رییس پارک علم و فناوری کردستان در دیدار با فرماندار شهرستان دیواندره؛ پارک‌های علم و فناوری کشور به راستی یکی از مردمی‌ترین نهادهای کشور هستند

رییس پارک علم و فناوری کردستان در دیدار با فرماندار شهرستان دیواندره؛ پارک‌های علم و فناوری کشور به راستی یکی از مردمی‌ترین نهادهای کشور هستند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری کردستان، امروز چهارشنبه سی‌و‌یکم شهریورماه ۱۴۰۱، دکتر قادرزاده با حضور در شهرستان دیواندره با فرماندار این شهرستان دیدار و از برخی از طرح‌های در حال احداث و توسعه‌ای این شهرستان بازدید کرد. در ابتدای این بازدید، دکتر قادرزاده در دیدار با فرماندار شهرستان دیواندره ضمن تبریک ماه میهمانی خدا و خیر مقدم، به ارائه گزارشی در خصوص پارک پرداخت. وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری فعال هستند، گفت: از این تعداد ۳۷ شرکت دانش‌بنیان و ۱۶ شرکت خلاق می‌باشند که موجبات اشتغال ۷۴۳ جوان نوآور و فناور و فارغ‌التحصیل دانشگاهی را فراهم آورده است.

وی با تاکید بر سیاست گسترش پارک علم و فناوری کردستان و فرهنگ نوآوری و فناوری به تمامی نقاط استان، اظهار داشت: مراکز رشد مریوان، قروه و بیجار و همچنین مراکز نوآوری شهرستان‌های سنندج، دیواندره، مریوان، سقز و بیجار در این راستا ایجاد شده‌اند و امید بر این است که در آینده تمامی شهرستان‌ها در صورت شناسایی پتانسیل‌ و همت همه دارای مرکز رشد باشند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان در ادامه به برخی از خدمات و رسالت پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: توانمندسازی اقتصادی و افزایش رقابت‌پذیری واحدهای فناور در زمینه‌های کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و سایر فناوری‌های نرم؛ توسعه فناوری و نوآوری و حمایت از ایجاد و توسعه کسب‌و کارهای دانش‌بنیان؛ تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و ثروت‌آفرینی مبتنی بر علم و فناوری و از همه مهمتر تحقق ارتباط مراکز علمی و پژوهشی با بخش‌های اقتصادی جامعه از رسالت‌های اصلی پارک علم و فناوری می‌باشد

وی با اشاره به نامگذاری سال جدید نیز اظهار داشت: برای بهره‌گیری از فرصت پیش‌آمده در سال ۱۴۰۱،  ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان برای توسعه در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری است که در کردستان با توجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه معدن، کشاورزی و صنایع دستی می‌توان با استفاده از فناوری در زمینه بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فناورانه، صادرات و رفع معضل بیکاری موثر باشد.

رییس پارک علم و فناوری کردستان در ادامه افزود: سال ۱۴۰۱ سال تحول ساختاری است و با توجه به تاکید بر واژه دانش‌بنیان در شعار سال، پارک علم و فناوری به عنوان هسته تعاملات فناورانه و نوآورانه اهمیت بیش از پیش می‌یابد اما نباید فراموش کرد که این مهم فقط با همدلی، هم‌افزایی و تعامل همه دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان محترم مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر استان میسر است.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه وجودی پارک‌های علم و فناوری، گفت: پارک‌های علم و فناوری کشور به راستی یکی از مردمی‌ترین نهادهای کشور هستند و با توجه به ظرفیت بالای نیروهای انسانی متخصص و متعهد در استان امید است بتوانیم به رشد مناسب اقتصادی و توسعه و اشتغال پایدار دست یابیم. در همین راستا ایجاد پردیس بین‌المللی پارک علم و فناوری در شهرستان مریوان با همکاری اقلیم کردستان می‌تواند راهگشای ارائه و فروش خدمات و محصولات دانش‌بنیان به کشور عراق باشد.

در ادامه این دیدار جناب آقای سید طاهر حسینی نیز بر همکاری و تعامل مستمر و سازنده پارک و دستگاه‌های اجرایی شهرستان تاکید کرد و گفت: بسیاری از ظرفیت‌های اشتغالزایی شهرستان دیواندره مغفول مانده است و امیدواریم با حضور دکتر قادرزاده بتوانیم از این پتانسیل‌ها به نحو احسن و در راستای اشتغال پایدار استفاده نماییم.

در ادامه، دکتر قادرزاده همراه با فرماندار شهرستان دیواندره از پروژه در حال احداث گلخانه هیدروپونیک یا آب‌کشت شرکت بوژانه بازدید کرد. وی با اشاره به اینکه هیدروپونیک یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است، گفت:. استفاده از این روش، می‌تواند به کانونی برای آموزش دانشجویان و علاقمندان حوزه کشاورزی تبدیل شود و علاوه بر این موجبات اشتغالزایی جوانان این منطقه را فراهم کند.

وی با اشاره به استفاده از فواید زیست محیطی راه‌اندازی این گلخانه‌ها گفت: در این نوع از کشاورزی هدررفت آب و سیار منابع بسیار پایین خواهد بود چرا که با استفاده از اینترنت اشیاء و آب سبز مراحل مختلف تولید محصول به صورت کاملا بهینه انجام خواهد شد.

مهندس کریمی سرمایه‌گذار طرح نیز با تشکر از حضور دکتر قادرزاده گفت: برای اتمام طرح نیاز به همدلی، هم‌افزایی و حمایت‌های مالی و معنوی تمامی دستگاه‌های اجرایی استان داریم چرا که بدون این همکاری امکان اتمام طرح را طبق پیش‌بینی‌های انجام شده را نخواهیم داشت. وی در ادامه افزود: این گلخانه ۱۰ هکتاری ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گل‌های زینتی در کشور را داراست و در کنار آن می‌توان با راه‌اندازی دوره و کارگاه‌های تخصصی به آموزش نیروهای انسانی علاقمند در این حوزه پرداخت.

مقصد بعدی، بازدید از کارخانه تولید ماشین آلات کشاورزی حسینی بود. دکتر قادرزاده کشاورزی را یکی از بزرگترین مزیت‌های شهرستان دیواندره عنوان کرد و گفت: پارک علم و فناوری کردستان و شخص بنده به عنوان متخصص حوزه اقتصاد کشاورزی تمام توان خود را برای تقویت این حوزه به کار خواهیم بست و امیدوارم با استفاده از نیروهای نخبه استان بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت مراکز رشد و نوآوری در شهرستان‌ها گفت: مراکز رشد و نوآوری به‌عنوان دو بازیگر کلیدی اکوسیستم نوآوری قابل توجه است. سعی ما براینست که شکاف‏های موجود بین دانشگاه‏ها و سایر بخش‏ها مانند صنعت، کشاورزی و سلامت را رفع کنیم و با جذب سرمایه‌های انسانی توانمند و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، روند انتقال فناوری و دانش را نیز تسهیل کنیم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری کردستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان

پارک علم و فناوری کردستان یک پارک علم و فناوری در شهر سنندج می باشد

    نظرات