید.

حواستان باشد که حین تدوین استراتژی اینستاگرام و برنامه‌ریزی برای تولید محتوای اینستاگرام در استفاده از UCG افراط نکنید. این نوع محتوا زمانی که با محتوای اختصاصی خودتان ترکیب شود، بهترین عملکرد را خواهد داشت.

۲. پست‌های اینستاگرامی را در فیس‌بوک منتشر کنید

شاید این کار در نگاه اول ارتباط مستقیمی با تدوین استراتژی اینستاگرام نداشته باشد اما به شما در بهبود نتایج حاصل از اجرای این استراتژی کمک می‌کند. اینستاگرام این امکان را برایتان فراهم می‌کند که عکس‌ها و فیلم‌هایتان را به‌طور هم‌زمان در فیس‌بوک نیز به اشتراک بگذارید. برای انجام این کار باید حین ارسال پست در اینستاگرام از قسمت Also Post روی اسلایدر Facebook بروید. به همین راحتی!

با استناد به گزارش Buzzsumo ، تصاویر منتشرشده در فیس‌بوک از طریق اینستاگرام باعث افزایش ۲۳ درصدی نرخ تعامل کاربران می‌شود. برند آمریکایی GoPro با استفاده از این تکنیک، نتایج شگفت‌انگیزی کسب کرده است. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، انتشار هم‌زمان تیزر یکی از محصولات جدید این شرکت در فیس‌بوک و اینستاگرام، بیش از ۱.۵ میلیون بازدید، ۱۳۷۰۰ کامنت و حدود ۲۶۰ هزار لایک را برای آن به ارمغان آورده است.

پست های اینستاگرامی را در فیسبوک منتشر کنید

البته اینکه استفاده از این تکنیک در کشور خودمان که دسترسی عادی به فیس‌بوک در آن برای کاربران امکان‌پذیر نیست، چقدر موثر باشد، بحثی دیگر است اما انجام این کار مطمئناً باز هم تا حدی به افزایش اثربخشی استراتژی اینستاگرام کمک می‌کند.

۳. از استوری و هایلایت استفاده کنید

آسان است که اهمیت استوری را به دلیل ماندگاری ۲۴ ساعته آن در فرایند تدوین استراتژی اینستاگرام دست‌کم بگیریم. بااین‌حال باید بدانید که استوری، یک ابزار بسیار موثر است که نباید ظرفیت عظیم آن را بلااستفاده رها کنید. با استناد به Instagram data ، ۶۲% از کاربران می‌گویند که بعد از دیدن نام یک محصول یا برند در استوری، علاقه بیشتری به آن پیدا می‌کنند.

ارسال استوری یک تکنیک عالی برای ایجاد نزدیکی عاطفی با مخاطبان شماست و به همین دلیل در تدوین استراتژی اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. هر چقدر که فید اینستاگرام شما باید مرتب و اصطلاحاً شسته‌رفته باشد، استوری بهترین مکان برای ارسال محتوای طبیعی، بکر و دست‌کاری نشده است. امکان درج لینک در استوری، اهمیت آن را به‌عنوان یک ابزار بازاریابی و تبلیغاتی دوچندان می‌کند. اینستاگرام اخیراً قابلیتی را اضافه کرده که به‌واسطه آن می‌توانید استوری‌های منتخبتان را برای همیشه نگه دارید. تنها کاری که باید برای این منظور انجام دهید این است که این استوری ها را به بخش خاصی از صفحه‌تان تحت عنوان هایلایت ( Highlights ) اضافه کنید.

برند Topshop نمونه‌ای عالی در استفاده هوشمندانه از استوری و هایلایت اینستاگرام است که از این ابزارها به شکلی ماهرانه برای ایجاد علاقه نسبت به محصولات جدیدی که روی وب‌سایتش قرار می‌دهد، بهره می‌گیرد. این شرکت که در حوزه پوشاک فعالیت دارد، در اولین صفحه استوری، ابتدا تخفیف‌هایی را برای البسه جدیدش اعلام می‌کند و در ادامه تصویر چند نمونه از لباس‌ها را همراه با لینکی که کاربر را به صفحه مربوط به همان لباس در وب‌سایت منتقل می‌کند، قرار می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم درباره استوری اینستاگرام بیشتر بخوانید.

۴. با اینفلوئنسرها همکاری کنید

۷۹% از کارشناسان، اینستاگرام را بهترین و مهم‌ترین کانال برای اجرای کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ می‌دانند. بد نیست بدانید که در مقیاس جهانی، کسب‌وکارهای مختلف به ازای هر ۱ دلاری که برای اینفلوئنسر مارکتینگ خرج می‌کنند، ۵.۲ دلار درآمد عایدشان می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در تدوین استراتژی اینستاگرام از اینفلوئنسر مارکتینگ غافل نشوید.

همین حالا سفارش بده

همکاری با اینفلوئنسرها

برای این منظور نکات ذیل را مدنظر قرار دهید:

  • اینفلوئسری را انتخاب کنید که مخاطبانش شبیه مخاطبان شما باشند. در غیر این صورت، تلاش و هزینه‌ای که صرف می‌کنید، بی‌نتیجه خواهد بود و کاربران علاقه‌ای به آنچه عرضه می‌کنید، نشان نمی‌دهند.
  • کیفیت مخاطبان اینفلوئنسر را بررسی کنید. باید از واقعی بودن دنبال کنندگان اینفلوئنسر موردنظرتان اطمینان حاصل کنید. دنبال‌کنندگان او نباید ربات یا فیک باشند. برای حصول اطمینان از این امر می‌توانید میزان تعامل دنبال کنندگان را با صفحه بررسی کنید. برای محاسبه سرانگشتی نرخ تعامل به درصد می‌توانید مجموع تعداد لایک ها، کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را بر تعداد کل فالوورها تقسیم کنید و عدد حاصل را در ۱۰۰ ضرب نمایید. البته روش‌های دیگری هم برای انجام این کار وجود دارد هرچند بهتر است برای بررسی نرخ تعامل اینستاگرام از ابزارهایی مثل trendHERO استفاده کنید.
  • احساسات مخاطبان را نسبت به اینفلوئنسر بررسی کنید: از عجایب روزگار ما این است که برخی از بلاگرهایی که اتفاقاً فالوورهای بیشتری دارند، بیش از آنکه محبوب باشند، منفور واقع می‌شوند! پرواضح است که چنین افرادی گزینه مناسبی برای افزایش میزان فروش محصولات شما نیستند. پیشنهاد می‌کنیم بخش نظرات را به‌دقت بررسی کنید تا ببینید عموم مخاطبان، چه احساسی نسبت به صاحب آن صفحه دارند.

برند Dior برای تبلیغ نمایشگاه مُد در بهار و تابستان به‌خوبی از تکنیک اینفلوئنسر مارکتینگ در تدوین استراتژی اینستاگرام بهره گرفت. این برند، بلاگر معروف کره‌ای یعنی خانم جیسو ( Jisoo ) را که بیش از ۳۵ میلیون فالوور دارد برای همکاری انتخاب کرد. جیسو در استوری‌هایش از برگزاری این رویداد خبر داد و در طول برگزاری این رویداد، بارها از طریق لایو اینستاگرام نظراتش را درباره آن با مخاطبانش در میان ‌گذاشت. این تاکتیک علاوه بر جلب‌توجه مخاطب، درگیری ذهنی آن‌ها را با این رویداد حفظ کرد.

۵. از قابلیت Instagram shop استفاده کنید

اینستاگرام در سال ۲۰۲۰ از طریق ارائه قالب جدیدی تحت عنوان Instagram shop یا فروشگاه اینستاگرام، زمینه مساعدتری را برای فروش محصولات کاربران تجاری‌اش فراهم کرد. این بخش که قسمت مجزایی به آن اختصاص داده شده، شباهت زیادی با ویترین یک وب‌سایت فروشگاهی دارد. کاربران می‌توانند از این قسمت، ضمن بازدید از محصولات مختلف، بدون خروج از اپلیکیشن اینستاگرام نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنند. پس بهتر است در تهیه استراتژی اینستاگرام استفاده از این قابلیت را نیز مدنظر قرار دهید.

استفاده از قابلیت Instagram shop امکان تهیه کاتالوگ‌ها و نمایش محصولات را در قالبی که راوی داستان برند آن‌ها باشد، فراهم می‌کند. اگر برای نحوه چیدمان محصولاتتان به یک الگو یا منبع الهام نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه اینستاگرام برند Etsy نگاهی بیندازید. این شرکت علاوه بر نمایش برخی از بهترین محصولاتش، مواردی را که مخاطبان اخیراً از آن‌ها بازدید کرده‌اند، در یک کتگوری جداگانه قرار می‌دهد تا دسترسی به آن‌ها برای کاربران آسان‌تر شود.

هیجان زده خواهید شد!

سخن آخر

در این گفتار از راز تلاش کردیم تا شما همراهان گرامی را با سیر تا پیاز تدوین استراتژی اینستاگرام آشنا کنیم و اطلاعاتی کاربردی و حتی‌الامکان جدید را همراه با ذکر مثال و آمار خدمتتان ارائه دهیم. اگر به نکات گفته‌شده در این مطلب توجه نموده و آن‌ها را به‌درستی پیاده کنید، می‌توانید یک استراتژی اثربخش را تدوین و اجرایی نمایید. البته باید بدانید که یک استراتژی هرگز نمی‌تواند کامل و عاری از عیب و نقص باشد و همین امر، ضرورت تحلیل استراتژی و اقدامات مبتنی بر آن را آشکار می‌کند. با هر بار تحلیل، بینش جدیدی درباره کارایی و اثربخشی استراتژی‌تان کسب می‌کنید که به پشتوانه این بینش می‌توانید به اصلاح و بهسازی استراتژی اولیه بپردازید.

برای تدوین بهترین استراتژی اینستاگرام، باید با رویکردی تخصصی به این حوزه ورود کنید. علاوه بر این، کسب تسلط در همه جنبه‌های بازاریابی اینستاگرام به صرف زمان و انرژی زیادی نیاز دارد که شاید ترجیح دهید از این منابع ارزشمند در زمینه‌های مهم‌تری از کسب‌وکارتان استفاده کنید. خبر خوب این است که ما در آ ژانس دیجیتال مارکتینگ راز متخصصانی داریم که اموری مثل تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی تولید محتوا برای اینستاگرام برایشان به‌سادگی آب خوردن است و به معنای واقعی کلمه، اینستاگرام را قورت می‌دهند! بنابراین اگر در جستجوی مجموعه‌ای هستید که قصد واگذاری سکان هدایت کسب‌وکارتان را به آن دارید، ما با افتخار آماده‌ایم تا شما را به ساحل امن و ثبات برسانیم.

افزایش تعداد فالوور با راز

مطالب مرتبط:

GUIDE اینستاگرام چیست چگونه از الگوریتم اینستاگرام به سود خود استفاده کنیم چگونه آلت تکست اینستاگرام را به پست‌های خود اضافه کنیم؟ چگونه بیو اینستاگرام جذاب و کاربردی بنویسیم اینستاگرام ریلز چیست؟ هر آنچه که باید در مورد INSTAGRAM REELS بدانید پست تک عکس یا آلبومی؟ کدام‌یک بهتر است؟ هر چیزی که باید در خصوص استوری اینستاگرام بدانید
facebook sharing button
twitter sharing button
email sharing button
whatsapp sharing button
telegram sharing button
linkedin sharing button
لینک اصل خبر در سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    منبع خبر

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    آژانس دیجیتال مارکتینگ راز

    ارائه دهنده فول سرویس خدمات بازاریابی آنلاین

      نظرات