استفاده از ظرفیت‌های بومی و فرهنگی هر منطقه‌ای از مصادیق بارز رونق‌اقتصادی محسوب می‌شود


شهرستان گناباد میزبان نخستین دوره رقابت‌های ملی آزاد مهارت سفال کشور شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان، به نقل از خبرگزاری ایرنا،  نخستین دوره رقابت‌های ملی آزاد مهارت سفال کشور عصر سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به میزبانی شهرستان گناباد آغاز شد.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد و مسوول برگزاری نخستین دوره رقابت‌های ملی آزاد سفال کشور در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از جمله اهداف برگزاری این مسابقه ها را حمایت از صنایع کوچک و کشف استعدادهای حرفه‌ای در حوزه سفال، ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت‌های این حوزه، ترویج و ارتقاء فرهنگ مهارت آموزی و شناسایی نخبگان و استادکاران مهارتی سفال در سطح کشور ذکر کرد.

مهدی مروج گفت: از مجموع ۱۹۰ نفر که از استان‌های مختلف کشور شامل خراسان رضوی، تهران، همدان، مازندران، کرمان، اصفهان، هرمزگان، ایلام، فارس، خراسان شمالی، یزد و آذربایجان شرقی، برای حضور در این رقابتها ثبت نام و اعلام آمادگی کردند ۱۳۴ نفر مورد تایید قرار گرفتند و در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: از این تعداد ۲۲ نفر از شهرستان گناباد و سایر شهرستانهای خراسان رضوی و ۱۱۲ تن از دیگر نقاط کشور به مدت سه روز در رشته های مهارتی سفالگر، چرخ کار، میناکار، لعاب کار و طراح با هم به رقابت می پردازند.

وی گفت: این رقابتهای ملی با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای و شورای اسلامی روستای مند برگزار می شود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد گفت: روستای مند گناباد یکی از قط‌بهای مهم تولید سفال در کشور است که بنا بر گفته مورخان و کارشناسان میراث فرهنگی  قدمت تولید سفال در آن به حدود پنج هزار سال قبل بر می گردد.

مسوول طرح و برنامه پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی هم در آیین آغاز مسابقه های ملی آزاد تولید سفال در گناباد گفت: استفاده از ظرفیت‌های بومی و فرهنگی و اصیل هر منطقه ای از مصادیق بارز رونق اقتصادی محسوب می شود و با توجه به قدمت چند هزار ساله قدمت تولید سفال در گناباد برگزاری این رقابت‌ها نقش مهمی در معرفی این قابلیت در سطوح منطقه ای و ملی دارد.

دکتر اکبر امینی اظهار داشت: با برگزاری این رقابتها فرصت مغتنمی فراهم می شود که هنرمندان تولید سفال خلاقیت ها و نوآوری خود را در معرض دید عموم قرار دهند و تلفیق بین هنر و نوآوری و فناوری بهتر رقم می خود و مهمترین نتیجه آن رونق این صنایع دستی اصیل کشور در توسعه و رونق اقتصادی است.

سفال "مند" از پنج هزار سال قبل در روستایی با همین نام در فاصله سه کیلومتری مرکز شهرستان گناباد استان خراسان رضوی تولید می شود. مهم‌ترین مشخصه سفال مند عناصر تزئینی برگرفته از طبیعت در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است و نقش ماهی که زینت بخش اکثر سفالهای مند گناباد است جایگاه والایی در روایات اسطوره‌ای دارد.

نقوش دیگر زینت بخش سفال مند که هر یک به مقتضای حضور آن در قلمرو اسطوره و فرهنگ کهن ایران قابل تعبیر و تفسیر است شامل خورشید، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل کدو، کتیبه، ابر و گل، گنجی، اسلیمی، گل گرد و خونه‌کشی می شود.

شهرستان گناباد با ظرفیتهای زیاد در حوزه صنایع دستی که در بیشتر بخش‌ها مانند سفالگری دارای قدمت پنج هزار ساله است از نقاط مهم هدف گردشگری کشور و استان خراسان رضوی است.

بیش از ۱۷۰ هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی مانند سفالگری، پارچه بافی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری، سبد بافی، نمد مالی، چاقوسازی و آهنگری در ۱۵ کارگاه و ۱۲ فروشگاه شهرستان گناباد فعالیت دارند.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

irna.ir/xjJn۴d



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات