اولین شرکت تولیدکننده دستگاه مولتی مدیای خودرو با سیستم عامل اندروید در استان یزد

شرکت هوشمند سازان خودرو هیراد کویر از سال ۹۶ با هدف طراحی و تولید لوازم جابنی و آپشن های پیشرفته خودرو با توجه به سابقه ۶ ساله در زمینه فروش و نصب این سیستم ها در پارک علم و فناوری یزد مستقر و آغاز به فعالیت نمود. با محمدرضا حسانی فر، رئیس هیئت مدیره و مدیر تحقیق و توسعه این شرکت به گفتگو نشستیم که حاصل آن را با هم می خوانیم:

لطفا مختصری از سابقه کاری و فعالیت های شرکت خود بفرمایید
محصول اولیه شرکت، سیستم مالتی مدیای خودرو با سیستم عامل اندروید است که پس از دو سال تحقیق و توسعه، نمونه نهایی آن ساخته شده و در بازار عرضه شد.
شرکت هوشمند سازان خودرو دارای تیم فنی متخصص در زمینه های برنامه نویسی، الکترونیک و طراحی صنعتی است که توانایی طراحی و ساخت یا بومی سازی طیف وسیعی از محصولات را دارند.

لطفا این محصول را بیشتر معرفی کنید
مولتی مدیای اندروید خودرو، نسل جدید سیستم های صوتی و تصویری خودرو است که علاوه بر امکان پخش فایل های صوتی و تصویری و گیرندگی رادیو برای سرگرمی سرنشینان خودرو، امکانات کاربردی دیگری مانند راهنمای مسیر سخنگوی فارسی، دوربین دنده عقب برای راحتی در هنگام پارک خودرو را دارد.
شرکت هوشمند سازان خودرو همچنین مشغول فعالیت بر روی محصولات نوآورانه دیگری مرتبط با خودرو مثل مانیتور های پشت سری خودرو و دوربین دنده عقب داخل آینه است.

از ابتدای تاسیس تاکنون چه دستاورد هایی داشتید؟
شرکت هوشمند سازان خودرو هیراد کویر اولین شرکت در استان یزد است که موفق به تولید دستگاه مولتی مدیای خودرو با سیستم عامل اندروید شده است.

رکود اقتصادی و تحریم ها چه مشکلاتی برای شما بوجود آورده؟
تحریم ها ما را در زمینه تعاملات بین المللی با مشکل مواجه کرده است و درهنگام تبادلات مالی، تامین قطعات و انتقال فناوری با مشکل مواجه هستیم. به طور مثال ایران توسط اکثر شرکت های حمل و نقل بین المللی تحریم شده و ما برای خرید قطعات بخش تحقیق و توسعه و ارسال آنها به ایران مشکلاتی داریم.
شرایط تحریم برای شرکت های تولید کننده لوازم و تجهیزات الکترونیک که به ناچار مجبور به تامین قطعات خودرو از منابع خارجی هستند مشکلات اساسی ایجاد کرده است، زمان و هزینه تحقیق و توسعه و تولید این شرکت ها افزایش یافته است زیرا بدلیل نبود تولید کننده داخلی قطعات الکترونیکی، به ناچار مجبور به تامین این قطعات از منابع خارجی هستیم.
بازار اولیه مورد هدف ما بازار داخل کشور بوده و در شرایط کنونی رکود و با افزایش قیمت ها و کاهش عرضه خودرو توسط خودرو ساز ها حجم بازار و قدرت خرید مشتریان ما به شدت کاهش یافته است.

آیا توانستید به تحریم ها به دید یک فرصت نگاه کرده و از آن استفاده کنید؟
تحریم ها بسته به نوع بازار و محصول هم می تواند به عنوان تهدید و هم به عنوان فرصت باشد
در هنگام تحریم فرصت خوبی برای بومی سازی برخی کالاهای وارداتی بوجود می آید و البته مشکلاتی را در تعاملات بین المللی با سایر شرکت ها، تامین قطعات یا تبادلات مالی ایجاد می کند.

آیا شرکت شما توانسته محصولات خود را به بازار خارجی نیز معرفی و عرضه نماید؟
ورود به بازار های بین المللی جزء برنامه های آینده شرکت ما است ولی تاکنون و با توجه به وضعیت فعلی اقدامی در این رابطه انجام نداده ایم

از زمان حضورتان در پارک علم و فناوری یزد تا کنون، این حضور چه تاثیری در فعالیت های شما داشته است؟
قرار گرفتن در مرکز اکوسیستم استارتاپی یزد در کنار مجموعه ای از شرکت های فناور، امکان هم افزایی و تبادل تجربه و مهارت شرکت ها با یکدیگر، بهره مندی از تجربیات و مشاوره های متخصصین کسب و کار در استان مانند مهندس فرهنگ نیا،‌ دکتر جهانگرد و مهندس باقی، اطلاع از جدید ترین خبر های داخلی و خارجی حوزه فناوری و استارتاپ و بسیاری موارد دیگر را فراهم می کند.

مشکل یا مطلبی خطاب به مسئولین استانی، کشوری و مسئولین پارک علم و فناوری یزد دارید بفرمایید
با توجه به تعداد و سطح علمی دانش آموختگان تحصیلات عالی در استان، پتانسیل خوبی برای فعالیت در زمینه فناوری های نوین به خصوص در حوزه آی تی است، ولی مشکلات زیادی نیز پیش رو است، از مهم ترین این مشکلات، نبود زیر ساخت مناسب برای فعالیت در زمینه IT و همچنین مشارکت کم سرمایه گذاران خصوصی برای تامین مالی و شتابدهی استارتاپ های فعال در این بخش است.
صنعت IT جزء صنایع ارز آور و متناسب با ویژگی های جغرافیایی و محیطی استان است، ولی ورود به بخش های مختلف این صنعت نیازمند سرمایه گذاری کلان و تحقیق و توسعه زمان بر است.

همچنین بدلیل نبود زیرساخت مناسب، شرکت ها برای فعالیت در زمینه سخت افزار با مشکلات زیادی در زمینه تامین قطعات برای تحقیق وتوسعه و تولید مواجه خواهند شد و این مورد باعث شده بسیاری از شرکت ها با وجود توانایی، از ورود به زمینه سخت افزار اجتناب کرده و صرفا به تولید محصولات سخت افزاری بپردازند.

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری یزد

منبع خبر

پارک علم و فناوری یزد

پارک علم و فناوری یزد

زندگی با طعم فناوری ایرانی

    نظرات