شرکت فناور پارک علم و فناوری کرمانشاه؛ تنها تولید کننده نمک‌های اکوسیستم های دریایی در آسیا

شرکت فناور پارک علم و فناوری کرمانشاه؛ تنها تولید کننده نمک‌های اکوسیستم های دریایی در آسیا



یک لیتر آب شیرین معمولی را همراه با ۳۵ گرم از این محصول مخلوط کرده و به راحتی یک لیتر "آب دریا" تحویل بگیرید. این آب به دست آمده تمام ویژگی های آب دریا را داشته و می‌توان در آن انواع ماهی و موجودات دریایی را پرورش داد. این فناوری پیشرفته که به همت یک جوان نخبه کرمانشاهی و مجموعه‌اش به دست آمده، حالا ایران را در کنار آمریکا و اسراییل به تنها دارنده این فناوری در جهان تبدیل کرده است. فناوری‌ای که در کرمانشاه ایجاد شده و محصولی تولید می کند که به سراسر کشور و برخی کشورهای همسایه صادرات می‌شود.


به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه، مهندس سعید ظفری جوان نخبه کرمانشاهی و مدیرعامل شرکت "دانش زیست دریا"، مخترع این فناوری است و حالا چندسالی است که از آب معمولی، آب دریا تولید کرده و به تمام پرورش دهندگان ماهی و موجودات دریایی عرضه می‌کند.

ظفری با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله این مجموعه، گفت: شرکت ما در حال حاضر اولین و تنها تولیدکننده نمک های اکوسیستم‌های دریایی با تکنولوژی آنهیدروز در ایران و آسیا است.

وی افزود: این نمک‌ها با فرمولاسیون خشک فاقد آب بین ملکولی تولید شده و می توانند به راحتی آب دریا را در وزن استاندارد شبیه‌سازی کنند.

ظفری گفت: اگر به آب معمولی مقداری از این نمک ها را اضافه کنیم، عملاً آب دریا به دست می‌آید که می توان ماهی و موجودات دریایی را در آن پرورش داد و نسبت ترکیبی این ماده این است که به ازای هر لیتر آب معمولی باید ۳۵ گرم از این نمک‌ها اضافه شود.

این نخبه کرمانشاهی خاطرنشان کرد: این محصول در حال حاضر برای پرورش انواع ماهی و موجودات دریایی، مرجان های دریایی و نیز استفاده در برخی آکواریوم‌ها با کاربردهای خاص استفاده می‌شود.

ظفری با بیان اینکه نمونه خارجی این محصول تنها در آمریکا و اسراییل تولید می‌شود، گفت: محصول ما که در ایران و آسیا نمونه ندارد، در حال حاضر با یک سوم قیمت نمونه خارجی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به تولید انبوه این محصول، گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۱۵۰ تن تولید محصول داریم که عمده آن به کشورهایی مانند عراق و ترکیه صادرات می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش زیست دریا در خصوص صادرات این محصول به کشورهای اروپایی هم گفت: متاسفانه تغییرات قیمت ارز مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده و امیدواریم با رفع این مشکل و ثبات نسبی قیمت ارز بتوانیم به کشورهای اروپایی هم صادرات داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازار کار کشش زیادی برای افزایش تولید این محصول دارد و برنامه داریم در صورت دریافت تسهیلات، فعالیتمان را گسترش داده و ظرفیت تولید را بالا ببریم.

ظفری در ادامه به برنامه‌های آتی شرکت دانش زیست دریا هم اشاره کرد و افزود: در کنار افزایش ظرفیت تولید نمک های اکوسیستم های دریایی، برنامه داریم "کیت‌های کنترل کیفیت آب" هم تولید کنیم.

وی افزود: این کیت‌ها جهت کنترل کیفیت نهایی محصول کاربرد داشته و پارامترهای آب تولید شده را کنترل می‌کند که درحال حاضر واردکننده این محصول از دیگر کشورها هستیم.

این نخبه کرمانشاهی گفت: چنانچه بتوانیم این کیت‌ها را تولید کنیم، عملاً کشور را از این جهت خودکفا کرده و نسبت به واردات این محصول بی نیاز می‌شویم.

ظفری در ادامه در تشریح چگونگی خلق ایده "نمک‌های اکوسیستم های دریایی" و نحوه ورود به عرصه تولید این محصول، گفت: سالها روی این ایده کار کردم و تحقیقات بسیاری انجام دادم و درحال حاضر پانزدهمین سال است که این ایده و تولید این محصول را پیگیری می‌کنم.

وی از فعالیت هفت نفر در شرکت دانش زیست دریا خبر داد و افزود: اگر کار تولید توسعه یابد، قطعاً افراد بیشتری هم جذب شرکت خواهند شد.

مدیرعامل دانش زیست دریا در ادامه به عضویت چهارساله این شرکت در پارک علم و فناوری کرمانشاه اشاره کرد و افزود: از سال ۹۷ همکاری خود را با پارک شروع کردیم و خوشبختانه پارک طی این مدت حمایت‌های خوبی از شرکت داشته است.

وی افزود: در حال حاضر دفتر شرکت در پارک علم و فناوری کرمانشاه مستقر است و از خدمات دیگر این مجموعه مانند تسهیلات مالی و مشاوره در حوزه های مختلف بهره‌مند می‌شویم.

ظفری افزود: برنامه ریزی گسترده‌ای انجام شده که تا سال ۱۴۰۳ تمام نیازها و وابستگی‌های فعلی که در این زمینه به واردات وجود دارد را برطرف سازیم و کشور عزیزمان ایران را کاملاً در این حوزه خودکفا سازیم.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

منبع خبر

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه

پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه یک پارک علم و فناوری در شهر کرمانشاه می باشد

    نظرات