لزوم توسعه اکوسیستم فناوری برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار خوزستان

لزوم توسعه اکوسیستم فناوری برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار خوزستان

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه از ۲۳۰ هزار بیکار در استان خوزستان، بیش از ۴۳ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: اگر توسعه اکوسیستم فناوری و زیرساخت آن شکل بگیرد، بستر خوبی برای اشتغال فراهم می‌شود.

دکتر محمد راضی جلالی در نشست استاندار خوزستان با دبیران کنسرسیوم‌ها و مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری که یکشنبه شب (۴ اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آمار، تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان خوزستان ۴۲ شرکت عنوان شده است در حالی که ۹۴ شرکت دانش بنیان در خوزستان وجود دارد که دلایلی از جمله فضای فیزیکی، باعث شده که در پارک علم و فناوری مستقر نباشند که در رنکینگ کشوری، هم تخصیص بودجه و هم در استفاده از امکانات لازم، تاثیر منفی دارد. از ۲۹۱ واحد فناور نیز تنها ۱۰۹ واحد در پارک مستقر هستند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند که این ظرفیت می‌تواند بسیار بیشتر باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: بیشترین حوزه فعالیت شرکت‌های ما در نفت و گاز، فناوری اطلاعات و کشاورزی است زیرا ظرفیت عمده استان خوزستان در این حوزه‌ها است. یک هزار و ۷۸۱ مترمربع که فضای یک ساختمان چهار طبقه که قبلا خوابگاه دانشجویی بود، ملک پارک علم و فناوری استان خوزستان است و دیگر فضاها اجاره‌ای هستند در حالی که به عنوان مثال در استان اصفهان، شهرداری بهترین ساختمان خود را به پارک علم و فناوری هدیه کرده است و شهرسازی نیز ۵۲۰ هکتار را به عنوان شهرک فناوری اهدا کرده و زمینه رشد و توسعه را فراهم کرده است در حالی که شهرداری اهواز سالی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پارک خوزستان را به دلیل تغییر کاربری زیرزمین ساختمان فعلی برای استفاده استارت‌آپ‌ها، جریمه می‌کند.

وی افزود: استقرار شرکت‌ها در پارک علم و فناوری، معافیت مالی، دریافت تسهیلات معافیتی گمرکی و... را به دنبال دارد که باعث تمایل شرکت‌ها برای استقرار در پارک می‌شود.

راضی جلالی گفت: در استان خوزستان فرصت‌هایی مانند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در حوزه کشاورزی وجود دارد که می‌توانست بسیاری از مشکلات را حل کند اما عمده آن انجام نشده است. ما سرمایه و نیروی انسانی بسیار خوبی داریم که متاسفانه درصد قابل توجهی از آن‌ها نیروی تحصیلکرده بیکار هستند.

وی بیان کرد: از ۲۳۰ هزار بیکار در استان خوزستان، بیش از ۴۳ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که اگر توسعه اکوسیستم فناوری و زیرساخت آن شکل بگیرد، بستر خوبی برای اشتغال فراهم می‌شود و بازار بسیار خوبی نیز داریم و امکان صادرات به عراق نیز وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: صنایع بسیار خوبی در استان خوزستان داریم؛ در استان فارس که دو پتروشیمی دارد در شهرک‌های صنعتی ۴ هزار شرکت دارند در حالی که در خوزستان با وجود صنایع بسیار، تنها یک هزار و ۸۰۰ شرکت در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که حدود نصف آن‌ها تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه در بحث بروکراسی‌های اداری و شعار سال قبل یعنی پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها مانده‌ایم، افزود: باید این مسائل حل شوند. خوشبختانه شورای عالی فناوری نیز تشکیل شد و ذیل آن شورای اقتصاد دانش بینان را نیز با هفت کارگروه تشکیل دادیم و امیدواریم از این طریق، بین صنایع و شرکت‌های دانش بنیان برای معرفی توانمندی‌ها و نیاز شرک‌های بزرگ ارتباط برقرار شود و بتواند بستر خوبی برای فعالیت شرکت‌ها فراهم کند.

راضی جلالی گفت: یکی از کارها در این خصوص، شناسایی واحدهای دانش بنیان بالقوه است زیرا رسیدن به یک شرکت دانش بنیان مسیری دراز مدت است؛ با بازدید از شهرک‌های صنعتی بخشی از این واحدها را شناسایی کرده‌ایم.




لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خوزستان

منبع خبر

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان

پارک علم و فناوری خوزستان یک پارک علم و فناوری در شهر اهواز می باشد

    نظرات