راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است

راه‌حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر غفاری پیش از خطبه‌های این هفته نماز عبادی سیاسی جمعه شهر گرگان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای توسعه فعالیت‌ها و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهارکرد: در سال‌های اخیر رهبر انقلاب بارها و بارها بر موضوع حمایت و توسعه فعالیت‌های دانش بنیان تاکید داشتند و در بیانیه گام دوم نیز موضوعات جدی و مهمی را در امر حمایت از دانش‌بنیان‌ها مطرح کردند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان با طرح این پرسش که دلیل تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر موضوع دانش‌بنیان‌ها چیست، گفت: یکی از علت‌ها این است که در چند سال اخیر شرایط بنگاه‌های تولیدی و اقتصاد در دنیا متحول شده است. امروز ما در برخی استان‌ها معضل آب داریم و در عین حال در همین استان‌ها صنایع بزرگ و آب‌بر مانند ذوب آهن و فولاد استقرار پیدا کرده‌اند. در چند دهه اخیر کشورهای توسعه یافته زیرکی به خرج دادند و صنایعی که منابع آنها مانند آب را هدر می‌داد و آلایندگی زیست محیطی بالایی داشت را از کشورهایشان خارج کردند و به تبع آن به کشورهای دیگر اجازه دادند این صنایع را داشته باشند و حتی این کشورها را تشویق می‌کردند. در نهایت این کشورهای توسعه یافته هستند که مواد اولیه ارزان را از این کشورها می‌گیرند و تبدیل به یک قطعه با ارزش افزوده بالا می‌کنند.

وی اضافه کرد: ایجاد ارزش افزوده دقیقا کار شرکت‌های دانش‌بنیان است و به جای اینکه خام فروشی شود، این مواد را فرآوری و ارزش افزوده آن را چند برابر می‌کنند.

دکتر غفاری خام فروشی را یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های جدی در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: بهره‌وری ما در بخش کشاورزی پایین است و در بسیاری از محصولات اساسی دچار وابستگی به کشورهای دیگر هستیم برای همین در شرایط تحریم با مشکل مواجه می‌شویم. اساسا تولید به صرف اینکه خام تولید، مصرف و صادر شود کمترین بهره‌وری را خواهد داشت و باید این مسیر را تغییر دهیم.

وی یکی از دلایلی که تحریم‌ها در زمینه‌های موشکی، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی و غیره اثرگذار نیست را دستیابی به دانش فنی این بخش‌ها در داخل کشور دانست و گفت: قبل از غنی‌سازی ۲۰ درصدی در مذاکرات هسته‌ای همیشه دست پایین را داشتیم اما وقتی شهید شهریاری و تیمش، این اتفاق را عملیاتی کردند، دست بالا را گرفتیم و مسیر مذاکرات هم تغییر کرد. این به آن معناست که وقتی خودمان بتوانیم با دانش فنی یک محصول را تولید کنیم، تحریم‌ها هم بر روی آن اثر نخواهد داشت.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان به نقش دانش‌بنیان‌ها در کنترل و مدیریت کرونا هم اشاره کرد و گفت: زمانی که با اوج شیوع کرونا مواجه شدیم، آمریکا اعلام کرده بود برای کمک به درمان بیماران ایرانی حاضر است ۴ دستگاه ونتیلاتور به کشورمان بدهد. اما یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تولید خود را افزایش داد و نیاز کشور به ونتیلاتور را برطرف کرد و در حال حاضر هم هر ۴۵ دقیقه یک دستگاه تولید می‌کند. در استان گلستان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک کل نیاز بیمارستان‌های استان به ماسک‌های N۹۵ را برطرف کرده یا شرکت دانش‌بنیان دیگری در استان ۳۰ درصد نیاز بیمارستان‌های کشور به مواد ضدعفونی کننده را تامین می‌کند. اگر این اقدامات نبود چگونه می‌توانستیم از بحران کرونا عبور کنیم؟

وی تاکید کرد: دور زدن تحریم‌ها راه حل اساسی نیست چرا که دشمن مسیرهای دور زدن را پیدا و آنها را مسدود خواهد کرد بنابراین چاره‌ای جز خنثی‌سازی و غلبه بر تحریم‌ها نداریم و شرکت‌های دانش‌بنیان مهم‌ترین ابزار ما در این مسیر خواهند بود.

دکتر غفاری در ادامه نیروی انسانی توانمند را مهم‌ترین سرمایه کشور دانست و بیان کرد: در دنیا رقابت عجیبی بر سر جذب نخبگان قرار دارد و از کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات گرفته تا کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، فرانسه، استرالیا و غیره به دنبال جذب فارغ التحصیلان دارای طرح و ایده هستند و تسهیلات زیادی هم برای آنها در نظر می‌گیرند. علاوه براین، به کسانی که طرح و ایده هم داشته باشند، ویزای استارتاپی برای راه‌اندازی کسب‌وکار می‌دهند و ما وظیفه سنگینی برای نگهداری این سرمایه‌های انسانی داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها مسیر جذب نخبگان در کشور، دانشگاه است، ادامه داد: صنعت ما دانش‌بنیان نیست و باید وارد این مسیر شود. اگر حوزه دانش‌بنیان را تقویت کنیم جلوی خروج نخبگان هم گرفته می‌شود. برای اینکار باید دستگاه‌های متولی و زیرمجموعه‌های آنها به طور جدی ورود کنند، دانشگاه‌ها هم باید تغییر مسیر دهند و اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به این مسیر هدایت کنند. ضمن اینکه دستگاه‌های موثر مانند بیمه‌ها، مالیات، بانک‌ها و دستگاه‌هایی که مجوز و تسهیلات‌دهنده هستند باید شرایط را تسهیل و از فعالیت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند.

دکتر غفاری تاکید کرد: اگر همه این بخش‌ها در کنار هم باشند رشد قابل ملاحظه‌ای در حوزه دانش‌بنیان‌ها خواهیم داشت ولی اگر یک ضلع حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان، به درستی عمل نکند نمی‌توانیم به اهداف شعار سال دست پیدا کنیم.

وی در پایان، بهبود نسبی زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اشاره کرد و گفت: در دو سال اخیر فضاهای ما از ۲ هزارمترمربع به ۱۷ هزار مترمربع رسیده و میزان پرداخت تسهیلات حمایتی از ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸ با احتساب تبصره ۱۸ به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات