تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری در راستای دست‌یابی به توسعه با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جدید اولویت پارک علم و فناوری است

تقویت زیست بوم نوآوری و فناوری در راستای دست‌یابی به توسعه با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جدید اولویت پارک علم و فناوری است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، امروز پنجشنبه مورخ ۲۵ فروردین ماه، دکتر فتحی نماینده شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران و عضو فعال فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس از پارک علم و فناوری کردستان بازدید کرد.

در ابتدای این بازدید، مهندس افضلی رییس مرکز رشد و امور موسسات ضمن تبریک ماه میهمانی خدا و خیر مقدم، به ارائه گزارشی در خصوص پارک پرداخت. وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری فعال هستند، گفت: از این تعداد ۳۷ شرکت دانش‌بنیان و ۱۶ شرکت خلاق می‌باشند که موجبات اشتغال ۷۴۳ جوان نوآور و فناور و فارغ‌التحصیل دانشگاهی را فراه آورده است.

وی با تاکید بر سیاست گسترش پارک علم و فناوری کردستان و فرهنگ نوآوری و فناوری به تمامی نقاط استان، اظهار داشت: مراکز رشد مریوان، قروه و بیجار و همچنین مراکز نوآوری شهرستان‌های سنندج، مریوان، دیواندره، سقز و بیجار در این راستا ایجاد شده‌اند و امید بر این است که در آینده تمامی شهرستان‌ها در صورت شناسایی پتانسیل‌ و همت همه دارای مرکز رشد باشند.

در ادامه دکتر قادرزاده رییس پارک علم و فناوری کردستان، با تبریک ایام ماه مبارک رمضان و خیر مقدم به دکتر فتحی و همراهان ایشان، افزایش تعاملات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و پارک علم و فناوری را گامی جدی در راستای تحقق شعار سال و به تبع آن توسعه استان عنوان کرد.

وی دغدغه اصلی خود را در آغاز سال، تشکیل ستاد توسعه دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: برای بهره‌گیری از فرصت پیش‌آمده در سال ۱۴۰۱،  ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان برای توسعه در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری است که در کردستان با توجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه معدن، کشاورزی و صنایع دستی می‌توان با استفاده از فناوری در زمینه بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فناورانه، صادرات و رفع معضل بیکاری موثر باشد.

رییس پارک علم و فناوری کردستان در ادامه افزود: سال ۱۴۰۱ سال تحول ساختاری است و با توجه به تاکید بر واژه دانش‌بنیان در شعار سال، پارک علم و فناوری به عنوان هسته تعاملات فناورانه و نوآورانه اهمیت بیش از پیش می‌یابد وی این مهم فقط با همدلی، هم‌افزایی و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان محترم مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر استان میسر است.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی پارک‌های علم و فناوری، گفت: پارک‌های علم و فناوری کشور به راستی یکی از مردمی‌ترین نهادهای علمی هستند و با توجه به ظرفیت بالای نیروهای انسانی متخصص و متعهد در استان امید است بتوانیم به رشد مناسب اقتصادی و توسعه و اشتغال پایدار دست یابیم.

دکتر قادرزاده، یک از دغدغه‌های اصلی پارک علم و فناوری کردستان را ارتقای رتبه دانست و گفت: علیرغم تمام دستاوردهای پارک و همکاران در چند سال گذشته، به دلیل عدم تخصیص زمین مناسب در راستای گسترش فعالیت‌ها، پارک علم و فناوری کردستان نتوانسته است به سطح دو ارتقا یابد. این ارتقای رتبه، موجبات افزایش بستر مناسب برای حضور نوآوران، فناوران، نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و در نتیجه توسعه مبتنی بر دانش خواهد بود.

وی با گلایه از برخی کارشکنی‌ها در سطح استان گفت: متاسفانه برخی از مسئولین استانی با سنگ‌اندازی در مسیر اختصاص زمین به پارک، موجبات عقب ماندگی استان را فراهم آورده‌اند که امید است با ایجاد همدلی و تعامل بتوانیم از این مشکل نیز عبور نماییم.

رییس پارک علم و فناوری کردستان با اشاره به نشست مشترک روسای پارک‌های علم و فناوری و عاون علمی-فناوری ریاست جمهوری و وزیر عتف، اظهار داشت: خوشبختانه طرح‌هایی در وزارت عتف و معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری در حال تدوین و اجراست که برخی از آنان می‌تواند به تغییر بنیادین در نگرش به اقتصاد دانش‌بنیان منجر شود. از جمله این طرح‌ها طرح توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها (تانا)، شبکه‌سازی بین‌المللی و تقویت دیپلماسی فناوری و نوآوری و ایجاد سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) است که همه این طرح‌ها در راستای حمایت از توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری می‌باشد.

در ادامه دکتر فتحی نیز ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، حضور دکتر قادرزاده در پارک علم و فناوری کردستان را مبارک برشمرد و گفت: در آغازین لحظه‌های تحویل سال و اعلام شعار سال از سوی مقام رهبری، بر خود میبالیدم که انسانی دانشمند، دغدغه‌مند و اقتصاددانی همچون ایشان ریاست پارک را بر عهده گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: به عنوان یکی از اعضای فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان، امیدوارم در این سال و با توجه به شعار سال که با محوریت پارک‌های علم و فناوری است بتوانیم با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های و تدوین قوانین، گام‌های بلندی در راستای توسعه ملی و استان عزیز کردستان برداریم.

این نماینده محترم مجلس، با تاکید بر تعامل و همکاری مجمع نمایندگان استان کردستان و پارک علم و فناوری گفت:  با توجه به ظرفیت‌های بالای کردستان به ویژه در بخش کشاورزی، برای کمک به جهش تولید در این حوزه، نیاز بستر شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه مهیا شود. وی افزود: اخیراً برنامه توسعه بخش کشاورزی در دولت تصویب شده است و به زودی ابلاغ می‌شود که در آن به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی اشاره شده است.

عضو فراکسیون دانش‌بنیان مجلس گفت: باید توجه کنیم اکنون جهان به سمتی می رود که اقتصاد و کسب و کارها از مدل سنتی در حال تبدیل شدن به مدلی نوین است و کشور ما هم چاره‌ای جز تغییر نگاه اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش بنیان ندارد؛ مجلس هم در این حوزه و حوزه کسب وکار برای تامین منافع مردم اقداماتی را انجام داده و خواهد داد.

وی در پایان گفت: تلاش همه ما باید استفاده حداکثری از ظرفیت استان برای توسعه اشتغال پایدار باشد و در این مسیر فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان و مجمع نمایندگان استان کرسدتان به عنوان همکار و همگام با پارک علم و فناوری کردستان تمامی تلاش خود را به کار خواهند بست.

در ادامه این بازدید دکتر فتحی و هیات همراه با حضور در دفتر چند شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور از نزدیک با مسائل، مشکلات و دغدغه‌های این عزیزان آشنا شده و در مورد چگونگی رفع موانع تولید دانش‌بنیان به بحث و تبادل نظر پرداختند. شرکت دانش‌بنیان خدمات مهندسی داده نگار (تولید کننده نرم افزارهای اداری و مالی و مجموعه یکپارچه مالی ماندگار سیستم)، تبادلات الکترونیک غرب (فعال حوزه شهر هوشمند)، پیشرو زیست درمان پاکان (تولید کننده مکمل‌های دارویی و غذایی)، پارک آزما زیست کردستان (آزمایشگاه معتمد و مرجع محیط زیست)، سابین طراوت گلسان هانا (تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی)، عروسک متحرک هجا ارشیا (تولید کننده انیمیشن و محتوا و آرماتور ساخت استاپ موشن)، ستاره زیبای صبح روناک (تولید کننده مولد تولید ضدعفونی)، پاسادان ئیشکاو (تولید کننده دستگاه تصفیه آب خانگی و فاضلاب)، شرکت دانش بنیان میدیا تجهیز شیمی (تولیدکننده افزودنی‌های شیمیایی و پلیمری و ضدعفونی کننده بر پایه آب) و شتابدهنده دانش بنیان ژرفا شرکت‌هایی بودند که مورد بازدید قرار گرفتند.

پایان بخش بازدید دکتر فتحی از پارک علم و فناوری کردستان، بازدید از ساختمان در حال احداث پارک علم و فناوری کردستان واقع در دانشگاه پیام نور بود که در این بازدید وی بر اتمام سریع این ساختمان برای استقرار شرکت‌ها و واحدهای فناور تاکید کرده و در این خصوص قول مساعد هرگونه همکاری را دادند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات