سرمایه گذاران آمریکایی طرح خرید آرامکو را رد کردند

سرمایه گذاران آمریکایی طرح خرید آرامکو را رد کردند

احتمالا عرضه اولیه سهام آرامکو تا سال 2019 میلادی به تعویق خواهد افتاد. ظاهرا مهمترین دلیل این تاخیر، بی میلی سرمایه گذاران آمریکایی برای خرید سهام این شرکت است.

به گزارش اکوسیستم، چندی پیش خبرهایی مبنی بر ارائه طرحی از سوی مدیران آرامکو و مقامات دولت عربستان به منظور عرضه اولیه سهام آرامکو به برخی از شرکت‌های سرمایه گذاری متقابل و صندوق‌های تأمین مالی منتشر شد. اما به دلایلی احتمالا این سهام با تأخیر عرضه می‌شود.

منبع ناشناسی که نخواست نامی از وی فاش گردد به نشریه بلومبرگ گفته بود، در چند نشست کاری غیررسمی در شهرهای نیویورک، هیوستون و واشنگتن، سرمایه گذاران از چند جنبه این طرح را رد کرده‌اند. ارزش گذاری 2 تریلیون دلاری عربستان روی این شرکت نفتی، میزان سود سهامی که آرامکو آمادگی پرداخت آن را دارد و تاثیر انقلاب نفت شیل بر قیمت نفت در طی چند سال آینده از مهمترین دلایلی بود که از سوی برخی از سرمایه گذاران برای رد این طرح مطرح شد.

شرکت آرامکو در بیانه‌ای اعلام کرد که برگزاری این نشست‌ها را تائید یا رد نمی‌کند. محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان)، که عرضه سهام شرکت آرامکو را به عنوان بخشی کلیدی از طرح اصلاح ساختار اقتصادی عربستان مطرح کرده است، برای سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ (رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) آماده می‌شود. ترامپ برای عرضه سهام شرکت آرامکو در بورس نیویورک ابراز تمایل کرده است. بورس‌های لندن و هنگ‌کنگ نیز در حال رقابت برای میزبانی عرضه اولیه سهام این شرکت نفتی عربستانی هستند. محمد بن سلمان در سفر خود به آمریکا قرار است سری هم به هیوستون (پایتخت نفتی آمریکا) بزند.

در جریان سفر هفته پیش ولیعهد عربستان به لندن، مقامات سعودی از احتمال به تأخیر افتادن عرضه اولیه سهام آرامکو تا سال 2019 میلادی خبر دادند. قبلا زمان عرضه سهام سال 2018 میلادی اعلام شده بود. خالد الفالح (وزیر انرژی عربستان) نخستین مقام این کشور بود که امکان تاخیر در عرضه سهام آرامکو را تایید کرد.

    نظرات