«گردشگری خرید» پیوندی بین خردهفروشی و...
صنعت گردشگری بهعنوان یک تجارت پرسود به مکملهایی برای رشد و توسعه و همچنین سودآوری بیشتر نیاز دارد و یکی از اصلیترین مکملها برای این صنعت، خردهفروشی توریستی نام است. به عبارت بهتر، گردشگری برای بسیاری از جوامع یک موتور محرکه کلیدی برای رشد اقتصادی است و مدیران شهری به دنبال راههایی برای افزایش تعداد گردشگران هستند تا اقتصاد محلی خود را تقویت کنند.
سالها شهرهای توریستی، تکنیکهای بازاریابی نوآورانه را برای ترویج جاذبههای طبیعی و صنایع دستی خود بهکار گرفتهاند و هرچه صنعت گردشگری رقابتیتر میشود، این شهرها متوجه میشوند که صرفا تبلیغات و معرفی جاذبههای گردشگری، موفقیت آنها را تضمین نمیکند. آنها علاوه بر جاذبههای گردشگری خود، به ارائه «زیر جاذبه» جذاب مانند فروشگاههای خردهفروشی و رستورانها نیاز دارند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای جمعیت زیاد گردشگران باشند.
خردهفروشی یک روش بالقوه موثر و سودآور برای ایجاد تجربه مثبت سفر برای گردشگران و اقامت طولانیتر در مقصد گردشگری است. البته خردهفروشی گردشگری برای سالهای متمادی وجود داشت اما امروزه، این نوع از خردهفروشی باید چیزی بیش از مغازههای تیشرت و سوغات باشد.
برای اطمینان از وجود امکانات خرید و غذاخوری مناسب برای گردشگران خارج از شهر، بسیاری از شهرهای توریستی برنامههای توسعه فضاهای گردشگری بزرگ خردهفروشی و غذاخوری خود را با هم ادغام کرده و مجموعههای گردشگری بزرگ را ایجاد میکنند. گردشگری یک صنعت صادراتمحور است و ارزآوری و سودآوری فراوانی را برای جوامع به ارمغان میآورد. این صنعت همچنین چشمانداز و افق رشد جامعه را بزرگتر کرده و فرصتهای متعدد و متنوع توسعه اقتصادی را بهوجود میآورد. در چنین شرایطی، ساکنان شهرهای گردشگری، از مجموعههای گردشگری بزرگ شامل خردهفروشان و رستوران ها بهرهمند میشوند.
فرصتهای اضافی
خرید، بخش مهمی از تجربه گردشگران است و مردم شهرهای توریستی میتوانند به وسیله آن سهم بیشتری از پولهای خرجشده توسط گردشگران را به خود اختصاص دهند. اهمیت خردهفروشان را نادیده نگیرید؛ چراکه آنها هم میتوانند از رشد صنعت گردشگری بهرهمند شوند. بسیاری از بازدیدکنندگان به دنبال خردهفروشی گردشگری سنتی نیستند، بلکه میخواهند به خرید از مغازههای محلی و فروشگاههای بزرگ، فروشگاههای تخصصی و رستورانها بپردازند. همچنین به یاد داشته باشید که شهر شما برای رسیدن به سود از پول گردشگران، حتما نباید یک مقصد اصلی باشد. در صورت پاسخگویی به انتظارات گردشگران، جوامع کوچکتر هم میتوانند جاذبههای گردشگری خاص خودشان را ارائه کرده و گردشگران را جذب کنند.
کلید گسترش و موفقیت خردهفروشیهایی که به گردشگران خدمات ارائه میکنند، درک نیاز مشتریان فعلی است. اولین قدم در این راه، جمعآوری اطلاعات جمعیتشناسی گردشگران مانند شهر، کشور، تعداد نفرات گروه و طول اقامت است. این نوع اطلاعات باید از جاذبههای محلی، امکانات اقامتی و دفاتر گردشگری قابل دسترسی باشد. منابع محلی را میتوان با اطلاعات از ادارات گردشگری دولتی، گروه های منطقهای و دادههای شرکتهای تحقیقاتی تکمیل کرد. این اطلاعات جمعآوریشده دارای کاربردهای فراوانی است و میتواند به شما در ایجاد شناسنامهای دقیق از بازدیدکنندگان فعلی کمک کند، بازدیدکنندگان جدید را شناسایی کرده و مخاطبان بالقوه خاص را هدف قرار دهد. این شناسنامههای دقیق میتواند در جهت تمرکز بر گسترش خردهفروشی و خدمات مورد نیاز برای خدمت به بازدیدکنندگان استفاده شوند.
صنعت گردشگری بسیار رقابتی است. یک مقصد گردشگری، با مقاصد منطقه خودش و مقاصد گردشگری دورتر در رقابت است. شهرهای توریستی برای مواجهه با این رقابت، میتوانند از فرصت گسترش و جذب خردهفروشان گردشگرمحور، استفاده کنند.
فرصتهای جدید
اقتصاد جهان طی سالهای اخیر تغییرات فراوانی را در تمام بخشها به خود دیده است. در این میان صنعت خردهفروشی نیز اساسیترین و در عین حال جالبترین رخدادها را تجربه کرده است. خردهفروشی در تعامل با سایر صنایع، راههای جدیدی را برای تجارت باز کرده است. در سالهای اخیر «گردشگری خرید» در حال نشاندادن قدرت خود بهعنوان یک محرک تجاری بوده است. در عین حال، این نوع گردشگری که با خرید گره خورده است، به رشد و توسعه در کوتاهمدت و بلندمدت منجر میشود.
«گردشگری خرید» بدون شک یک موتور محرکه اقتصادی است که اشتغال، درآمد و منافع مستقیم و غیرمستقیم را ایجاد میکند. این مفهوم ترکیبی از دو صنعت جهانی است که میتوانند پول هنگفتی را به هر کشوری وارد کند. گردشگری خرید یک بخش فرعی است که با سایر بخشها، محصولات و خدمات، هم در سفر و هم در خردهفروشی و دیگر صنایع تعامل دارد.
در صنعت خردهفروشی، روند آشکاری که در سراسر جهان مطابق با تغییرات اجتماعی و به دنبال توسعه فناوری بهوجود آمده است، مشاهده میشود. تقاضای روزافزون برای تجربههای منحصربهفرد و شخصی، جنبشی است که «اقتصاد تجربه» نامیده میشود. در میانه آن، تجارت الکترونیکی، با قیمتهای رقابتی و تحویل سریع، در حال بازنویسی قوانین مصرف است. صنایع و بخشها در یک فرآیند رقابتی تعامل میکنند تا در بازاری پر از پیشنهادهای هیجانانگیز، ابتکاری و مرتبط، حضوری موفق داشته باشند. این امر به اقدامات مشترک بیشتری نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که مدلهای تجاری سنتی میتوانند با موفقیت به یک اقتصاد فوقالعاده متصل شوند. یک مثال خوب از این همافزاییها، ادغام خرید و گردشگری است؛ بخشی که در سراسر جهان رشد چشمگیری دارد. آنچه در گردشگری خرید، بهعنوان حوزهای بین صنعت خردهفروشی و صنعت گردشگری، مهم جلوه میکند، توجه به تعاملی عمومی است. فرصتهایی که در این حوزه نهفته است، میتواند موتور محرکه اقتصاد باشد. رشد سفر، اهمیت گردشگری خرید را برای صنایع خردهفروشی نمایان کرده است. به گفته سازمان جهانی جهانگردی، خرید از مهمترین عوامل تعیینکننده هنگام انتخاب مقصد از سوی مسافران است.
منبع: Ucityguides.com
نظرات