حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید به دغدغه جدی دستگاه‌ها و سازمان‌ها تبدیل شود/وجود بروکراسی، مانع توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان است

حمایت از دانش‌بنیان‌ها باید به دغدغه جدی دستگاه‌ها و سازمان‌ها تبدیل شود/وجود بروکراسی، مانع توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری در برنامه زنده تلویزیونی «افق بهشت» ویژه ماه مبارک رمضان سیمای مرکز گلستان که در محل کارخانه نوآوری گرگان انجام شد، با بیان اینکه توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب به مقوله دانش‌بنیان‌ها صرفا محدود به نامگذاری امسال نیست، اظهارکرد: سال‌‌‌هاست که رهبر انقلاب به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری از علم و دانش در حوزه‌های مختلف تولید اشاره دارند. واقعیت این است که بسیاری از موارد و تولیدات، دانش‌محور نیست.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان خاطرنشان کرد: تا زمانی که به علم و دانش و مبنای فرآیند تولید دانش‌محور توجه نکنیم، وضعیت کنونی حاکم خواهد بود و اتفاقی نمی‌افتد ضمن اینکه در این شرایط نمی‌توانیم جز مونتاژکاری، اقدام دیگری انجام دهیم. برای همین ‌اگر کوچکترین تحریمی اعمال شود، در عرصه تولید دچار مشکلات فراوان می‌شویم.

وی با تاکید بر توجه به نیروی انسانیِ جوان، متخصص و نخبه برای عبور از شرایط کنونی و ایجاد تحول در حوزه تولید گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری ما باید بسترهای لازم را برای رشد و توسعه فعالیت‌‌های علمی و تولیدی جوانان، در کشور فراهم کنیم. باید فضا به گونه‌ای فراهم شود که اگر نخبه‌ای دارای طرح یا ایده‌ای بود که قابلیت تجاری‌سازی یا رفع نیازی از کشور را دارد، مورد حمایت قرار بگیرد و به راحتی کسب و کار خود را راه‌اندازی کند.

دکتر غفاری به برخی موانع و مشکلات بر سر راه فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: بروکراسی‌های اداری، بعضاً موانعی که برخی سازمان‌ها ایجاد می‌کنند، سخت‌گیری‌هایی که از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و دریافت تضامین انجام می‌شود و مواردی از این دست، سبب می‌شود که توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان کُند یا متوقف شود و کسب و کاری شکل نگیرد‌.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری، یکی از مجموعه‌های تسهیل‌کننده و بسترساز برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان است، ادامه داد: مجموعه پارک، نقش هماهنگ‌کننده را دارد و بسیاری از مجموعه‌هایی که در پارک علم و فناوری مستقر هستند مجوز فعالیت‌های خود را از دستگاه‌های دیگر مانند صنعت، معدن، تجارت، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی، علوم پزشکی و ... دریافت کرده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان درباره شرط تحقق شعار سال اظهارکرد: زمانی می‌توانیم هدفگذاری امسال را محقق کنیم که حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان به دغدغه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها تبدیل شود. لازم است که دستگاه‌ها با روی باز نخبگان را بپذیرند و اقدامات حمایتی را هم انجام دهند.

وی در ادامه به توسعه فضای فیزیکی و زیست بوم نوآوری و فناوری استان اشاره کرد و گفت: در یکی دو سال اخیر بیش از ۱۵ هزارمترمربع فضا به این زیست بوم اضافه شده است اما هیچکدام از این فضاها از جمله کارخانه نوآوری گرگان که نخستین کارخانه شمال کشور و یکی از بهترین نمونه‌ها در سطح کشور است، در مالکیت این پارک نیست و دستگاه‌های مختلفی مانند شهرداری گرگان، آموزش و پرورش، دانشگاه پیام‌نور، اداره کل فنی‌وحرفه‌ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ... برای توسعه این فضاها کمک کردند. ما نیز همه فضاهای موجود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها قرار دادیم.

وی بیان کرد: کسب و کاری که شکل گرفت زمانی می‌تواند موفق باشد که از نظر اقتصادی روی پای خود بایستد. بنابراین یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد خرید محصولات دانش‌بنیان و تولیدی استارتاپ‌هاست که انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی این موضوع را در اولویت قرار دهند.

دکتر غفاری با بیان اینکه گلستان ظرفیت بسیاری جدی در زمینه استارتاپ‌ها دارد، گفت: برای نمونه گلستان در حوزه آی‌تی جزو سه استان برتر در زمینه ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی است که در نرم‌افزارهای مختلف بارگذاری می‌شود.

وی با تاکید بر توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد اشتغال افزود: سال گذشته بیش از ۴۰۰ شغل در بخش‌های مرتبط با پارک علم و فناوری در استان ایجاد شد که بیش از ۳۰۰ مورد از آن در کارخانه نوآوری گرگان مستقر هستند. یکی از افتخارات ما ایجاد فرصت برای جوانان نخبه است که در حال حاضر میانگین سنی افراد شاغل در کارخانه نوآوری گرگان کمتر از ۳۰ سال است.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات